Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur stabilt är 3G bredband?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    162
    Tackad
    2 gånger

    Hur stabilt är 3G bredband?

    Hej!
    Det jag är intresserad av är korta svarstider och lång (veckor) "uptime". Bandbredden är mindre instressant för mina ändamål (det jag förväntar mig e i alla fall 128kbit).
    Skulle dessa kriterierna kunna uppfyllas av någon 3G operatör?
    Någon som har erfarenhet av 3G bredband och sabiliteten?

  2. #2
    korta svarstider är bara att glömma med 3g

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Vi pratar jojo-tider, varierar mellan 10 ms->2000 ms, på samma plats.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Pingtiderna ligger mellan 150-250ms normalt sett, sedan kan det naturligtvis dra iväg ytterligare precis som på vilken uppkoppling som helst.

    Med en bra signal mot masten är också uppkopplingen stabil, men ofta har programvaran funktioner som kopplar ner anslutningen om ingen trafik går.
    Det går iofs att lösa med en rullande ping eller nåt.

    Jag tror att Tele2/Telia har automatisk frånkoppling efter 1 dygn eller liknande i sitt nät, men har aldrig själv varit uppkopplad så länge så jag sett det själv.
    Om 3/Telenor har det vet jag inte.



    //Andreas

  5. #5
    Ping på turbo 3G på Tre kan vara hur sjysst som helst. Har legat ganska stabilt på allt från 50-150 ms, men då krävs det nästan att du har routern med 3G-kortet stående i fönstret som vetter mot masten alternativt ha en rikt mot masten så att du får max signal. Det viktiga är att få samma förhållanden som om du var utomhus, eftersom signalerna på de band som används av 3G och HSDPA / HSUPA är väldigt känsliga för väggar, träd och dylikt. Ju friare sikt desto bättre. Följden av detta är att du kan vara relativt nära en 3G-mast utomhus och få full sprätt med 7.2 MBit/s och bra pingtider och sedan förflytta dig inomhus (bara några meter från platsen) och rasa ner till 1,2 MBit/s och pingtider på 2000 ms - om det ens blir så bra. Så huvudregeln är att ha rikt - då blir det nästan alltid perfekt. Om du bara har 384 kbit/s måste du räkna med usel ping. Då kanske jag kan rekommendera Nordisk Mobiltelefons nät som är rätt så sjysst med både ping och hastighet.
    Vad gäller automatisk frånkoppling finns ju alltid programmen som användes förr vid Telia och com hem ADSL och då är du online dygnet runt. Jag har dock aldrig upplevt någon frånkoppling på Tre.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 19:02
  2. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 17:54
  3. Stabilt paraboll fundament
    Av Pz007 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 14:00
  4. Stabilt image
    Av charliebuchead i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 09:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss