Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Svensk TV i Alanya, Turkiet?

  1. #1

    Svensk TV i Alanya, Turkiet?

    Morsning och hallå. Jag är i princip nästan helt okunnig rörande detta med TV via satellit och parabol, uppfödd på kabel-TV som man är. Jag har då några frågor rörande möjligheten att se svensk TV i utlandet, närmare bestämt Turkiet. Jag har sökt och hittat några gamla trådar, men inte hittat all info jag tror mig behöva.

    Jag bor alltså f.n. i Alanya, beläget på Turkiets sydkust, vid Medelhavet. I huset jag bor i finns en norsk granne som på taket har en fetedisk på någonstans runt fem meter. Med den tar han in norsk television via någon av Thor-satelliterna, vilken vet jag inte. Om jag nu skulle vilja ta in svensk TV (Canal Digital, blir det väl då?) via hans parabol, hur går jag tillväga? Abbo från Canal Digital måste jag ju ha förstås, och det får väl en släkting i Sverige fixa åt mig, men just det tekniska, hur löser jag det? Nämnas bör att jag redan har en liten 80 centimetersdisk jag tar in Digiturk på. Det funkar utmärkt och det vill jag också behålla. Kan man kombínera dessa två sakerna i en satellitbox?

    Jag tror mig ha fattat att man måste ha en box med två tuners för att kunna ansluta två paraboler, stämmer det? Jag vet inte riktigt vad Digiturk kör för kryptering, kan det vara något som heter Cryptoworks månne? Sett det någonstans.....Canal Digital har väl dock Conax. Någon/några som har kläm på vad jag måste skaffa för att det skall funka? Vore jättetacksam för svar, känns som supertrevligt att ha lite svensk TV här nere i "vinter", hehehe. Jättetacksam för alla svar jag kan få.

    Hälsningar från ett supervarmt och underbart Alanya!

  2. #2
    Om vi börjar med grannens fetpanna:
    Vet inte vad det kan vara för LNB på en sån men om det är en vanlig universal så kan man byta den mot en twin istället, då får man 2 sladdar ut och ni tar hand om en i var sin box.

    Enl http://se.kingofsat.net så kör Digiturk både Cryptoworks och Irdeto2 men en box som hanterar det antar jag att du redan har. Om du fixar någon i Sverige som tar på sig abbet så får du en box gratis av CD sen är det bara att loopa igenom signalen från box ett till box två och vidare till TVn.

    Alternativt så om den box du redan har kan ta CA-modul så skaffa en conaxmodul så fungerar det med.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Om vi börjar med grannens fetpanna:
    Vet inte vad det kan vara för LNB på en sån men om det är en vanlig universal så kan man byta den mot en twin istället, då får man 2 sladdar ut och ni tar hand om en i var sin box.
    Ahhhh lysande, det var just en sådan sak jag behövde information om. Måste fråga grannen, kanhända det redan sitter en twin-huvud på...........

    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Enl http://se.kingofsat.net så kör Digiturk både Cryptoworks och Irdeto2 men en box som hanterar det antar jag att du redan har. Om du fixar någon i Sverige som tar på sig abbet så får du en box gratis av CD sen är det bara att loopa igenom signalen från box ett till box två och vidare till TVn.

    Alternativt så om den box du redan har kan ta CA-modul så skaffa en conaxmodul så fungerar det med.
    Jupps, jag fick en budgetbox av Digiturk när jag startade abbot här, och som jag sa funkar det klockrent med den. Jag tror alternativet med en box från Sverige och sedan loopning till andra boxen blir finfint. Hur går det rent tekniskt till? Vilka kontakter måste finnas på boxarna? Använder man vanlig koax i antennuttagen eller nåt?

    Jättebra svar, jag tackar för dom, det har redan hjälpt mig bli en liten aning klokare

  4. #4
    Det du behöver är en DISEqC-switch som du kopplar in de båda parabolerna i via en coaxialkabel. Sedan drar du kabeln in i box1 (företrädesvis en Combobox) och från den in i box två (Digiturk). Sedan är det bara att installera Comboboxen och välja Thor på Satellit 1 (DISEqC1) och om du vill Turksat på Satellit 2 (DISEqC2). På din Digisatbox gör du likadant. Sedan om du vill se svensk TV har du Comboboxen påslagen och när du vill se turkiskt TV slår du av Comboboxen så går signalen igenom boxen och in i Diditurkboxen.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av K.K. Visa inlägg
    Det du behöver är en DISEqC-switch som du kopplar in de båda parabolerna i via en coaxialkabel. Sedan drar du kabeln in i box1 (företrädesvis en Combobox) och från den in i box två (Digiturk). Sedan är det bara att installera Comboboxen och välja Thor på Satellit 1 (DISEqC1) och om du vill Turksat på Satellit 2 (DISEqC2). På din Digisatbox gör du likadant. Sedan om du vill se svensk TV har du Comboboxen påslagen och när du vill se turkiskt TV slår du av Comboboxen så går signalen igenom boxen och in i Diditurkboxen.
    Smutt! Låter ju helt överkomligt även för en teknisk halvidiot som jag. Tack skall du ha!

  6. #6
    Förrexten, var hittar man enklast en sån däringa DISEqC-switch då? Kanske lättast att se till att få hit den från Sverige kan jag tro...................

  7. #7
    malin
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av The Orb Visa inlägg
    Förrexten, var hittar man enklast en sån däringa DISEqC-switch då? Kanske lättast att se till att få hit den från Sverige kan jag tro...................
    Använd en konsumentvägledningssajt för att hitta vilka som säljer produkten samt vad den kostar. Här är ett exempel på hur du använder prisjakt.se för att hitta en bra high iso switch : http://www.prisjakt.nu/expert.php?qu...c%20high%20iso

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av malin Visa inlägg
    Använd en konsumentvägledningssajt för att hitta vilka som säljer produkten samt vad den kostar. Här är ett exempel på hur du använder prisjakt.se för att hitta en bra high iso switch : http://www.prisjakt.nu/expert.php?qu...c%20high%20iso
    Se där ja, visste inte att dom hade sådana grejer indexerade också. Ser bra ut, tack för hjälpen.

Liknande ämnen

  1. Svensk EPG-Evolutionserver
    Av khasim i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 20:25
  2. Canal Digital i Turkiet?
    Av The Orb i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 06:53
  3. Svensk tv med CD utomlands?
    Av Landallan i forum Canal Digital
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 19:37
  4. Motagare i Turkiet
    Av janbro i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 17:17
  5. svensk tv 4
    Av Jallis i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 20:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss