Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: NAS + DB600 Hjälp!

  1. #1

    Unhappy NAS + DB600 Hjälp!

    Hej!

    Jag har läst trådarna om NAS och testat att konfigurera enligt dessa men får det inte att fungera .

    Jag kör Gemini 4.1
    NAS är en DNS-313 (D-Link)

    Jag kan "mounta" utan problem, men så fort jag försöker spela in så skiter det sig.
    Jag har rw rättigheter både på mitt share samt i min "montering".
    Jag kan skriva till mitt share från en Windows burk.

    Se bifogade bilder för konfigurering + felmeddelandet.

    Vad kan vara fel? Tacksam för hjälp!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    hej prova skriv under local direction endast /hdd ock under options rw,nolock Mvh:sat

  3. #3
    Hej satattack!

    Hjälpte tyvärr inte.
    Det konstiga är att jag kan mounta disken, men när jag vill spela in skiter det sig, det verkar som att DB inte fattar att den skall använda min mountade disk vid inspelning... eller att skrivrättigheter saknas.

    Dock så kan jag skriva till sharet från en Windows burk om jag ansluter med samma användare, suck.

  4. #4
    Blir inte klok på detta...

    Logga jag in på boxens webinterface så syns inte min montering?
    Nåväl, lägger jag upp min montering via webinterfacet så hjälper inte det heller, dock
    så har EPG:n vid något tillfälle lyckats spara ned en .dat + .md5 fil på min NAS, hm.

    Om man skulle ha flera enheter monterade, var styr man vilken som skall användas vid inspelning mm?

    EDIT

    Om jag loggar in på boxen med TELNET och kör en "touch test" i mappen /hdd så skapas det en
    fil som heter test på min NAS, men det går lik förbannat inte att spela in...*argggh*

    /EDIT
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    Har du skapat movie-katalogen på din NAS (finns massor av trådar om detta)?

  6. #6
    Hej

    Har själv oxå en NAS (A-link)
    Och i ärlighetens namn så e de väl nog skrot, borde nog va nå bättre grejor om de ska rulla på ordentligt.

    Har ej testat att spela in till den, men tror den e för slö fast det skulle lyckas.

    Åtminstone då man har kopierat in en DVD film på Nas:en så orkar den inte spelas upp i full hastighet.
    Med lite tur kommer väl överföringen upp till en 3mb???

    ~G
    DM800S / openpli 4.0

    Server Ubuntu newcs / CardsevrProxy 0.7.5 (Denna "går som tåget")

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av janbananfan Visa inlägg
    Har du skapat movie-katalogen på din NAS (finns massor av trådar om detta)?
    Tack! Då gick det lite bättre, fick problem med "inkonsisten på filsystemet" istället då NAS:en inte verkar vilja ärva rättigheter till subfolders. Men det löstes genom att även dela ut subfoldern.

    Jag hittade i.a.f igenstans att man var tvungen till att ha en subfolder som hetet "movie".

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av hingstin Visa inlägg
    Hej

    Har själv oxå en NAS (A-link)
    Och i ärlighetens namn så e de väl nog skrot, borde nog va nå bättre grejor om de ska rulla på ordentligt.

    Har ej testat att spela in till den, men tror den e för slö fast det skulle lyckas.

    Åtminstone då man har kopierat in en DVD film på Nas:en så orkar den inte spelas upp i full hastighet.
    Med lite tur kommer väl överföringen upp till en 3mb???

    ~G
    Hm, jag får en skrivhastighet på ~40mbit/s då jag har den inställd på lowspeed. funkar för att spela in/upp men ingen höjdare när man vill flytta hela DVD arkivet direkt...

  9. #9
    Hm, jag får en skrivhastighet på ~40mbit/s då jag har den inställd på lowspeed. funkar för att spela in/upp men ingen höjdare när man vill flytta hela DVD arkivet direkt...
    Sorry det var i usb läge som den va så slö som jag skrev.

    ha nog ca 35 -36 själv oxå i "tcp läge"

    Tack! Då gick det lite bättre, fick problem med "inkonsisten på filsystemet" istället då NAS:en inte verkar vilja ärva rättigheter till subfolders. Men det löstes genom att även dela ut subfoldern.

    Jag hittade i.a.f igenstans att man var tvungen till att ha en subfolder som hetet "movie".
    Men en "movie" mapp behövs nog finnas för att få inspelningen att funka.

    Så om du delar ut en mapp med låt oss säga namnet dreamhdd på nas:en så gör då en sub dir med namnet movie

    Jag har oxå haft problem med min nas och rättigheter. den vill ju dela ut en "public" som default men till den har jag sen access kanske en eller 2 gånger och kan bara skriva max några hundra mega sen skiter det sig,
    men då jag gjorde en ny mapp rakt på "rooten" via "usb läge" och delade ut den så började det rulla på, detta e ju bara "vanlig" användning (kopiering uppspelning via vlc osv), ska testa lite streaming då ja hinner.


    e de fat32 på din nas skiva eller vad har du?

    ~G
    DM800S / openpli 4.0

    Server Ubuntu newcs / CardsevrProxy 0.7.5 (Denna "går som tåget")

Liknande ämnen

  1. upgradering av DB600 --> Gemini 4.60
    Av tias_71 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 18:34
  2. Hårddisk till DB600, IDE el SATA???
    Av sasojov i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 11:50
  3. Cardsharing mellom 2 DB600-C ?
    Av billsob i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 22:05
  4. Flasha db600 pvr
    Av stefanfb i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 12:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss