Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kan någon reda ut begreppen: softcam, cardserver osv?

Kan någon reda ut begreppen: softcam, cardserver osv?

Jag har en DM600C som jag har lyckats få att fungera med eget originalkort, men jag har inte riktigt koll på vad som är vad av softcam, cardserver osv och nu när jag skall försöka koppla min PC till Dreamboxen behöver jag ha bättre koll.

Om jag har förstått det rätt är newcamd en softcam. Men ändå står det i var och varannan guide på comhit.net att newcamd är en cardserver. Har har fattat fel?

Är det cardservern som "delar ut kortet" och som klienter såsom boxens egen Softcam kopplar upp sig till? Eller vad står begreppet cardserver för i detta sammanhang?

Jag kör för tillfället newcs + mgcamd (tror jag...).
    Är det i newcs.xml som jag skall lägga till extra klienter som får koppla upp sig till cardservern, t.ex. klienten i min PC (Mediaportal)?

Någon som orkar reda ut dessa begrepp för mig?

burken

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Tackad
    3 gånger
    Softcam är bara benämningen på helhetslösningen (dvs all den mjukvara som tillsammans sköter det hw ca-moduler normalt gör). När det är uppdelat i klient och server delar så är klientens uppgift att lista ut vad i transport strömmen som är relevanta ecms/emms och forwardera dessa till servern, och serverns uppgift att kommunicera detta med kortet i enlighet med ca-systemet som används.

Citat Ursprungligen postat av bowman Visa inlägg
    Softcam är bara benämningen på helhetslösningen (dvs all den mjukvara som tillsammans sköter det hw ca-moduler normalt gör). När det är uppdelat i klient och server delar så är klientens uppgift att lista ut vad i transport strömmen som är relevanta ecms/emms och forwardera dessa till servern, och serverns uppgift att kommunicera detta med kortet i enlighet med ca-systemet som används.
    Tack för svaret.

I min situation har jag en Dreambox med kort i, och en PC utan kort som skall kommunicera med kortet i Dreamboxen. Jag antar att jag då behöver en klient på PC:n som kommunicerar med en kortserver på boxen?

Jag kör newcs som kortserver på boxen. Är det till denna som min PC skall koppla upp sig? Hur gör jag det i så fall möjligt för PC:n att koppla upp sig till kortservern? Måste jag lägga till något konto i t.ex. newcs.xml?

burken

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Tackad
    3 gånger
    Ja och ja, behövs en windowsklient (typ acamd) och ett extra konto i newcs.

Jag lyckades få min PC att koppla upp sig mot kortet i dreamboxen igår, men inte med de portnummer jag trodde att jag skulle använda så jag är fortfarande lite förvirrad och hoppas att någon orkar förklara för mig hur det fungerar?

Vilka portar är det som används för kommunikationen mellan newcs, mgcamd och externa klienter och hur går trafiken mellan dessa enheter?

I min newcs.xml fil har jag två avsnitt kallade "device" som verkar motsvara kortläsarna i boxen. Den ena har newcamd_port satt till 10000 och den andra till 10001. Men det finns också ett avsnitt "newcamdserver" som definierar en port med portnummer 12000, och det är här användarkontona är definierade.

I /usr/keys/newcamd.list har jag bl.a. följande rader:
    CWS 127.0.0.1 10000 ...
    CWS 127.0.0.1 10001 ...
    CWS_INCOMING_PORT = 12000

Jag kan koppla upp mig med klienten ACamd på PC:n till Dreamboxen på port 10000 så det verkar vara den port som kortet delas ut på till externa klienter. Men vad används då port 12000 till och vad är det för konton man definierar i avsnittet "newcamdserver" i newcs.xml?

burken

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Tackad
    3 gånger
    Du ska inte ha några återkopplingar från servern till klienten (så ta bort host/port i alla användarkonton). Incoming port i klienten spelar alltså ingen roll och används ej.

Newcs har en newcamd port för varje kortläsare, men har du en 600c så finns det bara en... du kan ta bort den andra ur newcs.xml (porten och hela reader definitionen).

Oavsett vilken port/cardreader som används i newcs så är det kontona i newcamdserver sektionen som klienten ska använda.

Aha, nu börjar det klarna lite, tack för hjälpen.

Port 12000 används alltså bara för specialändamål (och för att förvirra folk...)?

Behövs det egentligen ett separat konto i newcamdserver-sektionen för min PC-klient? Det verkar nämligen fungera bra även om jag använder det enda konto som fanns där från början.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Tackad
    3 gånger
    Newcamd protokollet har en feature där servern kan ansluta tillbaka till klienten för att notifiera den om förändringar (typ att kortet bytts ut i läsaren). Vet inget aktuellt användingsområde för detta.

Du kan i regel köra flera klienter på samma konto utan problem, men se till att du isf tar bort ev. rate limit ur kontodefinitionen i newcs.xml.

Rate är satt till 2 i den newcs.xml jag har, så det är antagligen därför det har fungerat utan nytt konto. Och nu har jag fått en förklaring vad rate innebär i filen.

Finns det någon mansida eller liknande för newcs och mgcamd/newcamd där alla formatet på konfigurationsfilerna beskrivs? Jag har letat lite men inte hittat någon officiell dokumentation.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Tackad
    3 gånger
    Rate är minsta tillåtna antal sekunder mellan requests, om en user skickar snabbare än det så blir det tomma svar... med flera klienter på samma konto kan det bli requests exakt samtidigt därför bör man ta bort den helt.

Om du tankar hem allt själv (hela distributionerna inte det som läggs in i samband med pakethanteraren i nån image) så ingår oftast readme och utförliga exempel configs.

Just mgcamd har väl dock inget utöver det som står i mg_cfg och changelog.

Liknande ämnen

1. Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen.Vilken box?
    Av Sixten_r i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 19:45
  2. Ta reda pa administrator losen till Win XP?
    Av Anders_79 i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 07:28
  3. ordning och reda
    Av Ripleyonline i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 15:30
  4. Någon som kan softcam.key? snälla hjälp
    Av vic20 i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-22, 18:20
  5. Någon som fått reda på vad 21 börjar med
    Av Evex i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-01, 12:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss