Hej,

Äntligen fått tummen ur. Köper:
ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W MICROTOWER 716,00
ASUS P5E-VM HDMI G35 S-775 FW M-ATX 940,00
FLOPPYDTV DIGITALTV DVB-S2 FIREWIRE 1 476,00
CORSAIR 4GB VS DDR2 PC5300 667MHZ 632,00
LG DVD±R/RW/RAM GSA-H55L LS 20X IDE RETAIL SVART 228,00
WESTERN DIGITAL CAVIAR GP 1TB 5400-7200RPM SATA/300 16MB 1 492,00
INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 1 516,00

Chassit är valt med hänsyn till att jag inte kan ha så djup burk. Skåpet där den ska gömmas är endast 39cm djupt...

I övrigt är det fokus på tyst, första planen var en helt fläktlös version - men hittade ingen lösning som fick plats i mitt skåp. Ska börja sätta ihop delarna i veckan. Hoppas att det ska gå att köra nätaggregatsfläkten überlångsamt samt ha en sjukt långsam chassifläkt och sen inget mer.

Frågan är vilket operativ jag ska satsa på, samt vilket program som ska vara front-end. Just för tillfället är jag låst vid windows eftersom det inte finns drivers till TV-kortet för linux ännu (det ska dock vara på g, så ett byte om något halvår kan vara fullt möjligt).

Lösningen ska klara av att agera CS-klient.

Mina tankar just nu:
XP eller Vista?
TVEngine 3 (enligt vad jag läst så ska den kunna agera CS-klient med lite tillägg?)

Fokus är enkelhet vid användning. Det ska inte vara så bökigt att slå på en TV-kanal (kör dreamboxen idag och det är den enkelheten jag strävar efter) samt tillförlitlighet. Det ska ju så klart även vara smidigt att köra musik och filmer från disk eller skiva. Allt ska vara möjligt att styra via fjärr (kommer ha ett tangentbord undanstuvat att ta fram vid behov)

Kom gärna med erfarenheter och synpunkter!