Glöm nedanstående tills vidare.
Jag kom på en mycket bättre idé.
Testa att anropa busybox och tala om att du vill använda passwd-funktionen. Logga in i burken och skriv följande kommando:
busybox passwd
Om det funkar så är det bra. Annars kan du läsa min längre utläggning här nedanför...
-------------------------------------------
Skumt...
Du har mycket färre kommandon i /usr/bin än vad jag har.
Din idé om att kopiera passwd från en annan Linux-kärra kommer tyvärr inte att fungera. Dels så kanske den kräver andra lib:ar än vad det finns i Relook. Men framför allt så kan du inte lägga något under /usr/bin eftersom den partitionen är read-only... Annars hade det räckt att göra en sym-länk där, typ:
ln -s ../../bin/busybox passwd
Men det lär nog inte gå som sagt. Men du kan ju testa på din kärra ifall det är annorlunda på Mutant 200. Gör:
cd /usr/bin
först i så fall.
Jag vet inte om Linuxen är mer strippad på 200 än 400 p.g.a. mindre minne eller nånting. Annars förstår jag inte varför du saknar flera av de kommandon jag har?
En sista utväg kan ju vara att editera passwd-filen direkt. Om du kollar så är nog /etc/passwd en symlänk till /var/etc/passwd? Så är det på min kärra och det har de gjort för att man skall kunna skriva till passwd-filen. /var är nämligen inte read-only, det är den enda partition som är skrivbar.
Om du håller tungan rätt i mun och försiktigt editerar /var/etc/passwd. Tag bort det som finns mellan de två första kolonen på raden som börjar med root. Ersätt det sedan med en sträng för det nya passordet. Den strängen får du enklast fram genom att skapa en användare på din Linux-burk och ge honom det passord du vill ha. Kolla sedan i /etc/passwd på Linux-burken vad det krypterade passordet blev och kopiera den strängen till /var/etc/passwd på Relook:en.
Men Varning, Varning. Ett enda tecken fel så kan du inte logga in på Relook:en mer... Ska man göra en sån här grej så kopiera den gamla /var/etc/passwd först. Behåll ett terminalfönster öppet där du är inloggad som root tills du vet att allt fungerar. Editera i ett annat terminalfönster och prova att logga in med det nya passordet i ett tredje terminalfönster. Går något snett så kopiera tillbaka den gamla kopian av /var/etc/passwd så har du det gamla lösenordet igen.
Men återigen: Varning! Är man inte en erfaren Linux-användare och är väldigt försiktig så kan man riskera att det aldrig går att logga in på burken igen... Detta är bara att se som ett sista alternativ om inget annat fungerar.