Eftersom många verkar ha problem med hur man ska gå tillväga för att flasha en Dreambox med DreamUp genom en nollmodem-kabel, så tänkte jag slänga ihopa en snabb och enkel guide till detta.

Som alla säkert redan vet så fungerar inte andra program som t.ex. FlashWizard med nyare Dreamboxar. Därför är det all idé att införskaffa sig en nollmodem-kabel för att vara säker på att kunna flasha sin nya Dreambox.

Jag kommer bara att använda mig av nollmodem-kabel och inte nätverksfunktionen.

1. Vi börjar med att koppla in nollmodem-kabeln mellan datorn och Dreamboxen. (Tänk på att inte ha strömen inkopplad i Dreamboxen än, det kommer vi till senare.)

2. Starta upp DreamUp och välj den com-port där nollmodem-kabel till Dreamboxen är ansluten. Se till att "Use Network" rutan inte är kryssad. Klicka sen på "Connect" knappen.


3. Nu kommer DreamUp att förbereda en anslutning mot Dreamboxen, och när vi får texten "Connection prepared, now switch on the dreambox!" så sätter vi i strömsladden i Dreamboxen.


4. Nu kommer DreamUp att känna av vad det är för typ av Dreambox och ladda upp en flash-loader till boxen.


5. När detta är klart så får vi texten "Box is in serial HTTP mode" och då ska vi välja den image-fil vi ska flasha Dreamboxen med. Detta gör vi genom att trycka på "Flash" knappen.


6. Nu öppnas ett nytt fönster där vi bläddrar fram den image-fil som vi vill flasha Dreamboxen med och klickar på "Öppna/Open" när vi är klara.


7. Nu kommer DreamUp att ladda upp den image-fil som vi valt. Detta tar ett tag eftersom den laddar upp hela image-filen genom nollmodem-kabeln vilket inte går så fort, men det är stabilt. Så fort uppladdningen är klar så kommer DreamUp att flasha Dreamboxen med image-filen också. Allt som allt så brukar det ta 20-25min, beroende på vad det är för Dreambox och hur stor image-filen är.


8. När allt är klart får vi en liten informations ruta som ser ut som denna här nere. Klicka på "OK" knappen för att stänga den.


9. I DreamUp kan vi nu se loggen för hela flashningen. Klicka på "Disconnect" knappen och dra ut strömsladden från Dreamboxen.


Lycka till!