Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Trasig DM-500T?

  1. #11
    Tack för alla tips! Jag mätte precis upp nätagget o det ger klockrent 12.01 på tomgång.

  2. #12
    Nu har jag gjort en del mätningar på Q72 och får följande (se bifogad bild);

    RÖD --> BLÅ = 4.38V
    RÖD --> GUL = 3.98V

    viairdeto; Jag antar att det är min krets som gått åt skogen. Har du möjligtvis
    artikel.nr från Elfa för en bra ersättare?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #13
    Hejsan
    Reparera en sådan igår, nätaggregatet var sönder. Det kan vara 2 saker:
    1) Nätaggregatet
    2) Utgångstransistorn Q72

    Lösningen på första är att man byter/lånar nätaggregat för att se om det fungerar då. Ifall det går bra med en ny, så räcker det att byta utgångselektrolytkondensatorn så går den igen. Den brukar vara på 470uF, 16V, ersätt med 470uF, 25V istället, ursprungsvärdet är underdimensionerat.
    När denna kondensator e sönder, ger nätaggregatet alls ut nån spänning då eller?

    Har 3 st dreambox nätagg. där dioden slutat lysa. och ger 0 volt, funderade om dessa skulle gå att reparera.
    Har ni något tips på hur man öppnar "skalet" på dom, de verkar ju va limmade/smältade ihop

    ~G
    DM800S / openpli 4.0

    Server Ubuntu newcs / CardsevrProxy 0.7.5 (Denna "går som tåget")

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Ersättare finns att köpa på bl.a. electrokit.se och den heter:
    NDS352AP SOT-3 P-ch 30V 900mA

    Kostar ca 5kr/st.

    Gällande nätaggregatet, jag får upp dem med en klämtång, ganska svårt, väldigt hårt limmade, men ett par knäck i mitten så går den upp. Byt sedan elektrolytkondensatorn på utgången (närmast kabeln som går till dreamboxen), titta på vilken som har blivit svart eller är svullen.

  5. #15
    Tack för tipset! Ska beställa komponenter därifrån och sätta mig vid lödstationen.

  6. #16
    Hejsan!

    Har ett annat problem. Vet ej om det har med strömmen att göra.
    Kan titta på kanaler från nät 2 men inte 1,3 och 4. De är svart när jag switchar till t.ex. TV1. Medans kanaler på nät 2 (Tv4, TV6, Tv4 Fakta m.fl) SNR står på 100% i båda fallen och AGC på 44% BER på 0.

    Dock får jag LOCK och SYNC på nät 2 men inte på nät 1,3 och 4??

    Förslag på lösning?

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    De kan vara bortfiltrerade i någon antenn, splitter eller förstärkare. Börja med att koppla endast kabeln direkt ifrån väggen till dekodern, utan att splitta upp eller ha några andra hinder. Då är det lättare att felsöka.

  8. #18
    Allt fungerande galant när jag körde med Sagem box som jag fick från boxer.
    Bor i hyres hus. Kan tyvärr inte omkoppla på något sätt Har kopplat direkt från uttaget till boxen så att säga.
    Ska jag kontakta min hyresvärd och anmäla detta som en defekt?

  9. #19
    Medlem majstors avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    103
    Tackad
    4 gånger
    Q72= FDN358P eller NDS352AP eller NDS338 ellerTSM2301CX detta ar PFET sot23 transistor maste vara 30V ock minst 1.2A over detta spisas LNB samt eventuella motor o normal fall LNB behover 250 mA och ev. motor 350 mA vid start detta strom dublas.:thumbup:
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bifogade filer Bifogade filer
    • Filtyp: pdf F.pdf (24.1 KB, 55 visningar)

  10. #20
    Hejsan

    Har en 500-S som kollapsat (kan va åskan)

    nätverksdioderna på kortet lyser men inte röd/grön dioderna på frontpanelen, nätaggregatet e OK! (testat med annat)

    så funderarde på detta som viairdeto nämnde:
    proba på komponent Q72, sitter framför tunern. Mätmed voltmeter, spänningarna bör vara ca 11,7V på 2 ben samt ca 5V på det ena. Får du 0 volt på ena benet, så är den sönder. Du kan temporärt få igång den genom att bygla över den ena sidan av transistorn.
    Görs denna mätning mellan - (minus) och sen på alla 3 benen
    eller gör man som SIEGER gjorde

    nu har jag gjort en del mätningar på Q72 och får följande (se bifogad bild);

    RÖD --> BLÅ = 4.38V
    RÖD --> GUL = 3.98V

    viairdeto; Jag antar att det är min krets som gått åt skogen. Har du möjligtvis
    artikel.nr från Elfa för en bra ersättare?
    verkar inte rätt detta eller?

    ~G
    DM800S / openpli 4.0

    Server Ubuntu newcs / CardsevrProxy 0.7.5 (Denna "går som tåget")

Liknande ämnen

  1. Trasig 500T & Ny 800 T
    Av husa550 i forum Dreambox
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 01:43
  2. Är tunern trasig?
    Av card i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 08:54
  3. Trasig dreambox?
    Av joei73 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 09:24
  4. Trasig Dreambox?
    Av Hugleik i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 09:53
  5. Trasig Dreambox
    Av matkoh i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 23:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss