Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Känslig antenn eller vad?

  1. #1

    Känslig antenn eller vad?

    Hej

    Jag har ett problem med min boxer som jag har i sovrummet. Det går inte att ha boxen i närheten av antennen eller något annat föremål.
    Har den för tillfället på en gammal sko-kartong och det är det enda som funkar. Ställer jag den på tex en dvd-spelare så syns ingen kanal. Ställer jag den för nära antennen så verkar det också bli problem.

    Finns det någon som kan svara på mina frågor så skulle jag bli väldigt tacksam!

    *Hur ska man placera boxern för att den ska fungera som bäst?

    *Finns det någon sändare eller något i boxen som störs av andra föremål?(som dvdn)

    Kan ju också påpeka att jag har samma problem med båda mina boxrar, varav ena är alldeles nyköpt. Så det bör inte vara något fabriksfel på dem eftersom samma sak sker i båda fall.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    det verkar ju välldigt skumt har alldrig hört någe liknande

  3. #3
    Okay. Ingen annan som kan hjälpa mig? :errf:

  4. #4
    Ren gissning men du har inga elfel hemma?

    Testa att mata boxen med ström från ett jordat uttag och se om det försvinner.

    Annars kan en sån här hjälp också http://www.kjell.com/content/templat...0000,655500000
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  5. #5
    Vad menar du med antenn, har du en bordsantenn till varje boxer ?
    Eller menar du själva antennkabeln ?

    Kjelle

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Skulle tro att du har väldigt dålig antenn. Då kan man få de mest konstiga fenomen. Kan du testa med signal från en riktig utomhusantenn? Och har du kollat att du inte har glapp eller dålig kontakt i antennkablar och kontakter?

  7. #7

    Question Hjälp med beslut av förstärkare

    Har länge haft problem med mottagningen hemma vid vissa tillfällen (vid dåligt väder). Har idag en antennförstärkare för 149:- från Clasohlsson. Sitter monterad inomhus vid första kopplingspunkte (15 m kabel från antenn). Denna köptes mest in för att se om det gjorde någon skillnad över huvudtaget. Och det gjorde det. Tyvärr inte vid dåligt väder.

    Skall nu beställa lite saker från Nettosat och såg då denna http://www.nettosat.se/mastforstarka...garen-218.html

    Är det en lämplig förstärkare? Någon som har den som kan säga om den är bra. Tyckte fördelen var att den drivs via 5 volt output från digitalboxen.

    De hade även denna http://www.nettosat.se/mastforstarka...5-35db-41.html. Är den att föredra? Synd bara att man behöver separat strömförsörjning.

    Tacksam för svar

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    skalman77, då har du förmodligen för klen antenn.

    Problemet är att en antennförstärkare inte funkar speciellt bra om man redan har dålig signal från antennen. Det beror oftast på vart man bor osv, det är mycket olika, kan räcka att placera antennen på någon annan plats, små förändringar kan ge stora förbättringar.

    Och att du har dålig bild när det är dåligt väder är just pga att signalförhålladet ändrar sig. Digital-TV via boxer eller marksänt är mycket beroende av väder. Samma sak som t.ex. på hösten när det är kallt ute kan man höra ljud eller folk prata mycket längre bort än vad man gör när det t.ex. är varmare väder ute och sommar.

    Sedan är det säkert atmosfäriska störningar också som påverkar.

    Har man svåra mottagningsförhålladen skulle jag rekommendera digimax120, har man inte plats för den så är Televes Digi-NOVA eller Omni-Nova grymt bra. Dom kräver strömmatning men det sker genom koaxialkabeln (om jag minns rätt) och det kvittar ju, har man ingen ström kan man ju ändå inte se på TV.

    Annars är ju DAT-45 eller DAT-75 säkra kort, funkar nästan alltid utan problem.

    Paraboler påverkas inte lika mycket men man kan ju få problem om det skulle blåsa upp till orkan, nu gör det ju inte det i sverige (bortsett från det som hände i småland för ett tag seda)

  9. #9
    Jag har följande antenn http://www.netonnet.se/item.asp?iid=90530 och vad jag förstått så skall gitter antenn vara mycket bra om riktantenn inte fungerar. Jag testade med diverse riktantenner men fick inte särskilt bra bild (ligger högjdskillnader bakom vårat hus). Använder jag kortare kabel så får jag mycket bättre mottagare, så anser att det måste vara antennkablen som gör att signalen blir för svag. Tyvärr kan jag inte ha tare kabel därkor jag nu har antennen, varför jag skall försöka med ny förstärkare som jag fäster direkt vid antennen. Vad jag förstått så ger en antennförstärkare sämre signal ju längre från antennen den sitter.

    Så jag undrar bara vilken av de två förstärkarna jag skrev om som kan ge bäst signal för boxer.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    skalman77, jaha ok. Nej den antennen ska det inte vara något fel på.

    Hur lång kabel har du då ? för man förlorar sjukt mycket signal i kabeln om den är t.ex. 50meter lång. Här har vi en 70cm vanlig halvsunkig parabol, offset för att ta in CD, och mäter man direkt på LNBn får man cirka 75db men när man slänger på 30meter kabel så får man bara 50db. Då är det en 1.0 kabel. Självklart är ju inte bara signalstyrkan avgörande osv men det hjälper mycket om man har så bra mottagning som möjligt.

    Har man t.ex 0.5 kabel så förlorar man ännu mera. Usch det är inte bra, jag tycker du ska prova att skaffa en hög kvalité kabel först och byta ut den du har. Tripple shield macab kabel är grymt bra. Eller någon annan kabel.

    Det finns ännu fetare kabel men då börjar det kosta pengar.

    Det är något på runt 1db per meter kabel som man förlorar, lätt att räkna på då men det beror lite på vad det är för kabel osv. Den antennen du har ger bara 14db förstärkning, och om du bara har mottagnings styrka på kanske 50db och sedan lång kabel kanske du inte har kvar mer än 35-40db när du tar in signalen i dekodern. Vissa dekodrar är bättre än andra när det är svag signal.

Liknande ämnen

  1. Val av antenn
    Av Kid i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 14:57
  2. Ang DB och ny antenn
    Av mdredfox8 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 14:49
  3. Känslig mottagare sökes
    Av K.K. i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 20:56
  4. Är Thomson DSI 35 TH känslig för svag signal?
    Av mdredfox8 i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 21:03
  5. [LÖST] Antenn eller inte?
    Av ComhitDala i forum Boxer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-02-14, 13:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss