Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Problem med Parabol installationen

  1. #1

    Problem med Parabol installationen

    Hej

    Nu har jag en liten mattematisk fråga..

    Jag har problem att få in lite sateliter... jag får in Hotbird på 13E och astra på 19E men jag får inte in Sirius 5E eller thor 1W

    jag har 12,5 Meter till ett par riktigt höga träd (upskattnings vis 15 - 20 meter höga)

    Hur högt eller lågt bak behöver jag sätta parabolen för att 21 - 26 graders parabol ska komma över de träden?

    har provat å vrida parabolen till höger efter att jag fått in Hotbird 13E.. men inte ett bip på satfindern

  2. #2
    Jag har motorsåg! :-D

  3. #3
    Hade träden varit mina så hade jag kapat dom tveklöst!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    här e lite bilder
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Sattelliterna ligger väl ungefär 21 - 23 grader över horisonten beroende på var i Sverige man befinner sig.
    Det betyder att signalen hittar ner ungefär drygt 4 meter bakom ett hinder i söder riktning 12,5 meter bort.
    Är träden 15 m höga så behöver parabolen sitta nästan 11 m över marken.
    Är träden 20 m höga behöver parabolen sitta nästan 16 m över marken.
    Kanske blir till att såga i alla fall...? ;-)

  6. #6
    om jag sätter parabolen på andra sidan huset då? det är ca 7m till då sådet blir nästan 20 meter.. å då hamnar den ca 6 meter upp

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om man räknar med 21 graders vinkel till sattelliten så blir sinus för 21 grader c:a 0,36.
    D.v.s på 20 m kommer du ner ung. 20 * 0,36 = 7,2 meter. Om träden är max 7,2 + 6 = 13 meter höga så kan det funka. Men du trodde ju att träden var högre och helst vill man ju ha lite marginal också ifall träden fortsätter att växa...

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Eftersom träd inte utestänger hela signalen så är det snarare så att du först behöver få in satelliterna.

    Därefter måste man kolla hur bra signalen är.

    Beror på vilka träd det är också, t.ex. granar och vissa träd drar till sig mycket snö vindertid och det stoppar upp signalen otroligt mycket.

    Är det björkträd eller liknande är det inte säkert man behöver ta bort träden och signalen kommer fram ändå. Går då att kompensera med störra parabol för bättre signal.

    Självklart bäst med fri sikt.

    Jag ställer mig lite frågande till att du kan få in astra och hotbird, dessa är inte alls lika starka som från sirius (viasat). Där räcker det med en 40cm parabol även om det normala är 60-70cm.

    Alternativt kanske du kan fixa en låååång koax så du kan placera parabolen i marknivå eller någon stans där du vet att det är fri sikt och försöka få in viasat (eller CD) så du vet att det blir signal och ungefär vilken riktning parabolen ska ha. Därefter kan man försöka igen på det stället man vill ha parabolen.

  9. #9
    Fick dommen idag.....

    Jag kan inte plasera min parabol någonstans på min tomt så att jag kan få in sirius och thor..

    jag behöver fråga om grannen e villig att ha en "ful" parabol på sitt tak (vilket inte lär vara så troligt)

  10. #10
    om du har astra-hotbird med p-bolen på bilden så får du in thoor sirius utan problem
    vissa har det andra inte här i lappland har vi det w----från MALÅ

Liknande ämnen

  1. parabol problem?
    Av saabwindstar i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 22:19
  2. kommer ej vidare i installationen
    Av BadMf i forum Viasat
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 15:18
  3. Parabol problem
    Av Millan i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 22:11
  4. parabol problem
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 10:16
  5. Problem med min nya parabol
    Av Smergo i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-03, 22:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss