Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Leasa en bil?!

  1. #1

    Leasa en bil?!

    Hejsan, har precis börjat jobba på ett litet privatföretag och jag funderar på att leasa en bil. Kan någon förklara hur man ska gå till väga? Kan man leasa den privat elle måste man leasa den genom företaget? Går jag till bilhandlaren själv eller ska chefen ta hand om det? Och är det värt det? Tack i förhand!

  2. #2
    Spidde
    Gäst
    Om du inte vet vad leasing är hur kan du veta att du vill leasa en??

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Mycket enkelt
    Betalar du själv då är du som går till Bilhandlarn.
    Betalar firman så fixar chefen det.

    Mvh Kalle

  4. #4
    Jag vet vad det innebär. Man mer eller mindre hyr bilen under ett tag. Man behöver inte betala kontantinsats och att det KAN löna sig. Men det jag undrar är, lönar det sig? Ifall jag vill leasa en bil, går jag till handlarn och säger vad jag vill ha eller gör chefen på företaget det? Det är ju jag som betalar och inte chefen så varför ska han sköta det? Och, ska företaget betala något eller står jag för alla kostnader? Det är väl jag för jag ska ju köra den? Och hur är det med försäkring och skatt? Det är ju handlarn som äger bilen men hyr ut den till mig, så dem står väl för det. Jag kommer ihåg att en polare leasade en bil och ifall den gick sönder eller något så skötte handlarn allt kostnadsfritt? Hoppas nån kan hjälpa mig.

  5. #5
    Men alltså, att leasa en bil är ju helt enkelt att hyra den. Oftast är det företag som leasar (för att slippa binda kapital, samt vet exakt hur mycket det kommer kosta). När leasingperioden är över så lämnar man helt enkelt tillbaka bilen igen.

    Så det är väl bara att jämföra siffrorna. Det finns ju inga skattemässiga fördelar (om det nu inte är tjänstebil du menar, då måste man ju räkna med förmånsvärde t.ex.)

    Edit
    Glömde: Du skriver att du undrar vem som ska ta kontakt med bilfirman, men samtidigt skriver du att du ska betala själv. Vad har firman med saken att göra då?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss