Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Inspelningsmöjligheter med Dreambox

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger

Inspelningsmöjligheter med Dreambox

Tänkte försöka att börja testa att spela in TV via min Dream 500s.
    Jag vet att det skall gå att spela in på dator via nätverket och att det finns en guide
    om detta på forumet någonstans.
    Jag har däremot hört att det kan bli ryckigt ibland och att upplösningen inte alltid kan bli så bra.
    Min fråga är därför om detta är någonting att satsa på om man vill spela in och bränna ner på DVD skivor?

Som ett annat alternativ kan man kanske köpa en Dream med hårddisk, finns det även Dream som kan bränna på DVD skiva? Om inte, går det lätt att flytta filmfilen till datorn från Dreamhårddisken via nätverket? Måste denna filmfil gå igenom den tidsödande komprimeringen på datorn när den bränns till DVD skiva eller komprimerar Dreamboxen den så den går snabbt att bränna?

Kan det vara bättre att köpa en fristående Hårddiskinspelare med möjlighet till skivbränning. Det krävs väl då en som klarar digitalsändning och jag har för mig att det inte finns så många som gör det i nuläget och att de är dyra.

Som ett sista alternativ, Att köpa ett internt videokort med hårdvarukomprimering.
    Att då köra in signalen från Dream 500s rakt in i videokortet och sedan snabbt kunna bränna den komprimerade filmfilen.

Hur gör ni som bränner film på DVD skiva, vilket är bäst?

Jodå visst ska det gå att spela in på en Hårddisk ansluten i nätverket. Det som ofta påpekas just när det gäller DM500 är väl att den av någon anledning inte skulle ha tillräckligt bra prestanda på Ethernetporten. Vilket för mig ter sig en aning konstigt egentligen för Bitströmmen som ska hanteras är inte mer än ca 5Mbit/s.

Men om det nu stämmer så borde den ryckighet som folk skriver om i så fall ha med detta att göra.
    Däremot borde det absolut inte påverka upplösningen. Den är vad den är och inget din DM kan göra något åt, vilket alltså svarar på din fråga om DM500an kan komprimera innan man bränner. Dvs det gör den INTE, och inte heller någon annan digitalbox heller för den delen. Digitalboxar spelar in bitströmmen som den är, med Text-TV signalen och allt... (Tryck igång Text TV på en gammal inspelning så får du läsa gamla nyheter...:lol

Själv har jag använt mig av ett program som heter DVR-Studio från Haenlein Software vilket fungerar alldeles utmärkt för att både strippa en film från reklam och direkt bränna på en DVD, även med komprimering om det behövs av utrymmesskäl.

En DVD Recorder med hårddisk som klarar DVB-T skulle definitivt klara det du är ute efter. Sonys RDR-HXD870 med 160 GB Hårddisk kostar runt 3500kr utan abonnemang och verkar vara bra. Mina föräldrar har en och är nöjda. Dessa har alltid (tror jag) möjligheten att välja komprimeringsgrad, från riktigt usel kvalitet upp till max som i praktiken är lika bra som på en Digitalbox men i teorin skall vara sämre pga av generationsförlust vid omkodning.
    Det du inte får är Digitalt 5.1 Ljud när du bränner över till DVD. Detta är tydligen en eftergift till de stackars contentägarna som inte kommer tjäna några pengar längre om konsumenten tillåts bränna filmer man spelat in med 5.1ljud. Du får Dolby Surround men då blir det den syntetiskt skapade varianten som din surroundanläggning får fixa. Ungefär som på gamla VHS-tiden alltså.

Om du ändå ska lägga ned så pass mycket pengar skulle jag personligen satsa på en DM800. Kostar väl runt 4500kr och du får kolla med leverantören om du kan få den med en DVB-T tuner (om det är vad du vill ha). När jag köpte min 7025a så bytte tex digisat.se ut standard DVB-S till DVB-T utan ytterligare kostnad...:thumbup: Men det kan vara så att de kräver att du köper till en extra tuner och byter själv.

Liknande ämnen

1. Streama Dreambox -> dreambox via internet
    Av kendash i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 12:18
  2. Streama från dreambox till dreambox
    Av Butcher76 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 10:12
  3. Streama från dreambox till dreambox
    Av wendigo i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 12:51
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 05:39
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss