Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Extern kortläsare Dm-500?

  1. #1

    Extern kortläsare Dm-500?

    Går det att plugga in en extra kortläsare i en dreambox dm-500, exempelvis en från ad-teknik, MP3.5 med seriell kontakt?

    syftet skulle vara att köra dubbla kort genom cardserverproxy, men detta kanske inte är en så bra idé, eller?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Precis det är inte så bra ide !! För svagen motor :-}
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Så länge du inte försöker köra csproxyn på 500 så är det inga problem, massor som kör extra läsare till dom.

  4. #4

    okaj...

    så csproxy på dm500 ingen bra ide alltså... för lite kräm helt enkelt!

    newcs klarar av att läsa in två olika kort från två läsare (intern & extern), i en och samma instans av programmet om jag har förstått det rätt! Kan man även ha samma port in <newcamd_port>?

    Alltså, EN cs-server igång som lyssnar på alla inkommande anrop på EN port och som sedan dirigerar trafiken till rätt kort, men utan lastbalansering som csproxyn erbjuder, eller? Om båda korten då klarar av att hantera anropet (avkoda), vilket får dirigeringen om anrop till båda korten är tillåtna för en viss användare?

    Eller är det så att jag måste ha olika portar specifierade under <newcamd_port> för olika kort/läsare <device>?


    EDIT: [FONT=Arial Black]NewCS v1.20 RC13
    ...
    [/FONT] Fixed default port on newcamd, if no port is set in device - it will now be 15000+readernumber (instead of 15050 for all readers).
    ...

    Men frågan kvarstår! Går det att ha samma port för alla readers? Vilken reader får då förfrågan?

  5. #5
    Jag har samma fråga egentligen...har en dm 500s och vill kunna köra både viasat och canal digital genom den som server. Går detta eller?

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Precis det är inte så bra ide !! För svagen motor :-}
    Mer exakt hur mycket processkraft tar en extern kortläsare kontra den interna.
    Min gissning är ca "ingenting".

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Det är ingen skillnad på extern och extern läsare, det är absolut inga som helst resurskrav på det newcs gör (det innebär ingen belastning på cpu, io, minne eller nåt annat). Egentligen gäller samma sak för csproxyn, men eftersom den är java så är det i praktiken inte nåt alternativ för att köra på en dm500 (eller på nån annan embedded linux öht).

    Om man verkligen vill kan man möjligen kompilera suns opensource j2me implementation CVM. Folk kör ju enligt uppgift servlet-containers typ jetty på nslu2, så det kan gå: http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/UseJavaOnTheSlug

    Skulle nån mot förmodan få till en fungerande j2me vm (eller nån annan jvm) för dreamboxarna så lovar jag kolla upp om proxyn kan anpassas till att köra under en sådan.

  8. #8

    okaj... X 2

    Men vad händer egentligen när jag försöker initiera två läsare i en dm500 under newcs med samma <newcamdport>? Eller går det över huvudtaget???

  9. #9
    varför vill du använda samma port?

    /typhoon

  10. #10

    samma port

    för att jag ska slippa juxa med klienterna! samma ip och port gör livet lite enklare, då räcker det att jag fixar med tillåtelser i servern!

    men detta spelar egentligen inte någon roll, och frågan kvarstår...

    EDIT: och självklart hade jag ju kunnat testa detta på 5 minuter, om jag hade haft ett kort dvs...

    Allstå, newcamd är ett protokoll, newcs programmet som öppnar port för kommunikation. Teoretiskt så skulle många läsare under newcs kunna samsas om samma port, samma protokoll!? Om det är möjligt, hur sköts då dirigering, alltså till vilket kort/läsare skickas förfrågningar, om en användare får skicka till båda läsarna, och de båda korten klarar av att räkna ut nycklarna?

Liknande ämnen

  1. Extern kortläsare
    Av spirou011 i forum Dreambox
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 23:14
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 14:01
  3. Extern HD med operativsystem
    Av s70t5 i forum Mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 23:37
  4. Extern hårddisk
    Av klas i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-08, 20:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss