Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Friakanaler och digitaliseringen

Friakanaler och digitaliseringen

Kollade på de nyare inläggen utan att hitta svar på min fråga.

Frågan är: Kommer de fria marksända kanalerna att kodas i sverige eller förblir de fria (utan kort)?
    Bor i finland och i tidningen stod det att de kommer kodas från 3:e semptember, men antar att det gäller något bolag som sänder i Finland och inte Sverige!

/Mami
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    Jag har inte hört något om att dom ska kodas.

Det hela beror på vad som händer med "TV Avgiften" det har tjaffsats om detta ett bra tag, jag tror tillslut att avgiften kommer ingå i den skatt vi betalar. När det sker är oklart eller hur det blir.

Plus att boxer ska säljas ut. Får vänta och se vad som händer.

Alla SVTs kanaler samt TV4 är såkallade "must carry", det betyder att alla som sänder TV i sverige måste sända dom och utan kostnad, där utsändningen sker via satellit så är bolagen tvungna att kryptera kanalerna pga upphovsrättsliga skäl.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Kan de kräva att man har ett programkort för att se kanalerna, men de får inte ta betalt för dem?

/Mami

Aldrig så länge vi pratar om marknätet (Boxer)
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    mami, det som gäller för satellit om vi pratar SMATV eller en HC (huvud centra). Då kan man skaffa kort för SVT1, SVT2 osv. Det man betalar är en administrationsavgift normalt upp till max 1000kr / år för en kanal.

Det här gäller nog inte privat användare men då tror jag man kanske får betala 1000 kr / år för dom där "must carry" canalerna. Tror Viasat har någon grund paket som är billigt.

Dom måste kryptera kanalerna via satellit eftersom dom inte ska kunna tas emot utanför Sveriges gränser, nu kan man komma runt detta såklart men det är dom juridiska aspekterna som gör att kanalerna är krypterade.

Det är nog boxer jag skall använda, bara jag får in antennen ställd som den skall...

Har ju svar på min fråga iaf.

/mami

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss