Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: dreambox överhetad med Disk i

  1. #1

    dreambox överhetad med Disk i

    Har installerat disken enligt konstens alla regler,
    Men efter 20 min ungefär så verkar det som att boxen blir överhetad och låser sig.

    Drar jag ur strömmen väntar 5-10 min kan jag köra ett tag igen

    fungerar klokrent utan disk

    Några råd?

    MVH
    Markus
    Dreambox 600 C
    Gemini 4.2

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Är det en ny eller gamal disk? Kan vara disken som är kass också... Låter nästan som det...

    Provat med en annan hårddisk?
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Nu har jag ingen koll alls på DM men du kan prova med en 5400rpm disk ist, blir inte alls så varma.
    Ett annat alternativ kan även vara en 2,5" disk.
    Nu vet jag inte om det kan vara så att man behöver 7200rpm pga prestandasjäl.
    Det finns också stor variation mellan märken och hur mycket värme de avger. Även storleken spelar roll (här gör den faktiskt det), större diskar blir varmare.
    Har för mig att Western Digitals Caviar diskar är ganska svala av sig.

    Ett annat test du kan göra är att dra ut sladdarna till disken och lägga disken utanför lådan och se om du får samma problem.

  4. #4
    okej ska testa era tips
    Det första med att ta ut disken har jag delvis testat, jag körde utan kåpan på. Och när jag sätter på kåpan med disk blir den överhettad

    Har ett annat problem att jag har 2 st 30 Gb diskar som inte vill fungera, fungerar klockrent i ett anna kabinett, men när jag sätter dom i Dreamboxen säger den No Disk

    Dreambox 600 C
    Gemini 4.2

  5. #5
    Kan denna disk vara något att försöka med?
    80 GB Seagate Momentus 5400.3, ATA100, 5400rpm
    Dreambox 600 C
    Gemini 4.2

  6. #6
    Har en "WD SCORPIO 120GB 2.5" PATA 5400RPM 8MB" prövade först med en äldre disk från en laptop men den dog efter några månader. Den var kanske kass redan innan förstås..

    Numera står min drembox ovanpå min inte så platta TV det känns som den behöver lite luftombyte

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Prova först fattigmanslösning: Sätt en vanlig bordsfläkt att blåsa på boxen, funkar den då så vet du att den blir för varm.
    Men du skriver inte vad du har för box. Har du en 7025 kan det ju vara så att du har en med den gamla nätdelen, då är det problem direkt.

  8. #8
    Djinn har rätt där med nätdel, de gamla suger riktig.

    Mitt tips är
    1: Skaffa en 5400 rpm prestandan duger gott och väl och är mycket svalare
    2: kolla specarna noga på eventuella diskar och ta en med låg strömförbrukning (ju mindre den drar ju kallare blir den basal fysik )

    Det blir hett nog med alla andra hightec pinnaler så ju mindre du tillför ju bättre
    DM7020 DB800S, Debian CS server, HVR3000 på XP, 4TB FreeNAS NFS till boxarna, HVR multicastar STV barnkanalen "Våga Vägra Telia"

  9. #9
    det är en DM600, vore en smutt lösning om man kunde bygga in en liten processorfläkt på nåt sätt.

    Men jag köper mig en ny fläkt till den.

    Jag har också tänkt på hur disken sitter. Det borde gå att flytta den lite mot bakstycket istället.

    Men börjar med en ny hårddisk istället
    Dreambox 600 C
    Gemini 4.2

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Om det är en 600 så kolla upp nätdelen så att den verkligen ORKAR leverera 12 volt vid 2A. Mät spänningen från den när du kopplat in disken.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Hur sätta upp disk för 600s ?
    Av kby71 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 11:04
  2. Usb disk i en db7000
    Av Orko i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 15:57
  3. Problem med usb disk.
    Av Orko i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 16:05
  4. Mounta linux ubuntu disk till dreambox 500
    Av hingstin i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 13:03
  5. Hur liten disk kan man ha i DB:n?
    Av Snouser i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 13:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss