Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Signalen är borta!!

  1. #1

    Signalen är borta!!

    Hej,

    Efter att i flera år ha haft ett fungerande tv tittande via Canal digital nere i Grenoble,Frankrike så har nu signalen försvunnit.
    Senast jag vet att det fungerande var i mitten av april i våras.
    Parabolen har inte blivit ändrad sedan dess.

    Efter en ny kanalsökning så har SVT2,TV8,TV4 Guld och Komedi samt Biljettkanalerna en signalstyrka på runt 45% men det står kodade kanaler.
    En annan svensk kompis här nere har en Dreambox och han får in samma kanaler men kan dock se dom.Alla andra kanaler har ingen signalstyrka.

    Jag har hört något om att om har skjutit upp en ny satellit.
    Någon som vet någonting om detta?Finns det något hopp om att få svensk tv?

    Mvh Flanharry

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ok. Så det har fungerat förut. Det låter bra och du har en kompis med en dreambox som fungerar för honom.

    Hur stor är parabolen och hur stor har din kompis ? Antar man behöver ganska ordentlig parabol för att få in CD, vad jag kan förstå är det i alla fall lättare att få in CD i europa än Viasat.

    Det första du bör göra är att kolla anslutningarna, kabeln och boxen.

    Hur lång kabel har du från parabolen, ju kortare desto bättre. Plus det är viktigt att ha en högkvalitetskabel, ju tjockare desto bättre. Hur är anslutningarna, bra eller inte ?

    Mitt tips är annars att din kompis tar med sig sin dreambox hem till dig så ni kan testa den där, med en ny kabel och mycket kort sådan, kanske flytta ut TVn vid parabolen eller låna en liten sådan för att se om signalstyrkan som dekodern visar blir bättre. För att eliminera att det är den biten det är fel på.

    Därefter skulle jag ta dig en person från en parabolfirma som har instrument (spektrum analysator osv) för att se om man kan finjustera parabolen och få bättre signalstyrka. Man kanske kan byta till bättre LNB och det hjälper.
    Om det inte går men det ändå finns signal fast den har blivit svagare så kanske man måste byta till större parabol.

    Annars brukar centrumfokuserad parabol med matarhorn klarar de flesta satelliter utan problem i hela europa, finns upp till 2.4 meter att köpa utan problem. Enda undantaget är just Astra2D satelliten.

    Eller så kanske det räcker med att byta till en dekoder som är bättre på svagare signaler. Det är ganska stor skillnad mellan olika dekodrar. Samt att din tuner kanske blivit dålig. Men det vet du först när du provat med din kompis utrustning.

    Sedan att kanalerna är krypterade kan innebära att du kanske måste ha nytt kort men den biten är inte lika viktig om du har dålig signal, det måste man fixa först.

    Jag antar du har varit inne här, om inte skriv ut detta, till bra hjälp.

    http://www.satlex.de/en/home.html

    Där kan du hitta en AZ/EL kalkylator, bara välja Thor 3/5, france, grenoble , 0.8 west.och mata in ungefärlig storlek på parabolen. Kan vara bra för den som ska ställa in parabolen. Iofs kanske inte behövs.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Ok. Så det har fungerat förut. Det låter bra och du har en kompis med en dreambox som fungerar för honom.

    Hur stor är parabolen och hur stor har din kompis ? Antar man behöver ganska ordentlig parabol för att få in CD, vad jag kan förstå är det i alla fall lättare att få in CD i europa än Viasat.

    Det första du bör göra är att kolla anslutningarna, kabeln och boxen.

    Hur lång kabel har du från parabolen, ju kortare desto bättre. Plus det är viktigt att ha en högkvalitetskabel, ju tjockare desto bättre. Hur är anslutningarna, bra eller inte ?

    Mitt tips är annars att din kompis tar med sig sin dreambox hem till dig så ni kan testa den där, med en ny kabel och mycket kort sådan, kanske flytta ut TVn vid parabolen eller låna en liten sådan för att se om signalstyrkan som dekodern visar blir bättre. För att eliminera att det är den biten det är fel på.

    Därefter skulle jag ta dig en person från en parabolfirma som har instrument (spektrum analysator osv) för att se om man kan finjustera parabolen och få bättre signalstyrka. Man kanske kan byta till bättre LNB och det hjälper.
    Om det inte går men det ändå finns signal fast den har blivit svagare så kanske man måste byta till större parabol.

    Annars brukar centrumfokuserad parabol med matarhorn klarar de flesta satelliter utan problem i hela europa, finns upp till 2.4 meter att köpa utan problem. Enda undantaget är just Astra2D satelliten.

    Eller så kanske det räcker med att byta till en dekoder som är bättre på svagare signaler. Det är ganska stor skillnad mellan olika dekodrar. Samt att din tuner kanske blivit dålig. Men det vet du först när du provat med din kompis utrustning.

    Sedan att kanalerna är krypterade kan innebära att du kanske måste ha nytt kort men den biten är inte lika viktig om du har dålig signal, det måste man fixa först.

    Jag antar du har varit inne här, om inte skriv ut detta, till bra hjälp.

    http://www.satlex.de/en/home.html

    Där kan du hitta en AZ/EL kalkylator, bara välja Thor 3/5, france, grenoble , 0.8 west.och mata in ungefärlig storlek på parabolen. Kan vara bra för den som ska ställa in parabolen. Iofs kanske inte behövs.

    Hej,

    Vi är fyra stycken svenska kompisar här nere i Grenoble och signalen har försvunnit för allihopa från att tidigare ha funkat bra.Alla paraboler har sedan tidigare oxå blivit installerade av en installatör med instrument.
    Sannolikheten att det skulle vara nå fel på anslutningen eller boxen är nog minimal.

    Sen va jag nog lite otydlig med kanalerna vi hade hittat.

    Tre av oss har abonnemang med CD och en kille har Dreambox, alla får in dessa kanaler men den enda som kan se utan att det står Kodad kanal är killen med Dreambox.

    Det man undrar är vad anledningen till att signalen har försvunnit från fyra paraboler utan att man har gjort nånting.

    Vi har även haft hit installatören med instrument och han säger att han inte kan hitta satelitten.
    Om signalen på något sett har blivit svagare så att man behöver byta till en större tallrik.

    Länken till sidan kan ju vara ett bra tips att ge till installatören så att han verkligen vet var han ska söka efter satelitten om han ev. har gamla uppgifter.

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jaha, är det så det ligger till.

    Det var ju illa, då kanske det har något att göra med just byta av satellit. Då har ni redan kollat allt låter det som.

    Då tycker jag ni ska höra er för med honom (satellitinstallatören) om han känner någon som har tillgång till en större eller mycket större parabol. Då borde ni kunna testa där den parabolen finns, om man kan få CD. Det är ju ingen idé att köpa en jättestor parabol om man ändå inte får in det.

    Jag tycker också ni ska prova om ni kan få in Viasat istället, dom har något sämre täckning vad jag vet men det kanske inte påverkar. Får ni in den istället är det ju bara byta och använda dem. Visst ni förlorar lite kanaler men alla de svenska kanalerna finns där också. Det kan säkert satellitinstallatören kolla snabbt med instrumentet och rikta om för test.

    Du nämner fortfarande inte vilken parabolstorlek du och dom andra har, plus om det är offset eller inte. Dock så ska installatören kunna rekommendera parabolstorlek, teknisk lösning osv.

    För dem som bor i t.ex. asien (japan, australien osv) är enda alternativet SVT Europa, som sänder på C-band, men då behöver man en stor parabol också. I amerika och sydamerika finns inte SVT Europa.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Jaha, är det så det ligger till.

    Det var ju illa, då kanske det har något att göra med just byta av satellit. Då har ni redan kollat allt låter det som.

