Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Vilket DVB-C kort till com hem? Är TerraTec Cinergy bra?

  1. #1

    Vilket DVB-C kort till com hem? Är TerraTec Cinergy bra?

    Jag är på gång att bygga mig en mediacenterdator som skall ha ett TV-kort för att ta emot comhem via DVB-C, troligen i Mediaportal. Vilket kort bör jag välja?

    Jag lutar åt TerraTec Cinergy C PCI HD CI eftersom det är billigt, verkar fungera bra och inte kräver en extern låda som skall stå någonstans. För säkerhets skull kommer jag nog att välja modellen med kortläsare eftersom den bara kostar 250 kr extra och nog kan vara ovärderlig för felsökning i början.

    Är det skillnad på bildkvalitet mellan olika digitala TV-kort? FireDTV får högt betyg i tester för bra bildkvalitet men bör inte alla kort som kan ta emot bitströmmen ha samma bildkvalitet?

    Jag har läst i gamla trådar att TechnoTrend rekommenderas för DVB-C men deras kort verkar ha utgått eller åtminstone vara svåra att få tag på. På Prisjakt finns även kort från Twinham. Är dessa bra?

    Kan "alla" DVB-C ta emot SVT HD, dvs kan mottagaren ta emot MPEG4? För avkodningen görs väl ändå i mjukvara? Klarar Mediaportal att avkoda MPEG4?

    Jag har idag en Dreambox 600C där mitt comhem-kort sitter och jag vill kunna använda detta kort till det nya TV-kortet också. Jag har tänkt mig att köra Windows Vista och Mediaportal och min förhoppning är att kunna använda en softcam för att komma åt comhem-kortet i Dreamboxen via nätverket. Om inte detta funkar kommer jag att försöka få igång season-card från Dreamboxen och om inte det funkar får det nog bli SmartWi eller liknande.

    /burken

  2. #2
    TerraTec Cinergy C PCI HD CI fungerar inte med Mediaportal eller MCE, något som Terratec har bekräftat i mail.
    Desutom tycker jag den medföljande programvaran är kass, har inte lyckats hitta några HD kanaler ännu, bara hittat Animal Planet.
    Men jag vil påpeka att detta är mitt första TV kort jag grejar med.

  3. #3
    Har kortet.
    Kör med Dvbviewer helt ok.(Har provat programdvb funkar också)
    SVT HD tv fungerar utmärkt med rätta codec.

    MVH
    Helio

  4. #4
    Tack för svaren.
    Jag har faktiskt köpt ett helt annat kort, ett begagnat Twinhan AD-CP300 (2033) som jag dock inte har fått hem ännu. Jag har läst lite blandade recensioner om detta kort men det var rätt billigt och en CA-modul medföljer så jag hoppas att åtminstone kunna komma igång med detta kort. Det lär nog duga alldeles utmärkt för att ha för att debugga softcam i Mediaportal och kanske även season card om softcam blir för svårt. Återkommer när jag har testat kortet.

  5. #5
    Hej, min första post på forumet

    Kan meddela att det går använda i mediaportal om man använder tve3 (mediaportal 1.0 rc1) då jag själv kör det där. Inte direkt stabilt dock och går inte stänga av timeshift än.

    Bildkvaliteten har nog mest med vald codec att göra och postprocessing filters, typ deinterlacing filter.

  6. #6
    technotrend c-1501 är ett "nytt" kort som säljs på www.dvbshop.net .. även www.dbdata.se kommer sälja dessa. Skillnaden mellan c-1500 och c-1501 är att det är en ny silicon tuner på 1501 som är mkt bättre än c-1500 då den hade visa problem med mottagningen.. Så köp ett c-1501 .. cirka 600kr inkl frakt ifrån tyskland!

  7. #7
    Man behöver alltså inte den med CI-interface? Är CI-interface bara till om man ska köra ett program kort i den? För det går att köra CS utan CI va?

  8. #8
    Donator trugs avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    173
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av cAizer Visa inlägg
    Man behöver alltså inte den med CI-interface? Är CI-interface bara till om man ska köra ett program kort i den? För det går att köra CS utan CI va?

    Helt rätt

  9. #9
    Har köpt en CT-3650 from http://www.dvbshop.net/ fungerar klockrent,kan ävan ta dvb-t.
    Finns plats för CI. Fungerar med Dvbviewer.

  10. #10
    Någon som fått technotrend c-1501 att fungera i Linux?

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 19:37
  2. Terratec cinergy 1200 DVB-C
    Av nelsing i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 16:33
  3. CS med Terratec Cinergy 1200 DVB-C
    Av Henke77 i forum Com Hem
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 05:46
  4. TerraTec Cinergy 1200 DVB-C kort
    Av KabelKillen i forum Com Hem
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 22:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss