Hittade den är tråden via Google och kände att jag måste bara presentera min idé om att CS/cardsplitter borde funka om man är lite om sig och kring sig. Frågan är snarast om det finns några pengar att spara för jag har inte ens gjort en kalkyl. Det är mest den tekniska lösningen som intresserar mig. Jag är ingen teknisk expert, men har försökt läsa på lite och kommit fram till följande.

Problemet med att få CS att funka med Viasat är ju inte egentligen inte cardsplittern utan det faktum att NDS (den kryptering Viasat använder) kopplar kortet till boxen. Man måste alltså kopiera både kort och boxens identifiering (serienummer?) för att få det att fungera, och det är ju precis det en T-Rex modul gör!? Om man sätter en T-Rex i varje satellitmottagare (DVB-S CI-kortplats), vilket utesluter vanliga satellitmotagare om man inte är så duktig att man vågar bygga om dem, borde det gå alldeles utmärkt att programmera om samtliga "boxar" till kloner av huvudboxen. Rätta mig om jag har fel!!!

Problemen är som jag ser det följande:
Varje T-Rex kostar dryga tusenlappen.
Varje mottagare/TV/dator måste ha en CI-kortplats för lösa CA-moduler (samt vara anpassad för DVB-S?).

Inkluderat en card-splitter blir kostnaden sannolikt åtminstone minst 7000:- för tre extra mottagare med tillgång till alla satellitkanaler. Det torde därmed ta några år att räkna in den investeringen jämfört med att hyra extrakort av Viasat samt köpa extraboxar. En fördel är dock om man vill ha fler än fyra mottagare totalt, eftersom det är maxgränsen för en Viasatparabol vad jag förstått.

Är jag helt ute och cyklar?