    Då tycker jag ni ska höra er för med honom (satellitinstallatören) om han känner någon som har tillgång till en större eller mycket större parabol. Då borde ni kunna testa där den parabolen finns, om man kan få CD. Det är ju ingen idé att köpa en jättestor parabol om man ändå inte får in det.

    Jag tycker också ni ska prova om ni kan få in Viasat istället, dom har något sämre täckning vad jag vet men det kanske inte påverkar. Får ni in den istället är det ju bara byta och använda dem. Visst ni förlorar lite kanaler men alla de svenska kanalerna finns där också. Det kan säkert satellitinstallatören kolla snabbt med instrumentet och rikta om för test.

    Du nämner fortfarande inte vilken parabolstorlek du och dom andra har, plus om det är offset eller inte. Dock så ska installatören kunna rekommendera parabolstorlek, teknisk lösning osv.

    För dem som bor i t.ex. asien (japan, australien osv) är enda alternativet SVT Europa, som sänder på C-band, men då behöver man en stor parabol också. I amerika och sydamerika finns inte SVT Europa.

    Ja det är väl det enda att försöka prova med en större parabol.Vi har paraboler mellan 80-100cm.Kan hända att installatören har provat på typ 120-130cm.Offset vet jag inte vad det betyder

    Man skulle vilja veta om fler har haft problem.Borde ju vara en massa svenskar nere på spanska solkusten som oxå tappat bilden..

    Men vet du vad det exakta namnet är på den eller dom satelliter CD använder? Viasat ,vilken satellit sänder dom ifrån?

  6. #6
    Hej! Kolla den här sidan http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html här får du lite info. Viasat är på 5 grader öst o CD är på 0,8 grader west.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Smile

    Flanharry, precis.

    Det låter mycket konstigt att 3st som har liknande paraboler bara plötsligt tappade signalen, då är det osannolikt att alla tre har felande dekodrar, dåligt kablage, eller att parabolerna rubbats av vinden.

    Däremot kan man se på kingofsat sajten att dom som tar in CD i spanien och europa (på reception reports) har i alla fall runt 1.2meter paraboler. Sedan är det ju skillnad på paraboler. Finns högre kvalit och dom som är sämre.

    Det går att se på lyngsat sajten vad dom heter, Viasat satelliterna heter Sirius. Och Canal Digital satelliterna heter Thor.

    Gör såhär. Ta kontakt med installatören och se om han inte kan komma förbi och prova en störra bättre kvalitetsparabol (offset är vanligaste varianten). En sådan parabol som ligger på 110cm-150cm offset är inte dyra, även om man köper en bra. Sedan bör man välja en som är av metall, dom ger oftast mycket kraftigare signal jämfört med en som är av plast. Fördelen är också att om ni väljer t.ex 150cm så brukar det kompensera lite också för att man förlorar signal i kabeln till mikrovågshuvudet. Plus man får lite bättre marginaler vid svagare signalstyrka.

    Som vid t.ex. dåligt väder, regn och tid på dygnet. Däremot ska det helt klart gå att ta emot CD i hela europa utan allt för stora paraboler. Det som är bra med att använda en installatör är också att dom alltid har en spektrumanalysator. Som man kan titta på och så kan dom justera parabolen så man får bästa möjliga signal. Och han kan inte påstå att det inte går att få in för ni har ju haft det tidigare.

    Dom kanske ändrat något på satelliten eller nyligen gått över till en annan satellit och skrotat den äldre, då kan ju footprinten ha ändrats vilket påverkar mottagningen. Men jag är helt säker på att om ni går upp lite i storlek så kommer det nog gå bra.

    Det är enkelt också att se hur bra det fungerar med den dekoder du har nu även om kortet blivit knas, det finns några kanaler som inte är krypterade så man vet att det är rätt, t.ex Vision Norge. Om du sedan lämnar din dekoder igång med kortet i på en kanal så ska det börja fungera efter ett tag (kan ta upp till 24h om jag minns rätt) korten måste uppdateras om dom inte använts på ett tag.

    Meddela oss hur det gick.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    338
    Tackad
    24 gånger
    Här ser du hur täckningen ser ut för Thor 5 och Sirius 4
    http://www.lyngsat-maps.com/maps/thor5_t1.html
    http://www.lyngsat-maps.com/sirius4.html

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Flanharry, precis.

    Det låter mycket konstigt att 3st som har liknande paraboler bara plötsligt tappade signalen, då är det osannolikt att alla tre har felande dekodrar, dåligt kablage, eller att parabolerna rubbats av vinden.

    Däremot kan man se på kingofsat sajten att dom som tar in CD i spanien och europa (på reception reports) har i alla fall runt 1.2meter paraboler. Sedan är det ju skillnad på paraboler. Finns högre kvalit och dom som är sämre.

    Det går att se på lyngsat sajten vad dom heter, Viasat satelliterna heter Sirius. Och Canal Digital satelliterna heter Thor.

    Gör såhär. Ta kontakt med installatören och se om han inte kan komma förbi och prova en störra bättre kvalitetsparabol (offset är vanligaste varianten). En sådan parabol som ligger på 110cm-150cm offset är inte dyra, även om man köper en bra. Sedan bör man välja en som är av metall, dom ger oftast mycket kraftigare signal jämfört med en som är av plast. Fördelen är också att om ni väljer t.ex 150cm så brukar det kompensera lite också för att man förlorar signal i kabeln till mikrovågshuvudet. Plus man får lite bättre marginaler vid svagare signalstyrka.

    Som vid t.ex. dåligt väder, regn och tid på dygnet. Däremot ska det helt klart gå att ta emot CD i hela europa utan allt för stora paraboler. Det som är bra med att använda en installatör är också att dom alltid har en spektrumanalysator. Som man kan titta på och så kan dom justera parabolen så man får bästa möjliga signal. Och han kan inte påstå att det inte går att få in för ni har ju haft det tidigare.

    Dom kanske ändrat något på satelliten eller nyligen gått över till en annan satellit och skrotat den äldre, då kan ju footprinten ha ändrats vilket påverkar mottagningen. Men jag är helt säker på att om ni går upp lite i storlek så kommer det nog gå bra.

    Det är enkelt också att se hur bra det fungerar med den dekoder du har nu även om kortet blivit knas, det finns några kanaler som inte är krypterade så man vet att det är rätt, t.ex Vision Norge. Om du sedan lämnar din dekoder igång med kortet i på en kanal så ska det börja fungera efter ett tag (kan ta upp till 24h om jag minns rätt) korten måste uppdateras om dom inte använts på ett tag.

    Meddela oss hur det gick.

    Tack så hemskt mycket för alla tips och all hjälp.

    Vi ska göra ett riktigt försök med en rejäl parabol och hittar vi inget då så är det väl för långt bort helt enkelt.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Flanharry, precis. Testa med en ordentlig parabol så ni kan bekräfta vad som är felet.

    Om det är så att något har hänt och ni helt enkelt har för små paraboler för att få signal eller något annat. I värsta fall kan ni ju byta till Viasat, glöm inte att testa med en stor parabol att man får in båda CD och Viasat, prova även med den mindre du har om man kan få in CD eller Viasat.

    Jag gissar på att ni behöver lite större paraboler, varför det slutade funka eller fungerade bra förut vet jag inte, lite märkligt ens att ni lyckades få in CD på den parabolstorleken ni har.

    Men ni kan ju gå ihop, du och dina kompisar och dela på den försökskostnaden eller utredningskostnaden för att lösa problemet så ni alla kan få tillbaka TV igen.

Liknande ämnen

  1. tappar signalen..??
    Av johndoe i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 21:25
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 17:32
  3. Signalen droppar helt plötsligt
    Av Hugleik i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 23:15
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 21:15
  5. Splitta signalen till 2st mottagare?
    Av ^Lobo^ i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-04-10, 01:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss