Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: dreambox 500s streaming

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Jo, ganska så enkelt att genom VLC vidarebefodra en omgjord ström till en annan dator (eller flera)... har till och med testat att göra detta till min mobil genom mitt trådlösa nätverk, blev lite krångligare då iofs!

    Men det enklaste exemplet måste vara att öppna strömmen i vlc genom att klicka på "Öpnna Fil" (ladda ner video.m3u genom web-interfacet) och i samma dialogruta välja "Ström/Spara" under "Avancerade alternativ" och därefter inställningar, udp, adressen du vill strömma till, hur du vill koda om filen mm.

    Testa själv och kom tillbaks om du får problem... glöm inte att öppna nödvändiga portar...

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Hade transcoding med vlc från dm500 igång i flera år. Ursprungligen med http ts streamingen från enigma, men den lösning som visade sig mest tillförlitlig i längden va att helt enkelt dra en analog video kabel till burken som transkoda (förutsatt att den har gfx med video in) och låta vlc använda analog source istället för ts över http.

    Då behöver man aldrig starta om den pga kanalbyten, variationer i bitrate å upplösning/aspect eller glitches och som bonus så hänger sig inte boxen om det råkar va en 500. Krävs dessutom lite mindre cpu iom att vlc inte behöver dekoda mpeg2 innan den enkodar till det slutgiltiga utgående formatet (vilket man nu väljer).

  3. #3
    smart! bra tips...

    lite svårt för min del dock då jag varken har video in på grafikkortet eller datorn nära boxen, men skulle nog också rekommendera din lösning framför andra... dm500 som du säger har ju en tendens att låsa sig då och då, streaming pixligt ibland samt att kanalbyten blir ju jobbiga!

  4. #4
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2007
    Inlägg
    18
    ..........
    Senast redigerad av Starbucklan den 2014-10-27 klockan 20:59.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Starbucklan Visa inlägg
    Att man bara behöver fet bandbredd och sen bara behöver öppna vissa portar är inte sant. Det kommer inte fungera ändå! Alla länkar som skapas i webif består av dreamboxens IP-adress. Så om boxen ligger innanför en router så skiter det sig. Det spelar ingen roll att man öppnar upp diverse portar. Alla länkar (för strömmar osv) byggs upp med dreamboxens ip-adress som är en intern adress för det LAN man sitter på. Dvs ex. 192.168.1.x. Därför fungerar det inte!

    Själv löser jag det dock genom att upprätta en VPN-anslutning mot min router hemma. På så sätt hamnar "fjärrdatorn" på samma nät som min dreambox.. Dvs "lokalt hemma". Därefter kan jag köra webif och streama/zappa som vanligt. Jag har dock 100/100-lina så jag behöver inte komprimera strömmen.

    Du har fel angående att det inte skulle fungera om boxen ligger bakom en router, har testat detta själv och det fungerar alldeles utmärkt. Men du har helt rätt i att länkarna som t ex återfinns i video.m3u kan är interna, men också väldigt enkla att redigera och ändra till externa ip-adresser... men självklart behöver man också öppna rätt portar för streaming i routern till boxen... detta fungerar alltså helt utmärkt även om boxen är i ett internt nätverk bakom en router/firewall...

    om du behöver hjälp med detta, säg bara till! vpn lösningen låter SÅ mycket krångligare, men fungerar det, så fungerar det... men återigen så verkar ju bowman's lösning att föredra!

  6. #6
    Spidde
    Gäst
    Dm500 modellen har för klen nätvärksdel därav pixlingen för många.

Liknande ämnen

  1. Zappa Dreambox med m3u streaming
    Av CbA i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 16:28
  2. Problem vid Streaming av Dreambox!
    Av Samieboy i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 20:36
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 18:04
  4. Dreambox 500S vs Dreambox 7020S.
    Av kikko i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 22:40
  5. Dreambox streaming hjälp
    Av hellshit i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 20:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss