Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: dreambox överhetad med Disk i

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Tackad
    4 gånger
    Fan matkoh, nu får du sluta skrämmas.
    Jag köpte mig en 600pvr för att ha disk i just därför att det var problem med 7025, och nu säger du att det är samma problem på min nya fina box?

Jag har inte fått disken än (WD Scorpio 250GB 5400rpm) men det ska ju enligt tester vara en s.k. "grön" disk, dvs den är strömsnålare än de andra.

Jag återkommer när jag har kört ett tag, får vi se om jag får samma problem som _age_

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmm.

Vadå "skräms", jag har av egen erfarenhet bytt ut c:a 10 nätdelar åt mig själv och kompisar. Bättre att köpa en rejäl nätdel från ex. classe. Ta en som orkar med 3-4 A vid 12volt så räcker den till.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Tackad
    4 gånger
    Vad jag menar var att jag har undvikit att montera in en HDD i min 7025 därför att jag inte vet vilken version av nätdel jag har, så när jag nu skall stänga ner min HDD-server så köpte jag en 600pvr för att ha istället.
    Och då kommer du och säger att den har samma problem.
    Det är väl ändå att skrämmas.

Kan du ge mig en länk till vilken nätdel du rekommenderar mig att köpa?

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmm.

Exempelvis denna: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=19417354

MEN du måste kolla upp din nuvarande nätdel, det kan ju (mot förmodan) hända att den orkar. Mät utspänningen med inkopplad disk & se om den är i närheten av 12 Volt (11,5 är OK, men inte gärna mindre).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

Om det är en 600 så kolla upp nätdelen så att den verkligen ORKAR leverera 12 volt vid 2A. Mät spänningen från den när du kopplat in disken.
    Men ska det göra att maskinen blir överhetad när jag har på kåpan?

Har jag boxen utan kåpa så fungerar det ju klokrent...
    Dreambox 600 C
    Gemini 4.2

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Tackad
    4 gånger
    Har nu monterat i en WD Scorpio 250GB 5400RPM i min 600pvr.
    Lusten att ta en slägga och slå sönder skiten blev allvarligt överhängande när man skulle försöka få plats med alltihopa.
    _age_ jag förstår att du kan ha fått problem sen du satte i HDD.
    Lägger man kablarna bara lite fel så hamnar de mot komponenter som inte alls mår bra av att ha anligg, då det förstör kylningen för dem.
    Så jag tror inte det är din nätdel det är fel på, utan när du sätter på kåpan så trycker du antagligen ner kablarna mot kondensatorer och annat, som behöver fritt luftflöde, och därför överhettar din box.
    Jag säger inte att det kommer att hjälpa, men var väldigt noga med att rätta till kablar så att allting ligger fritt och återkom sedan med resultatet.
    Jag har inte märkt några problem än så länge, boxen har snart gått en timme med HDD. Ska kolla på inspelat senare och rapporterar vidare vad som händer.

Jag ska titta på det där, men det var också som jag sa att det kan nog vara så att om man fixar till den där metallplattan som disken sitter på och sätter disken lite mer mot bakstycket så kommer kabeln att sträckas lite och behöver inte knölas ner tycker också att det vore logiskt att ha den där "lufthålen" är och då försöka få den lite högre upp.
    Dreambox 600 C
    Gemini 4.2

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Tackad
    4 gånger
    Boxen med disk har nu rullat nästan felfritt sedan senaste inlägget.
    Körde in BA multiboot och lekte lite, och den verkar inte vilja boota upp med installerade images på HDD.
    Det går att starta image första gången, konfigurera och allt, men om man sedan bootar om så hänger det sig.

_age_ jag vet ju inte exakt vad du har för disk i din, finns ju 5400rpm som också utvecklar mycket värme.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Tackad
    4 gånger
    Nu har boxen rullat i över ett dygn med HDD i.
    Enda problemet har varit när jag ska starta med mulitbootimage, men efter lite experimenterande med olika boxar tror jag mera att det beror på SIF-teams image än något annat, boxar som bootas med den oavsett modell hänger sig titt som tätt hos mig.
    Så _age_, antingen har du fått en kass disk, nätdel eller fått kablarna fel när du monterat på höljet.
    Min 600 blir knappt mycket varmare än vad den var utan disk. Detta är förvisso subjektivt då jag känner efter med handen på höljet, men så okänslig är jag förhoppningsvis inte.
    Sen är ju frågan, har du aktiverat viloläge för din disk?

det har jag ju dock inte gjort.

hmm var gör jag det?
    Dreambox 600 C
    Gemini 4.2

Liknande ämnen

1. Hur sätta upp disk för 600s ?
    Av kby71 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 11:04
  2. Usb disk i en db7000
    Av Orko i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 15:57
  3. Problem med usb disk.
    Av Orko i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 16:05
  4. Mounta linux ubuntu disk till dreambox 500
    Av hingstin i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 13:03
  5. Hur liten disk kan man ha i DB:n?
    Av Snouser i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 13:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss