Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Om Kabelvisions analoga dekodrar (numera Tele2Vision)

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger

    Post Om Kabelvisions analoga dekodrar (numera Tele2Vision)

    Innan Kabelvision digitaliserades hade var och varannan antingen ett litet hembygge eller någon typ av köpt piratdekoder av varierande kvalitet.
    Köpta dekodrrar kunde vara allt från de avancerade som exempelvis DAT4 och DAT5 eller enklare varianter av Maxidekodrar.
    Kabelvision kodade i princip aldrig om, så en gammal dekoder fungerade oftast lika bra som en nytillverkad.

    Men vad kanske inte så många känner till är att det även gick att hacka själva orginaldekodern.
    De vanligaste var General Instrument's Jerrold 550 IDP7


    Hade själv en sådan innan digitaliseringen och den fungerade klockrent.
    Lika bra bild som en vanlig hyrdekoder och alla kanaler
    Och absolut inga problem med för ljus bild på en del kanaler, det problemet var ju vanligt för dem med Maxidekoders.
    Det fanns även andra märken som Scientific Atlanta och Pioneer.

    Jag satt och funderade på om Tele2Vision verkligen har digitaliserat i hela landet ?
    Det har gått och går fortfarande rykten om att det skulle finnas analoga nät kvar i vissa områden där det var svårare att digitalisera.
    Är det någon som har information om detta stämmer ?

    Eventuellt kan jag i såfall ordna någon hackad orginaldekoder mot en summa
    (Om jag hittar dem i garaget)

    Kan även ha någon hackad dekoder till Telia (Svenska kabelTV) där också, om någon är intresserad.

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Tele2 TV heter de faktiskt *märka ord* och ja det finns ett stort antal orter som inte är digitaliserade, men det är bara en tidsfråga innan de också blir så..de betar av orter i rasande takt, just nu är det stillestånd p.g.a problemet med de nya digitala dekodrarna man kunnat läsa om..
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Tele2 TV heter de faktiskt *märka ord* och ja det finns ett stort antal orter som inte är digitaliserade, men det är bara en tidsfråga innan de också blir så..de betar av orter i rasande takt, just nu är det stillestånd p.g.a problemet med de nya digitala dekodrarna man kunnat läsa om..

    Där ser man, de har bytt namn igen... Kabelvision > Tele2Vision > Tele2!
    Var kan man läsa om problemet med de nya dekodrarna ?

    Här är en länk med info om vilka orter som är digitala/analoga:
    http://www.editorial.tele2.se/?page=...abeltv_tvstart

  4. #4
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Tele2 Vision tvingas byta ut minst 40 000 digital-tv-boxar på grund av ett hårdvarufel. Kostnaden beräknas till drygt 20 miljoner kronor.

    http://www.idg.se/2.1085/1.119604

    det står faktiskt även där tele2vision, men tittar man på http://www.tele2vision.se/Bazment/59.aspx så står det i toppen, nu byter vi namn igen

    undrar hur mycket ett namnbyte så där kostar egentligen, känns som TV sidan är en enda stor utgift just nu för tele2

    Digitaliseringen lär ju inte vara gratis..
    Multitasking means screwing up several things at once.


  5. #5
    Verkar finnas många orter som fortfarande inte är digitaliserade http://www.editorial.tele2.se/?page=...abeltv_tvstart
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  6. #6
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Verkar finnas många orter som fortfarande inte är digitaliserade http://www.editorial.tele2.se/?page=...abeltv_tvstart

    Det stämmer, men alla orter skulle visst vara klara kvartal 1 - 2008, enligt en pressrelease jag såg för nåt halvår sen

    Sen ska de lansera HD-kanaler...o det är ju bara gissa hur bra det kommer funka
    Multitasking means screwing up several things at once.


  7. #7
    En annan sitter fortfarande på en analog =/ vetisjutton när dom tänker digitalisera...

  8. #8
    Dom där Jerrold originallådorna var ganska roliga faktiskt, chippade en själv med pic16c84 chippet osså gjorde jag ett skitbilligt interface så jag kunde göra en egen kanallista, riktigt kul! Lärde mig ganska mycket om hur den betedde sig i avkodningssyfte :P De va bättre förr.

  9. #9

    Lightbulb Jerrold-nostalgi... +jämförelse av Digiboxarna

    visste inte vem som sålde jerrold hackad och med lista som du säger, den måste kostat 4000kr, men de hade man ju tjänat på ett år. önskar jag kunnat köpa sådan redan år 2000 så hade man haft kul, men jag visste inte hur få tag och så stod inte abb på mej. Piratbyrån.org. Bara originalet duger, säljs på cable-box.net i USA $200, men är den hackad?. Hur såg OSD-listan ut du hade chippat på boxen? Berätta mer, gärna med bild. Hittar bara den delade dosa som säljs i annonser av Patrik för 900kr, kretskortet för 380kr, och en mer avancerad gammal för 2250kr, utan fjärr.
    "Spännande mojäng till Kabelvision"(2005tråd) _ _ _ _ piratTV.info/MaxiNew hembygge ritning
    PartickE friannons 900kr _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Angelfire.com/... 2150kr+frakt _ _ klian2002.tripod Kretskorts-box 300+80kr
    _ _ _ _


    Det enda bättre med gamla Jerrold är att du kan växla favorit kanaler som du vill. Alltså med LC (=Last Channel), Exempel: Du är på kanal 1 och slår in kanal 3 och kan därefter bläddra kanal till 4, och så trycka LC tillbaks till 1 och bläddra till valfri kanal och LC igen och då tillbaks till 4.

    På Tele2s digidekoders: Tele2Vision(Maximum), Humax Fox, = dessa två har jag! & (troligen) Humax PVR 9200 m.m. så minns inte kontrollen kanalen när du trycker PR/BACK(=LC), Exempel: Du är på kanal 1 och slår in kanal 3 och kan därefter INTE bläddra kanal till 4, för när du trycker (LC) så kommer du till 3 och LC växlar alltså mellan 3 & 4. Du kan alltså inte bläddra med (LC) på digiboxarna, utan att förlora kanalen du tryckt in. Därmed blir LC-funktionen mycket begränsad. Att kunna använda LC som på Jerrold gjorde ditt zappande mycket roligare, du kunde hålla koll på olika områden i den kanallista. Varför detta försvunnit vill jag veta.:'(


    HUmax Fox är så mycket bättre på pappret än den hatade Tele2vision dekodern. Men jag insåg direkt Fox begränsningar! Humax Fox II har enligt manual samma funktion som Fox I (ComHems), men kanske lite bättre ändå.

    FÖRDEL HUmax: snygg Humax-kartong med tryck på blått, manual bra(bättre), boxen Snyggare (kortet dolt under lucka) och pålitligare, åsk-skyddad (Tele2-boxen?), ingen display=bra/dåligt, mer frekvensband, troligen bättre signalnivå, knapp för växla TV/radio & diod grön/gul för dessa + röd standby, Hälften strömförbrukning, inte varm(ljummen),
    kontrollen har fler knappar för kanal/volym & textTV, 4 spel (varav två 2st håller), snyggt GUI,
    kanalinfo med ikoner för: kryptering, undertext, textTV(felaktigt ibland), låst, DD, reserverad(timer), (åldersgräns visar inte Tele2),
    kanalinfo med kategori av program (film, samhälle mm), utökad kanalinfo kan rulla fram hela texten på beskrivningen (går inte se hela texten på Tele2vision), klockan & kanalnamn (finns uppe enskilt på Television-boxen), och namnet på den kanallista du använder (den fulla TV-listan i inläst ordning eller alfabetiskt, samma med radio, eller favoritlista där du blandar TV/Radio),
    kanallistan visar inforuta på kanalen du markerar,
    du har 5 Favoritlistor med 40 kanaler var, kanallistan kan du välja visa ikon på krypterade kanaler, sökfunktion på EPG, du kan för varje kanal som visas, att med knapptryck få meny att välja att lägga in som favorit i någon av de 5 listorna, låsa upp, radera den helt,
    Val av transparens på menyer/rutor och timeout på rutan,
    TextTV med mörk transparens av kanalen som gör texten ofta läslig (istället för full transparens)(Tele2boxen inte TextTV transparent men har liten ruta för TV-bilden), direkt TextTV-knapp på fjärren,
    snabbare kanalbyten (ca 1sekund), snabbare kanalsökning, starkare ljud, (val/växling av opto-Dolby (extern högtalare) på varje kanal(?gäller inte andra boxen?), knapp för bildfrysning, radion har en statisk blå bakgrund med lite mönster av symbol och kurvor=bra/dåligt(irriterande/inbränning).

    NACKDEL HUmax: Finsk manual före svensk(klipp manualen i hälften), Boxen större/tyngre än Tele2vision, saknar RCA audio L/R, löstagbart skydd för optisk (nyare Tele2har inbyggt skydd istället), TextTVn är slöare (mindre minne?) och TextTV kan inte bläddra i delsidor(alltså du får låta sidan rulla), kontrollen är stor (dock snyggare med bättre räckvidd(hörsägen)) och knapparna är onödiga avstånd och viktigaste knappar sitter långt ifrån och dessutom vissa onödiga knappar, dock finns inte knapp för signalstyrka; (tas fram i menyn med minst 3 tryck), inte knapp för att byta kanallista (görs med OK-knapp och så vänster-högerknapp), om du stänger av boxen eller byter till Radio och sedan TV igen så kommer du alltid till fulla TV-listan (och inte Favoritlistan), kanallistan
    Favoritlistan numrerar inte kanalerna efter sin ordning, utan original-numret gäller (vilket är störande och att du inte kan välja favoritkanalen med nummer (dock kanalerna 1-9 med SAMMA namn)), inforutan visar inte oxå nästa pgm (måste bläddras).

    Oönskad dubbelbläddring av kanaler finns även på Humax fast lite mindre känslig. Alla boxar saknar RGB på VCR-scarten. Manuella sorteringsfunktionen är olika men likvärdig. Du kan inte ändra namn alls på Humax. Lite mindre info om kanalen på Humax. Sladd inbyggd på Humax och lös på Tele2box.

    SLUTSATS: Fördel HUmax är snabbare kanalbyten och snyggare transparens-GUI(men kanske lite "rörigare" ibland). Övriga finesser är föga värde (Humax går sällan sönder). Finns även andra fel som kan uppstå på Humaxen jag läst på forum (tex sync) men vet inte om du är mer på Humax (har inte själv haft sync-problem). Jag har bra signal, 16% på Humax och 77% på Tele2box.

    Fördel gamla goda Tele2vision-boxen: Kan bläddra delsidor i TextTV, kontrollen är liten och nästan perfekt med signalstyrkaknapp, (önskar att info-knappen satt nere och gärna en rad till med TextTV-knappar), återgår till Favoritlistan som är sorterad i sina nummer, ingen blå mönsterskärm vid radio - utan bara en svagt helblå.

    Om du inte behöver snabbare kanalbyten (koreanska Humaxen är inte jättesnabb) och snyggGUI och spel, så är Tele2boxen bättre med full funktionalitet, trots det enklaste GUI. Alltså är den äldre Tele2boxen (maximum C901 av danska Kjaerulff) som inte tillverkas mer, klart bättre än Humaxen. Även den Humax-PVR som säljs har dessa svagheter (alla?), trots den fått så bra betyg. De flesta av dessa svagheter jag nämnt, har jag inte läst nånstans.

    Nu har du en full jämförelse av gamla och nya Tele2-boxen! Den första och enda... komplettera min info tack!

    Jag har av misstag fått en extra Tele2vision-box ej-återsänd (lite repad), och ska nu ställa Humaxen på dammhyllan där den hör hemma, medan jag har Tele2boxen på golvet bekvämt (tills jag installerar sony D3000 med onoff-CAM)! Hoppas Tele2visionboxen inte pajjar (ta i trä) som de 3 innan.

    Du kan beställa nya kanaler och ångra inom 14 dar. Har du tur så når inte avslutningssignalen fram till kortet, och du ser därmed gratis (dra ut kortet när du ringt tills nästa dag så ökar chansen). Och råkar du glömma skicka tebaks ett fungerande objekt till Tele2 så är det mänskligt.
    Rekommenderar God-channel och TV4 Scifi och Private (som ändrat från en vitbränn-blaff-logga till en annan).

    HD-kanaler/box planeras innan jul :P Hoppas promo/infokanalen startar då med. TV7tunnis

    C9200 PVR
    C1000HD-box (ComHem)




  10. #10

    Kabelvision

    Är det nån som hört talas om en dekoder som heter D.A.T. Mach 4 till kabelvision eller tele 2 som det heter nu mera om nån har nåt om en sån dekoder kan höra av sig


    //Christer
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Kabelvisions dekoder
    Av ALIEN8SE i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 15:19
  2. Vart köper man kort numera?
    Av TheForce i forum Boxer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-04-18, 18:38
  3. Dubbla dekodrar??
    Av MIXter i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-09-19, 22:36
  4. [LÖST] Vad finns det för dekodrar med Conax inbyggt?
    Av Ahnberg i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-15, 20:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss