Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Värmeproblem med Dreambox?

  1. #1

    Värmeproblem med Dreambox?

    Det verkar som en del har problem med att deras Dreambox med hårddisk blir väldigt varma och till och med överhettade och stänger av. Jag funderar på att köpa en Dreambox med hårddisk till Com Hem och vill naturligtvis inte få värmeproblem så vad skall jag tänka på?

    Blir en Dreambox 600C med en 2.5" disk varm?

    Är det mindre problem med en Dreambox 7025C Plus?

    7025C Plus skall enligt uppgift ha en "bättre och nyare inbyggd strömadapter". Om jag skaffar en 7025C Plus kommer jag nog att köpa en 3.5" till 2.5" adapter och köpa en 2.5" disk om det gör att boxen blir mindre varm och det borde den väl bli?

    Jag är väldigt nojig för att lämna elektronik på hemma när jag är bortrest pga brandfara. Eftersom en av huvudanledningarna till att jag vill ha en PVR är just att spela in när jag inte är hemma så är det väldigt viktigt för mig att boxen inte blir så varm att det är någon som helst fara för överhettning.

    /burken

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Har en WD scorpio 250GB 2,5" i min 600 och den känns inte varmare än vad den var innan. Har dock inte mätt med termometer, utan mest kört med handpåläggning.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Djinn Visa inlägg
    Har en WD scorpio 250GB 2,5" i min 600 och den känns inte varmare än vad den var innan. Har dock inte mätt med termometer, utan mest kört med handpåläggning.
    Ungefär hur varm blir boxen vid normal användning? Bara ljummen eller blir den varmare än så?

    Jag förstår inte varför de måste göra lådan så liten. Varför inte göra en lite större låda så att hårddisken kan sitta helt fritt och få ordentligt med ventilation?

  4. #4
    Hårddisken spinner ner och stängs av då man inte använder den, så spelar du inte in någonting kommer den inte bli nå varmare.

  5. #5
    Ställer man boxen fritt så funkar det bra, hade den ett tag i tv bänken men de blev i mitt tycke för vamt.

  6. #6
    Jag har en 7025T med en 3,5" disk i och tyckte att själva disken blev lite för varm. Inte så att jag var rädd att det skulle ta eld nånstans men mest för diskens livslängd kanske. Köpte då en 4cm fläkt och ställde mellan disken och nätdelen (fastklämd med lite cellplast och dubbelhäftande tejp) och och satte den på lägsta hastighet (i princip ljudlös).
    Den blåser luften från disken över nätdelen och jag hamnar aldrig över 45grader i disken. Det behöver inte vara nån storm inne i boxen, allt som behövs är att få lite rörelse på luften från disken mot nätdelen som sedan är omgiven av hål där luften sedan kan evakuera...

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Har provat hur varmt det blir genom att föra över stora filer till HDD som sitter i boxen, och jag tycker inte den blir varmare än vad den är utan disk.
    Tänk på att 2,5" HDD är gjorda för att sitta i laptops utan möjlighet till extra kylning, så att sitta i en dreambox med ventilationsgaller är knappast skadligt för den.

Liknande ämnen

  1. Streama Dreambox -> dreambox via internet
    Av kendash i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 12:18
  2. Streama från dreambox till dreambox
    Av Butcher76 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 10:12
  3. Streama från dreambox till dreambox
    Av wendigo i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 12:51
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 05:39
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss