Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Trasig DM-500T?

  1. #1

    Trasig DM-500T?

    Hej,

    Har en DM-500T som har börjat bete sig märkligt. Kör Gemini 4.31 på den och det har fungerat bra ett tag. Hade strömavbrott hemma och efter det ser det ut såhär (se bifogad fil) när jag försöker söka kanaler på den.

    Har någon en idé om vad som kan vara galet med den? Har testat att rulla tillbaka till original-image men får samma problem med den.


    /SieGER
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    Kan kanske ha med detta att göra http://www.comhit.net/showthread.php?t=22617

  3. #3
    Tror inte att det har med det problemet att göra. Har backat ner till originalimage från dream multimedia och har samma problem där. Dessutom är denna box ett original som köptes från dream multimedia för några år sedan.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Jag ser bilden men vad är det som är trasigt? Min såg ut på ungefär samma sätt efter att jag lagt in imagen.
    Skall man inte lägga in muxarna manuellt?

  5. #5
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Testa annat nätagg, mitt "gick" i strömavbrott och då var det precis så där, fick ingen låsning men i övrigt verkade boxen fungera. Bytte adapter och då fungerade det klocka igen
    Multitasking means screwing up several things at once.


  6. #6
    Problemet är att jag inte får någon Lock/Sync och att BER alltid står på 1654290.

    wildone; Tack för tipset, ska testa med en annan adapter.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Reparera en sådan igår, nätaggregatet var sönder. Det kan vara 2 saker:
    1) Nätaggregatet
    2) Utgångstransistorn Q72

    Lösningen på första är att man byter/lånar nätaggregat för att se om det fungerar då. Ifall det går bra med en ny, så räcker det att byta utgångselektrolytkondensatorn så går den igen. Den brukar vara på 470uF, 16V, ersätt med 470uF, 25V istället, ursprungsvärdet är underdimensionerat.

    Om det inte är fel på nätaggregatet, öppna locket på dreamboxen och proba på komponent Q72, sitter framför tunern. Mätmed voltmeter, spänningarna bör vara ca 11,7V på 2 ben samt ca 5V på det ena. Får du 0 volt på ena benet, så är den sönder. Du kan temporärt få igång den genom att bygla över den ena sidan av transistorn.

  8. #8
    Tack för alla tips. Det visade sig vara nätaggregatet som betedde sig märkligt.

    Just nu kör jag på ett som är på 12V och 5A output. Är det ok att köra på?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Inga problem! Mottagaren tar den ström den behöver, beroende på vilken belastning som den känner av. Det är bra att ha några ampere för mycket, än några för lite. Det är dock bra om spänningen är korrekt.

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm
    Funkar utmärkt OM det är ett stabiliserat agg. Dvs ett som ger 12 Volt ut oavsett belastning (upp till 5A). Mät det för säkerhetsskull, så att det inte ger ut 18 Volt i tomgång.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Trasig 500T & Ny 800 T
    Av husa550 i forum Dreambox
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 01:43
  2. Är tunern trasig?
    Av card i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 08:54
  3. Trasig dreambox?
    Av joei73 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 09:24
  4. Trasig Dreambox?
    Av Hugleik i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 09:53
  5. Trasig Dreambox
    Av matkoh i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 23:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss