Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem att få in transponder

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger

    Problem att få in transponder

    Gör kanalsökning med min Dream 500s(clone) på Thor och lyckas inte få in transponder 12476, (TV4guld m.m.) Har testat att finjustera antennen hur mycket som helst men det hjälper inte.
    Har gått över alla kablar och kontakter och de är ok.
    Har också testat med annan LNB.
    Har mkt bra signalvärden på Sirius och Thor i övrigt.
    Har testat med en annan likadan 500s men samma fel även där.
    Testade slutligen med en Samsung 9500 och då får jag in mycket bra signal från 12476.
    Har läst i gamla trådar att det kan vara DECT som stör ut.
    Kan det verkligen stämma? Borde jag inte då få bra signalvärden ändå i displayen.
    Varför ger då Sammyn så bra värden i displayen?
    Börjar tro att det är Dreamboxen som inte är bättre än så här.
    Jag har för mig att jag läst någonstans att cloneboxarna har problem med att ta in vissa transponders. Kan det finnas någon fix eller fil för att avhjälpa detta?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Testade att flytta ut och stänga av alla lurar i omedelbar närhet
    men det blev ingen skillnad.

    Ni som har Dream 500s clone, får ni in transponder 12476 ?
    Det måste ju bero på boxen eftersom jag får signal på min Sammy 9500.
    Jättetacksam för tips och ideer om detta.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Har nu gjort lite fler tester och kommit fram till att Dream500s clone har väldigt
    svårt med signalstyrkan, den kräver väldigt bra signal för att täcka alla transpondrar.

    Nu var det inte bara detta som strulade.
    Jag har splittat parabolkabeln på innertaket till varsin ända av huset.
    Jag prövade att flytta dreamboxen till det andra uttaget i andra änden av huset.
    Denna kabel som går hit är lite grövre och den delar inte signal(combiner)med vanliga antennen som det andra uttaget gör.
    Nu fick jag in transponder 12476 och även den nästa som ligger högst.
    Jag fick skapliga värden på SNR och AGC men bilden hade mycket störningar.
    Jag testade då att dra ur strömkabeln till den trådlösa telefonen som finns i samma rum och vips så försvann nästan alla störningar.
    Det finns nu endast lite pixelstörningar emellanåt.
    Jag har mycket bra värden på övriga kanaler. De flesta ligger över 90 både på SNR och AGC.

    Så kontentan av det hela är väl då att om man skall köra Dreambox så skall man vara extra noga med kablage och kontakter. Trådlösa telefoner får man undvara.

    Tänkte passa på att fråga om man kan få tips på vilka antennkablar och kontakter man skall satsa på. Vilka ger hög kvalitet utan att kosta alltför mycket?
    Var köper man dem?
    Finns det några knep att minska signalförluster runt kontakter och dylikt?
    Finns det några knep att få bort störningar från trådlös telefon?
    Finns det bättre LNB's som gör att signalen blir högre i mottagaren?

    Tänkte börja med att byta ut de 4 lågkvalitetskablarna som går från varje LNB till Diseqen.
    Vi får se vad det ger för effekt.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    En parabolkabel får inte splittas !
    Om du skall ha den i flera rum, så måste du använda dig av en twin LNB. Om du enbart delar upp den genom att skarva så kan du räkna med problem, har du tur så kan det fungera, men då är det ren tur.
    En oansluten kabel som bara hänger utan belastning på andra ändan utgör en så kallad stubbe, dvs en kabel med öppen ända och det innebär att signalen som skickas till båda kablarna kommer att resultera att den ena går in i boxen och den andra fortsätter sin bana till den öppna kabeln. Signalen kommer att totalreflekteras och komma in i din box igen med störningar som resultat.
    Du måste avsluta (med t.ex. 75 Ohms motstånd) alla ledare som du inte använder. Dessutom så har du halverat impedansen om du skarvar ihop dem, så det är nog inte 75 ohm som gäller ändå.

    12476 är en problemfrekvens för DECT telefoner, eftersom blandningsfrekvensen (12476-10600=1876MHz, där 10600MHz är LO2-frekvensen) hamnar exakt på DECT-telefonernas arbetsfrekvens 1876MHz.
    Bättre kablar brukar finnas på de flesta satellitbutikerna, t.ex. teknikkedjan eller den du har närmast (inte biltemas). Kolla koppartjocklekens storlek.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    En oansluten kabel som bara hänger utan belastning på andra ändan utgör en så kallad stubbe, dvs en kabel med öppen ända och det innebär att signalen som skickas till båda kablarna kommer att resultera att den ena går in i boxen och den andra fortsätter sin bana till den öppna kabeln. Signalen kommer att totalreflekteras och komma in i din box igen med störningar som resultat.
    Du måste avsluta (med t.ex. 75 Ohms motstånd) alla ledare som du inte använder. Dessutom så har du halverat impedansen om du skarvar ihop dem, så det är nog inte 75 ohm som gäller ändå.
    Jag har slututtag med inbyggt motstånd i väggarna på alla ställen där jag tar ut signal till parabolmottagarna.
    Jag har nog tur för jag har bra signal till alla mottagare trots splitt av kabel.
    Det är som sagt bara 12476 som spökar.
    Kommer nog att uppgradera mina LNB's till HD QuattroLNB's framöver för att vara på den säkra sidan.Synd att det blir så mycket kabeldragning bara.
    Får försöka komma över nån bra rulle kabel till bra pris.
    Tack för ditt svar på mina frågor.

Liknande ämnen

  1. Transponder problem...DM 600-S
    Av pocoloco73 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 18:35
  2. Hittar ej transponder
    Av atlas776 i forum AzBox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 22:55
  3. no transponder for (lof/l vertical)
    Av saabwindstar i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 16:49
  4. Polorisation eller transponder problem 7025
    Av Zerpent i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 09:30
  5. Problem med transponder?
    Av trollhattan i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 18:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss