Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
Tillför lite information i denna tråd. Vad jag kan förstå av Canal Digitals kabel-TV (fick lite inside information förut) så är det inte kabel-TV som comhem (där man skickar ut allt från stockholm via någon stor, typ datahall där man har all utrustning).

Utan Canal Digital kör med flertalet lokala mindre HC (som SMATV), där dom plockar ner grejer från satellit och sedan sänder ut det i det lokala kabel-TV (fibernätet), jag vet inte om det finns folk som bara har vanliga TV-uttag (man kan inte få bredband vid canal digitals kabel-tv), eller som i mitt fall, en FTTH lösning. Där man har en fiber dosa på väggen. På denna har man då TP-uttag (4st för bredband, telefoni, IPTV), samt ett vanligt IEC-uttag eller F-kontakt. Där man får vanlig kabel-TV (analogt, plus digitalt DVB-C). Antagligen skiljer det sig åt för varje canal digitals kabel-tv nät, beroende på vart man bor osv, dom är inte speciellt konsekventa och det analoga utbudet skiljer sig beroende på vilket nät man nyttjar.

Vad jag förstår är det typ samma boxar för kabel-tv som för satellit, med skillnad för dvb-c eller dvb-s2 (det ser man på de äldre boxarna) exakt samma. Så jag undrar också om man har satellitkort om man kan avkoda kanaler i kabel-nätet, i alla fall SDTV kanalerna. För på de äldre boxarna som fortfarande funkar behöver man inte koppla kortet till boxen. Så jag tror inte dom kör cryptoguard, dessutom hittar jag inte någon stans där man kan köpa CA-modul om man har DVB-C i sin TV.

Jag vet i alla fall att HCn som matar hela dalaregionen finns placerad i centrala falun, man kan se den vid en av de stora centrala parkeringar, genom att det finns flera "monsterstora" paraboler på taket, misstänker det en gång i tiden var "kabelvision" som jag tror ägdes av den tidens televerket. Det jobbiga är också att alla de här olika näten har olika frekvenser och placering av kanaler, plus när det blir omläggningar på satelliterna osv, så är ju CD inte direkt snabba med att fixa problemen.

Jag själv har inte provat då det är svårt få tag i gammal box för canal digital dvb-c plus jag har inte det här, utan det är satellit. Men någon annan kanske vet om det funkar ?

P.S. Alltså borde krypteringen INTE vara cryptoguard, utan vanlig conax, precis som för satellit.
Jag fick välja mellan box eller module, på den står det Cryptoguard.