Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: UPnP med NAS och DB via Twonky

  1. #1

    UPnP med NAS och DB via Twonky

    Nu skall jag som extrem nybörjare på både drambox samt Linux försöka mig på att sätta up något sorts system där hemma.
    Följande hårdvara har jag tänkt använda mig av.

    Digitalbox: Dreambox DM 500-T
    NAS: Qnap 209
    Router: Linksys WRT54GL

    Den gemensamma nämnaren för dessa tre produkter är att alla har stöd för UPnP. Efter lite googlande samt läsande så hittade jag en produkt vid namn Twonkyvision vilken skall erbjuda ett väldigt smidigt stöd för att få UPnP-produkter att fungera tillsammans.

    Vad jag vill uppnå här är i stora drag.
    1. Spela in från DB till NAS utan att behöva ha en dator igång.
    2. Spela upp AVI, MPEG, VOB osv från min NAS utan att behöva starta det från min dator.
    3. Kunna visa bilder från NAS, åter igen utan dator.

    Frågorna är då till er:
    Har någon av er erfarenhet av att sätta upp ett UPnP-baserat system med en DB och en NAS?
    Hur har det fungerat?
    Upptäckte ni några specifika problem?
    Har ni använt Twonky eller finns det något annat system?


    All info, input, tanke, åsikt, förslag, ros och ris är av intresse för mig så länge vi inte kommer allt för långt från ämnet. So hit me!

  2. #2
    1. Du kan utan problem mappa en NAS server manuellt med NFS eller SMB.
    2. Dreamboxen har inte prestandaden att spela upp xvid, divx.
    3. Visa bilder är inga problem, gör precis som på 1:an.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Snouser Visa inlägg
    1. Du kan utan problem mappa en NAS server manuellt med NFS eller SMB.
    2. Dreamboxen har inte prestandaden att spela upp xvid, divx.
    3. Visa bilder är inga problem, gör precis som på 1:an.
    1. Som jag sa, jag är nybörjare. NFS & SMB, inte med på vad de är.
    2. Jag uttryckte mig klantigt, de skall streamas från NAS till DB.
    3. Okok, najs, då skall jag bara klura ut 1:an =)

  4. #4
    Det du verkar leta efter är en "media extender" att då blanda in en dreambox ställer nog till mer problem än det löser
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Det du verkar leta efter är en "media extender" att då blanda in en dreambox ställer nog till mer problem än det löser
    Ajdå, det låter ju inte så lovande.

    Dock är deamboxen ett "krav" iom att jag behöver den för att få mina kanaler. Jag hade hoppats kunna lösa mina önskemål genom att använda de funktioner som finns tillgängliga i den men är det inte möjligt så får jag helt sonika införskaffa nya apparater som kan hjälpa mig göra det jag vill.

    Jag kommer dock fortsätta försöka få ihop detta och har någon tips eller idéer, alternativt erfarenhet av något liknande så tjoa till. När/om jag sedan fått det att fungera så skall jag lägga upp en beskrivning av hur jag gjort om någon är intresserad av något liknande.

  6. #6
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Dreambox + TV + Gammal hederlig Xbox med XBMC. (xbox = oöverträfflig när det gäller att visa/streama film, packat som opackat)
    Multitasking means screwing up several things at once.


  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Dreambox + TV + Gammal hederlig Xbox med XBMC. (xbox = oöverträfflig när det gäller att visa/streama film, packat som opackat)
    Ett Xbox 360 isf, inte Xbox (den äldre).
    Med 360 så kan man nämligen skicka ut bilden i HD, vilket är trevligt.

    Det finns i dag en massa bra program som gör det möjligt att "lura" Xboxet att ens egna dator är en Windows MCE maskin. Om din NAS server kör linux så finns det bra plugins så att du kan dela ut filmer.

Liknande ämnen

  1. upnp
    Av realthing i forum AzBox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 18:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss