Hej alla. Premiärskriver på forumet idag.

Jag har skaffat en Optibox 5001C (Likadan maskin som en Dreambox 500C) och har fått allt att fungera efter en del pillande. Jag skaffade ett abonnemang hos comhem och fick med en Samsung-box. Jag kör med Gemini 4.0, NewCS 1.30 och Mgcamd 1.25a om jag inte minns helt fel.
Jag har även testat att köra in NewCS på min linuxserver och det gick bra att köra kortet i den dessutom och köra boxen kortlös.

Har egentligen två frågor:

1. Vissa kanaler som tex TV4 Fakta, nån av Discovery-kanalerna och GOD-channel (Gud förbjude ) går inte att se på. Pixligt och ljudet hackar precis som att det är för dålig signal eller nåt. På Samsung-boxen så är alla kanaler perfekta. De allra flesta kanalerna är helt felfria medan några få inte går att se på. Är det nåt känt problem med dreamboxar att de skall ha sämre tunerdel eller nåt? Nån som har erfarenhet av Optibox 5001C och vet om det verkligen inte är någon skillnad mot Dreambox 500C.

2. Hur gör man om man vill "säkehetskopiera" original-firmwaren för att kunna återställa den till ursprungligt skick? Hittar inte direkt mycket info om Optibox på nätet. Den har ju en egen firmware med egen logo osv. Har lånat hem en Dreambox 600PVR för test och funkar den bättre så vill jag kunna återställa Optiboxen till ursprungligt skick så jag kan lämna igen den. Har tillgång till en till ny Optibox om det går att läsa av firmwaren på nåt sätt. Via nät/nollmodem?

Kul att hitta detta forum iaf. Jag var väldigt aktiv på de guldfärgade kortens tid.

Ha en bra helg...