Jag är på gång att bygga mig en mediacenterdator som skall ha ett TV-kort för att ta emot comhem via DVB-C, troligen i Mediaportal. Vilket kort bör jag välja?

Jag lutar åt TerraTec Cinergy C PCI HD CI eftersom det är billigt, verkar fungera bra och inte kräver en extern låda som skall stå någonstans. För säkerhets skull kommer jag nog att välja modellen med kortläsare eftersom den bara kostar 250 kr extra och nog kan vara ovärderlig för felsökning i början.

Är det skillnad på bildkvalitet mellan olika digitala TV-kort? FireDTV får högt betyg i tester för bra bildkvalitet men bör inte alla kort som kan ta emot bitströmmen ha samma bildkvalitet?

Jag har läst i gamla trådar att TechnoTrend rekommenderas för DVB-C men deras kort verkar ha utgått eller åtminstone vara svåra att få tag på. På Prisjakt finns även kort från Twinham. Är dessa bra?

Kan "alla" DVB-C ta emot SVT HD, dvs kan mottagaren ta emot MPEG4? För avkodningen görs väl ändå i mjukvara? Klarar Mediaportal att avkoda MPEG4?

Jag har idag en Dreambox 600C där mitt comhem-kort sitter och jag vill kunna använda detta kort till det nya TV-kortet också. Jag har tänkt mig att köra Windows Vista och Mediaportal och min förhoppning är att kunna använda en softcam för att komma åt comhem-kortet i Dreamboxen via nätverket. Om inte detta funkar kommer jag att försöka få igång season-card från Dreamboxen och om inte det funkar får det nog bli SmartWi eller liknande.

/burken