Citat Ursprungligen postat av stesmi Visa inlägg
Det beror ju på. Netgear och D-Link är ju lixom samma prylar (samma fabrik för nätverksprylarna tom) så att säga att D-Link är dåligt och Netgear är bra är ju intressant. Linksys är ett helt annat märke dock.

Jag har haft problem med alla de tillverkarna (jobbat som nätverksansvarig på en ISP) och tycker inte någon av dem sticker ut som sämre direkt. Kanske att Linksys varit aningens bättre men annars.. njaee.. D-Link och Netgear har varit lika dock.

Exempel på problem: Netgear släppte sin 16-portars gigswitch GS116 och den funkar jättebra men inte mot 3Com och 3Com är ju ganska stora. Tog två generationer innan problemen var lösta. D-Link valde att inte släppa sin kopia av den switchen av just den orsaken eftersom det är samma prylar.
Äntligen! Skönt med lite balanserade åsikter från någon som vet vad han pratar om i denna fråga! :thumbup:

Jag har många gånger slagits ensam i detta forum mot "Hata D-Link maffian" som ensidigt rackar ner på D-Link utan att egentligen veta vad de pratar om.

Själv har jag jobbat som nätverksansvarig på ett större företag i många år och använt nätverksprodukter av alla fabrikat. Min åsikt är också att D-Link knappast är sämre än övriga fabrikat i samma prisklass t.ex Netgear eller Belkin. Man får ungefär vad man betalar för. Vissa modeller är lite bättre och andra lite sämre. Det gäller alla märken. Idag lägger alla "märkesnamn" ut tillverkningen av sina billiga modeller på underleverantörer. Dessa underleverantörer levererar många gånger nästan identiska produkter till flera olika "märkesnamn". En Linksys eller en Belkin kan alltså innehålla exakt samma hårdvara från samma tillverkare, men med olika etiketter på utsidan och kanske någon skillnad i firmware.

Det enda sättet för hemanvändaren att veta vad som är bra eller dåligt är att söka på internet och läsa olika forum och ta del av andras erfarenheter. "Märkesnamnet" betyder allt mindre och mindre.

En bra och billig router är Linksys WRT54GL (den Linux-baserade) som går att ladda med alternativa firmwares om man vill ha fler finesser än vad som finns i standard mjukvaran.

En annan bra router som fått mycket goda omdömen är D-Link DIR-655 om man vill lägga lite mer pengar och få något modernare med Gigabit ethernet och snabbare WLAN med n-standard.

Det är nog dessa två maskiner jag skulle välja på idag för hemanvändning till en rimlig kostnad.

Linksys som märke har tyvärr tappat mycket i kvalitet efter sin framgångsrika WRT54-serie. Linksys senare modeller är alls inte lika bra vilket man kan läsa många inlägg om på t.ex. www.linksysinfo.org. Många som köpt senare och dyrare modeller från Linksys känner sig besvikna. Linksys har splittrat sig på alltför många nya modeller och har inte resurserna att beta av buggarna och göra bra firmware till alla sina modeller längre. Många användare har fått vänta två år eller längre på att det ska komma en användbar firmware till deras nyinköpta "high-end" Linksys router. T.ex försökte Linksys lansera en "företagsserie" med modeller som RVS4000 m.fl. vilket närmast slutat i katastrof eftersom de var näst intill oanvändbara under de första två åren...

Avslutningsvis vill jag bara betona att det finns inga enkla lösningar typ "Köp det och det märket" för att få ett bra nätverk. Det är research som gäller, ut och surfa och kolla tester och erfarenheter från användare. Skit i vad burkarna heter och läs på istället!