Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Comhem och Tele2

  1. #1

    Comhem och Tele2

    Är lite ny på detta men har en fråga.

    Är så att jag ska flytta till ny lägenhet i Stockholm från Göteborg.
    Har kikat på comhem's sida och enligt dem finns comhem i fastigheten jag ska flytta till, så det får bli en DM500C.

    Så jag kommer ju endast kunna ta emot signaler från kabelnätet.
    Men när jag läst lite här på forumet så verkar ju DM500C endast stödja comhems nät.
    Men Tele2 går ju också på kabel-tv nätet, kommer jag kunna ha Tele2 då också?
    för de har väl ingen speciel anslutning som comhems "3 hål i väggen" ?

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Jo tele2 kör också med tre hål i väggen precis som comslem. Men jag förstår inte vad du är ute efter, jag tvivlar ju på att bostaden du ska flytta till har både comslem och tele2 som kabeloperatör.

    och.. db500c fungerar i tele2s nät också.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Det tror jag inte heller att de har.
    Hade mest funderingar på hur Tele2 anslutnigar fungerar då man inte kommer i kontakt med dessa så ofta, och jag hitta inget på deras sida.

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Du kan OMÖJLIGEN ha flera kabel-tv leverantörer.

    Det finns bara en att välja på, i annat fall kör dom någon annan teknik, IPTV eller något sådant.

    Två leverantörer delar aldrig på en koaxkabel.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Du kan OMÖJLIGEN ha flera kabel-tv leverantörer.

    Det finns bara en att välja på, i annat fall kör dom någon annan teknik, IPTV eller något sådant.

    Två leverantörer delar aldrig på en koaxkabel.
    Jasså!!!

    I min kabel finns både CD och SMA och det är en vanlig combo.
    Har dessutom jobbarkompis som kan välja CD, Tele2 eller Boxer direkt ur väggen.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    T-bird VA ?

    Är det stadsnät då ? jag syftade på vanlig koaxial-kabel. Kör man IPTV är det ju en annan sak. Ursäkta om jag då hade fel !

    Comhem lär knappast släppa in andra leverantörer i koaxial nätet vad jag vet ? samma borde gälla Tele2?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    i umeå så är det CD, SPA och boxer i samma nät på vissa ställen så visst nog går det men hyresvärdar är normalt inte intresserad av såna lösningar...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #8
    det känns ju lite främmande att comhem skulle hyra ut sitt nät till en konkurrent. Det är väl bara felia som tvingats till det p.g.a. deras annars i det närmaste totala dominans. Men det är klart ser dom några fördelar med att dela nät med en konkurrent (eller någon annan med dom) så kan det säkert hända.
    En kompis till mig har jobbat på deras Härnösands kontor i några år med diverse uppgifter och han hävdar bestämt att de inte har släppt in någon annan i deras nät.

  9. #9
    Nä jag har heller aldrig hört talas om att ComHem skulle släppa in andra leverantörer i de nät de verkar. De är nog väldigt rädd om sin bandbredd och sitt monopol.

  10. #10
    Det jag pratade om är i Sollentuna och det är numera sollentunaenergi som står för all infrastruktur.

    Alla boende inom sollentunahem var tidigare anslutna till ComHem (numera utkastade och ej valbara) men sen 1/1 -08 så är det ett öppet kabelnät.
    http://www.sollentunaenergi.se/diverse/nyhet.asp?id=104

    Sollentuna har även ett stadsnät för IP och dom som är anslutna dit men ej boende i sollentunahems fastigheter kan få IPTV genom CD.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Liknande ämnen

  1. Från tele2 till comhem bredband?
    Av Thåström i forum Com Hem
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 19:48
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 19:44
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 17:22
  4. tele2 samma som comhem?
    Av atlantis i forum Com Hem
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 17:36
  5. Ip telefon via tele2 och comhem
    Av clipper i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-29, 20:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss