Plow, då är du inne på rätt spår. För att ha t.ex. 2st TV-uttag till två TV-apparater som i sin tur är oberoende av varandra behöver du följande.

En parabol (1meter och bra kvalité)

2-4st LNBs (twin) där varje LNB då har två utgångar (oberoende av varandra) beroende på om du vill ha CD + Viasat (nordenparabol) eller Europaparabol (då får du även Astra och Hotbird). Där finns det massor av gratiskanaler fast ganska få som sänder på engelska.

Sedan två stycken DISEqC, som då har antingen 2st eller 4st ingångar, beror på hur många LNBs du har.

Kan du placera switchen inomhus tror jag det kanske är bättre ? men jag vet inte hur det är med kvalitén fukt osv utomhus. Borde inte vara några problem men jag vet inte.

Ska man ha ännu flera uttag, t.ex 8st eller flera kan man välja multiswitch lösning, kostar mera men praktiskt om man ska ta emot flera satelliter.

I annat fall finns det ju quad och okto lnbs. Men det är egentligen lämpligt för installationer där man kanske har 4-6st TV apparater i ett hus och vill kunna t.ex. flytta viasat boxen för att kunna se på TV någon annan stans i huset. Eller om man har flera abonnemang. Så fort man har flera TV-uttag och flera LNBs är det DISEqC switchar som gäller eller multiswitch.