Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Är det signal eller serverproblem?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger

    Är det signal eller serverproblem?

    Tjenare alla.
    Har ett problem med mitt db nätverk. Trodde jag hade fått allt att fungera, men då ringer två st klienter och säger att bilden hackar på vissa kanaler. Kanal5, TV3 och tv4+
    Jag frågade vad dom hade för signal på mottagningen (89-90%) dom verkar köra med vanliga antennkabeln som följde med till DB500C.

    Min fråga är alltså, kan det vara så lätt att dom har för dålig signal eller är det nätverket som är överbelastat.
    vi är 6st som kör ComHem. DB500c som klienter och som server.

    i cardserver filen har jag alla användare som AU (kan det fixa sig om jag ändrar så att bara en har det, isåfall vilken skall jag välja?)

    Servern är följande: Gemeni 3.6, newcamd server 6.10b. Klienterna har MgCamd 1.24

    Eller måste jag krypa till korset och inhandla en linuxburk? Eller kan jag använda min dator (som alltid står på ändå) till server med windows XPs2.
    Hoppas verkligen slippa köra datorserver, när jag äntligen lärt mig att installera DB som server (är det MYCKET svårare att köra igång en dator? har aldrig rört linux OS men brukar ha lätt att lära mig)

    Mvh Hugleik
    Ps; ni får än en gång ursäkta alla frågor som väller ur mig, men jag vill verkligen lära mig det här. Sökt på forumet men hittar bara svar från 2005 =), så efter är jag alltså i utvecklingen verkar det som.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Med dm500c krävs väl nästan alltid bra kablar och den där biltema-antennförstärkaren. SNR brukar vara 94-97% när det är felfritt på kabel.

    Om det är sharingen som strular så kan man se det i mgcamd loggningen hos klienterna (får slå på udp logging om det är 500boxar). Vad man kör servern på har absolut noll betydelse, det är i första hand kortet som avgör kapacitet.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger
    OK, ska kolla kablarna innan jag köper mig en linux burk.

    Men om jag skall streama till dator då? kommer det bli problem på boxen som kör som server?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Med tanke på att streaming från dm500 förr eller senare garanterat hänger boxen så är det nog bäst att undvika.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bowman Visa inlägg
    Om det är sharingen som strular så kan man se det i mgcamd loggningen hos klienterna (får slå på udp logging om det är 500boxar).
    Skulle någon vilja säga hur man slår på loggningen =) och vad man sedan skall söka efter när man sedan öppnar filen.

    # Log options
    # 00 Off (default)
    # 01 Network
    # 02 console
    # 03 both
    L: { 00 } 172.16.1.1 28007

    # debug
    # 00 off (default)
    # 01 on
    D: { 00 }

    Är det dessa jag skall ändra? eller vilken av dom?


    problemen på en del klienter är hack och frysningar. jag hoppas fortfarande på kabelproblem, men bara för att vara på den säkra sidan.
    EDIT: Kollade på en av klienterna, signal 95% siffran under 40, precis som på servern och på en av de andra klienterna (som inte har några problem).
    hur kan det komma sig att några har problemen medans andra inte har det? exakt samma inställningar på alla. Och det är inte så att det bara är de första USER som har det bra, utan det är blandat.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Det smidigaste är udp logging (nätverk), peka ut lämplig pc och ta emot och skriv ut loggarna där. På en *nix maskin kör du nc för detta, och på win är det nog bäst att köra in cygwin och använda nc ändå. För att lyssna efter udp på port 28007: nc -l -u -p 28007

    Det är alltså på klienterna som upplever problem du vill logga, du vill kunna se vad som händer med varje ecm request dom skickar till servern.
    Du kan dock börja med att ansluta till newcs adminport och slå på loggning (även det kan du göra med nc: nc dreambox-ip portnummer). Kör help efter connect.
    Ser du problem redan där så är det ju lugnt att anta att detta är vad som drabbar klienterna.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger
    Jag har kollat lite i de logg filer som fanns på klienterna och hittade under ECM

    source: net (newcamd at dummy.dynalias.net:10000)
    1352 msec -- Tue Sep 4 16:39:30 2007
    ---------------------------------------------------------------------------
    och på den andra 956 msec

    och det här hittade jag också i mgstat
    ----------------------------------------------------------------------------
    tuxbox mgcamd v1.24 by mixvt (compiled Jun 17 2007 22:38:01), Tue Sep 4 16:42:05 2007mg uptime 00d 00h 30m 30s, service changes: 8, ecm processed: 187, lost cw warnings: 0
    ---------------------------------------------------------------------------

    kan man se något galet här? kan det vara att kortet är för långsamt eller är det min router det är fel på? har en D-link 604+ med några år på nacken.
    Men om det vore min router, borde inte alla uppleva problem?
    Nu verkar det som att det bara är min första USER (förrutom min server) som inte har några problem. Eller rättare sagt, han har fortfarande små störningar ibland men småhack (sällan dock)

    har kopierat den förstes inställningar på newcamd.conf och fört in dessa i den sistas box (men ändrat lösen och username) men med samma problem. Fungerar med mgcamd i 20-30 sek, sen frys i några sek för att sedan köra igen. med newcamd fungerade det i några minuter för att sedan frysa helt.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Man behöver se loggarna live medans det händer (din status ser felfri ut, inga sharingproblem framgår där, normal hastighet på kortet), men egentligen är det bara 2 saker som kan ha gått snett om det är sharingen som orsakar problemen:

    1. Newcs får problem internt eller med kortet och kan inte svara nog snabbt (inom ~9 sek). Alternativt att den svarar med något tomt och klienten gör retries, men inget vettigt cw svar hinner komma.
    2. Nätet mellan klienten och newcs glitchar och orsakar delays/disconnects som leder till att cw svaret inte hinner komma fram snabbt nog.

    Om du kör newcs 1.20/1.30 så finns det ju en känd bugg som orsakar problem för conax kort, endast 1.19 verkar stabil. Ser du massa re-inits när du slår på logging i newcs admin console är detta problemet.

    Är det ett äldre conax kort är det möjligt att det inte är snabbt nog för 6 klienter, men verkar långsökt. Du kan isf alltid introducera csproxyn mellan klienter och kort för att få bättre bild av problemet.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger
    du får ursäkta mig bowman, har inte läst att du trodde det var newcs jag körde.
    jag kör med newcamd cardserver 6.10b

    har fått förslaget att köra NewCS, men det kanske inte är bättre det heller när jag kör med conax kort.
    har inte hittat någon riktigt bra guide för hur man sätter upp en NewCS server på dreamboxen.

    EDIT: Läskigt, jag tog bort AU bakom alla användare utom en, och nu har det flytit på i två dagar.
    Skall fortfarande köra in NewCS, men jag fick lite andrum nu =)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 21:06
  2. Ingen eller svag signal
    Av _age_ i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 22:29
  3. [LÖST] ingen signal thor eller någon sat med en samsung 9500ay
    Av XeeB i forum Övriga mottagare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-06-17, 18:50
  4. signal fel ??
    Av arpeandt i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-10-18, 09:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss