Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ström i antennen från väggen ??

  1. #1

    Ström i antennen från väggen ??

    Skall strömmen från antennen i comhem hus vara så stark så det kittlar i fingrarna när man kommer åt båda polerna ???

    vad jag pratar om e tv jacket

    Anders

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm-

    Strömmen är förmodligen inte stor (max 1 mA) däremot så kan spänningen vara uppåt 50-60 volt, pga inducerad effekt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Och inget att bry sig om eller ????

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Nix. Se bara till att dina system är ordentligt jordade, dvs. jordade uttag till datorer osv.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Det är inte säkert att det är antennuttaget som strömmen kommer ifrån. Det är inte möjligtvis så att du håller i något annat än polerna på antennuttaget?

    I min lägenhet är antennuttagets jord ihopkopplat med vägguttagets nolla. Både min TV och min video läcker ström/spänning via metallanslutningar, t.ex. antenningången och mäter jag med en multimeter mellan TV:ns antenningång och nollledaren i vägguttaget är spänningen 20-60 V beroende på vilka apparater som är ihopkopplade med varandra. Detta utan att koppla in antennledningen från antennuttaget i vägget.

    Om jag råkar nudda båda metallen på TV:n och antennsladdens metall när jag kopplar in antennsladden från väggen till TV:n kittlar det i bland så mycket att det inte går att hålla kvar fingret. Detta definitivt ganska så mycket ström men inte så hög spänning att det är farligt.

    Jag frågade com hem om detta och de svarade att så länge spännningen brukar bli upp till 63 V. Antar att det finns någon regel som säger att högre spänning än så måste isoleras. Det känns dock inte särskilt bra att ha 63 V på chassit på TV:n. Det är nog tillräckligt för att kunna knäcka ingångsstegen på stereon eller datorn om man kopplar ihop dem.

    Angående jordproblemet kan det bli problem där också ifall antennuttags jord skiljer sig från vägguttagets jord. com hem har börjat skicka med en antennkabel med jordisolering för att komma till rätta med detta. Det finns annars viss risk för brand i jordade platt-TV enligt elsäkerhetsverket. Hör av dig till com hem om du inte har en sådan kabel och fråga om du inte kan få en.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Man kan också koppla emellan en sån här för att slippa problemet med olika jordspänningar:
    http://www.kjell.com/content/templat...0000,672500000

  7. #7
    Vänd på stickproppen till TVn.

  8. #8
    Mycket intressant tråd, då jag länge undrat över detta fenomen själv!
    /klas

    --------------------------------------------------------
    ComHit!: The ultimate place for FREETV lovers

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Man kan också koppla emellan en sån här för att slippa problemet med olika jordspänningar:
    http://www.kjell.com/content/templat...0000,672500000

    Köpte en sådan på Kjell & Co för några månader sedan. Gjorde det för att slippa brummet i högtalarna, pga skillnad i jordpotential. Funkar kanon.
    Har en DM 500C box med Gemini 2.5 imagen och Newcamd 5.28.

Liknande ämnen

  1. Problem med ström från tunern?
    Av JJay i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 17:11
  2. Ingen signal/ström från tuners i DM7025S??
    Av IvanBoring i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 03:47
  3. Tre hål i väggen
    Av pelle_ag i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 17:00
  4. Kostnad för Hyresvärd 2hål vs. 3 hål i väggen?
    Av BrockLanders i forum Com Hem
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 19:35
  5. bästa antennen?
    Av danema i forum Boxer
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 10:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss