Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rookie på DM500S

  1. #1

    Rookie på DM500S

    Problem, jag har haft en 500:a inkopplad. Den fungerade klockrent. Sen köpte jag en DM600PVR s. Detta för hårddisken. Den fungerar klockrent, men nu när jag ska köra igång 500:an på samma som förut så fungerar det fan inte. Jag kan tex. inte få den att låsa på transpondrarna. SNR ligger på runt 40% vid sökningen, hoppar upp till 60-70%. Vid tre tillfällen. Den mittersta BGR?, går upp till 25% när SNR går upp. På Thor tror jag att den sista stapeln ligger konstant på 8000, och sirius på 20000. VAd gör jag för fel ??. HEEEELP plesase. Jag har provat med en annan 500:a och det är samma problem, men med 600:an så är det klockrent. Runt 90%. / Glenfiddich

  2. #2
    Det som kan skilja 500 boxen och 600 boxen är växlingen mellan Thor och Sirius med hjälp av diseq switchen. Jag har jätteproblem med diseq wsitchen på min 500 box. Flera har jag hjälpt och för det mesta hjälper det att byta ut switchen och eller justera LNB:et något för att få optimalast signal. En del gånger har det varit problem med ett av LNB:et, detta ser du ganska tydligt om jämför signal styrka och kvalite på bägge LNB. I mitt fall skiljde det (dreamboxmätaren) ca 8-10 %, alltså inte för mycket men när jag mätte MER och BER samt carrier to noise med mitt instrument så märktes det betydligt tydligare. Hade knappt någon signal alls och C/N låg på tok för högt o förhållande till signal to noise.

    Summa: Dreambox 500 är betydligt känsligare för dessa faktorer än övriga boxar

  3. #3
    Jag kanske snor tråden lite men iså fall ber jag om ursäkt.

    Jag upplever också att 500S är känsligare är andra boxar. Min parabol ger enligt mitt instrument (SatLook digital) maximal signal, bra S/N och hög BER men ändå så hänger sig bilden allt för ofta. Jag hade funderingar på om bildfelskorrigeringen (reedsolomon) är av sämre kvalle i DM500S än i andra boxar.

    Någon som vet mer om detta ?

  4. #4
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Tunern i DM500S är av lite blandad kvalitet har jag märkt... Precis som på äldre DM7020S... Men om möjlighet finns så dra en rak kabel från ett av huvuden på parabolen direkt till mottagaren och prova göra en kanalsökning då... Fungerar det då så är det garanterat switchen som håller på och jävlas eller kortslutning i någon kabel... Fungerar det inte så är det en kass tuner i boxen så skicka den då på garanti...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  5. #5
    Jag tror inte det är något med varken Viterbi eller Reed Solomon, tror mer det hänger på Diseq protokollet. Har märkt stor skillnad på olika switchar.

    //snake

  6. #6
    Intressant det där med disqcontrollen.... Vad har du kommit fram till ? Kan du rekomendera någon speciell disq 4 vägs ?
    Jag köpte för ett tag sen en 8 vägs EMP på rekomendation av satpro men den funkar inte alls. Får dålig signalstyrka på alla 5 inkopplade LNB.

Liknande ämnen

  1. rookie
    Av dexon i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 22:40
  2. Barry Allen rookie fråga
    Av qsecofr i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 11:31
  3. Kinesisk 800HD (rookie-fråga)
    Av ctm555 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 09:43
  4. Rookie behöver hjälp!
    Av trollhattan i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-30, 20:23
  5. Hur ska jag göra (rookie, röd ruta)
    Av dante666 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-09-27, 07:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss