Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Får inte DTS via optiskt HTPC -> Marantz 4001

  1. #1

    Får inte DTS via optiskt HTPC -> Marantz 4001

    Jag har en HTPC med Mediaportal , har optiskt kabel mellan den och en marantz 4001,
    har installerat AC3 filter.
    Under Main / Output format använder jag AS IS , pcm 24 bit även Use SPDIF
    under spdif fliken AS IS / PCM 24 bit/use spdif
    Spdif passthrough AC3,DTS och Auto i SPDIF/DTS Mode.

    Har ett Auzentech Mystique ljudkort med senaste drivrutin, i audio inställningar kan jag använda
    PCM samt Dolby Digital då får jag ljud genom förstärkaren, men ska jag använda S/PDIF i looback så blir
    det knäpptyst. Använder jag Dolby Digital LIve så blir det så på allt jag spelar upp även om jag väljer DTS
    som format på ex. musikvideo.

    Kan nån vänlig förklara för mig hur / vad man ska använda för att det ska funka ??
    Vilka program /inställningar allt tas emot tacksamt av nån som kan denna bit.

    Kan tillägas att jag har Vista i burken

    / Mvh

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Extremt komplex fråga att få till ordentligt i vista, och något chansartat om det alls går med given audio hw såvitt jag kunnat avgöra. Svårt att säga något konkret generellt om det.

    Hela directsound frameworket är ju slopat där och ersatt med rent mjukvaruemulerade strukturer, så många detaljer funkar dåligt. Spdif loopback bör du undvika i sammanhanget, syftet med det är väl främst att få en input device som kan användas för att kringå drm.

    Trots problemen har jag lyckats få till fungerande passthrough både med asus xonar (ett annat kort med hw realtids encoding av dts/ac3) och med intelljudet som de flesta nya laptops har (nån generic hd audio). Utöver ac3filtrets egna inställningar (eller ffdshows om man kör den) så spelar applikationen som hostar filtret in, så det kan va värt att prova olika när man experimenterar. Mediaplayer classic har bra möjligheter att forcea output device och val mellan internt stöd och externa dshowfilter. Går det inte ställa in output device i applikationen så får man ju ändra windows default till att alltid köra med den digitala utgången, och hoppas på att detta val gör att kortets virtuella devicer bypassas (kolla även samtliga inställningar som vista visar för den digitala utgången, man behöver kryssa i manuellt vad som stöds av receivern för att det ska släppas igenom intakt).

    Sen bör man ju försäkra sig om att de filter som laddas verkligen är dom man tror i alla lägen, så graphedit kan underlätta.
    Jag stötte på buggar både i ac3filter och ffdshow när jag provade nyligen i vista, och den enda lösning som fungerade direkt utan glitches var att använda ffdshow för ac3 passthrough, och ac3filter för dts (enbart). Senaste ffdshow tryoutsen gav antingen stutter med dts eller udda timing artefakter i videon, och ac3 via ac3filter gav extrem a/v-desync bortom vad som gick att kompensera för.

  3. #3
    Puhhh de vad mycket information på ett och samma bräde för en annan som inte
    är kunnig på området

    Jag fick det att fungera hyfsat bra i XP men är ute efter samma funktion i Vista
    tycker jag har bättre återgivning på Tvserver med Mediaportal. Vill att Marantzen
    ska bestämma via optiskt att när man spelar ex. DTS så väljs det, och samma
    med DD 5.1. Man ska inte behöva ändra inställningar i HTPC för varje gång.

    Väljer jag DD 5.1 via mjukvaran i 3DX proggramet som installeras med drivrutin
    med kortet, så blir det DD 5.1 på allt man spelar upp ,samma med PCM inställningen.
    DTS finns inte med som val , enligt deras hemsida så ska det finnas i
    rullningslistan.

    Ska man verkligen behöva ett annat program som ex AC3 filter, ska inte
    kortet/ mjukvaran/förstärkaren själv kunna styra detta .

    / mvh

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Du vill inte att ljudkortet ska lägga sig i öht, utan det önskvärda är att bypassa det helt och hållet. Dvs när det funkar som man vill spelar det ingen roll vad ljudkortets egen mjukvara är inställd på, det som kommer ut digitalt är det som finns i källan (orört). Dock inga garantier för att detta går att uppnå i vista annat än med vissa kombinationer av hw och drivers. Att man behöver ac3filter för att få passthrough beror väl främst på directshow (http://en.wikipedia.org/wiki/DirectShow), som används för all faktisk decoding och playback av video i win. Det behövs inte om applikationen man spelar upp med manuellt kan konfas till att trycka ut alla ac3 streams den träffar på direkt genom den spdif ljuddevice man väljer. I princip är det väl dock bara mpc som har såna möjligheter.

    När det gäller spdif passthrough allmänhet så är ju problemet att ljudhw/drivers/frameworks bara är ivägen. Den optimala lösningen för en htpc som ska fungera enbart med digital passthrough är ju egentligen att inte ha någon ljudhårdvara alls. Koppling till receiver ska betraktas som vilket nätverkskort som helst. Det handlar ju bara om att trycka ut en redan befintlig ström av bytes, och receivern ska inte ha några problem med att omedelbart detecta om det är ac3/dts/pcm eller något annan som den stöder (vissa klarar ju mp3 och flac tom).
    I praktiken finns det ju dock ingen pc-hårdvara som bara har digitala ljudutgångar utan några övriga ljudkretsar (a/d omvandlare, dsp's, å diverse övrigt skrot som är ointressant i sammanhanget), så man blir tvungen att pussla manuellt och det är mest tur om den kombination av drivers och utrustning man har kan luras till att bete sig vettigt.

  5. #5
    Donator trugs avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    173
    Tackad
    6 gånger
    Jag hade samma problem med Soundblaster X-Fi. SPDIF i MediaPortal funkade i XP men inte Vista. Problemet var att DirectSound som Audio Renderer inte tillåter AC3Filter att använda SPDIF. Efter att ha bytt renderare i MediaPortal till "DirectSound: SPDIF Out" fungerar AC3 och DTS igen.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av trug Visa inlägg
    Jag hade samma problem med Soundblaster X-Fi. SPDIF i MediaPortal funkade i XP men inte Vista. Problemet var att DirectSound som Audio Renderer inte tillåter AC3Filter att använda SPDIF. Efter att ha bytt renderare i MediaPortal till "DirectSound: SPDIF Out" fungerar AC3 och DTS igen.
    Ok.. när jag provade att spela upp nått via mediaspelaren så fick jag inget ljud
    heller. Bara när jag hade PCM eller DD 5.1 aktivt.

    La in XP installerade MP, AC3 filter vips så funkar allt normalt igen , väljer en musikvideo med DTS 5.1 förstärkaren väljer det formatet ....

    I XP/MP har jag följande val under audio renderer..

    HDA Digital Mystique 7.1 Wave
    Default Direct sound device
    Default WaveOut Device
    Direct Sound HDA Digital Mystique 7.1 Wave Device

    Tror om jag inte minns fel så var det liknande i Vista oxå..

    Skulle oxå vilja veta vad som skiljer dessa 4 åt ?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    För att det ska funka i vista måste det antagligen finnas en device i listan för den digitala utgången specifikt, dvs den ska heta nåt med spdif eller digital output. Hurvida en sådan finns eller inte beror på vista drivrutinerna för kortet.

  8. #8
    Vet nån vad som skiljer dessa 4 olika inställningar ?

    HDA Digital Mystique 7.1 Wave
    Default Direct sound device
    Default WaveOut Device
    Direct Sound HDA Digital Mystique 7.1 Wave Device

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Alla 4 är samma device... eller rättare sagt de är 2st sätt accessa samma, via dsound och traditionell waveout. Defaults är förvalda alias för dessa 2.

  10. #10
    oops.. dubbelpost

Liknande ämnen

  1. HTPC orkar inte mer.....
    Av kalle444 i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 23:35
  2. PCI DVB-S FTA HTPC
    Av giggelito i forum Övriga mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-06, 16:30
  3. DVB / Htpc
    Av sprawl i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 11:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss