Med risk för att bli lynchad så kommer följande:

Jag har sökt runt som en dåre på forumet och försökt hitta information om hur jag ska kunna gå tillväga för att lyckas med det här, men kan inte hitta information nog för att känna mig säker på något. Jag har tre hål i väggen som så många andra, men har inte beställt digital-tv ännu eftersom jag inte vet om jag kommer att vilja ha det eller inte. Visst borde ändå (om än krypterade) kanalerna finnas där?

Jag har kopplat med en s.k "f-kontakt" från uttaget till mitt kort (DVB-C givetvis) och jag kan ändå inte lyckas få detta att fungera. Den hittar ingenting när jag söker på alla frekvenser i dvbviewer. Nada, intet, nicht, niet, null.

Kan det vara så att mitt uttag inte blir "aktivt" om jag inte har någon form av baspaket eller liknande?
I annat fall, kan någon ge mig lite tips och guidning om hur jag t.ex ska kunna se det digitala utbudet genom t.ex cardsharing, utan att själv vara den som innehar kortet? Om inte, kan någon då hjälpa mig så att jag åtminstone kan se att mitt digitala tv-kort fungerar över huvudtaget?

Tack på förhand. /En Umeå-bo