Om man vill lösa detta problem på riktigt, så borde man mäta utsignalen ifrån boxen med ett oscilloskop. Beroende på hur signalen ser ut, dvs om du kan se DC nivån 13V eller 18V, samt om du kan se 22kHz signal överlagrad på DC-spänningen (ca +/- 0,3V ). Om det är störningar eller annat som gör att ovanstående inte visar sig, eller att signalnivåerna har annat rippel i sig, då kan detta hända. Jag har stött på att jordningen inte är ordentlig ibland, dvs ifrån LNB till Diseq, eller ifrån Diseq till mottagaren. Vissa tar bort skärmen på koax-kabeln och tror att detta skall fungera utan återledare. Ibland gör det det, men det kan vara tur att det funkar, eftersom eventuell ström måste hitta andra vägar ifrån mottagaren till LNB'n.
En kompis till mig bytte 3 switchar, men det visade sig vara switchen ändå till slut, fråga mig inte varför ! Det kan vara allt ifrån att man skruvar olika varje gång, till att man bytte till en bättre kompatibel switch. Det kunde lika gärna funkat den första gången, men eftersom man inte själv gör jobbet, så är det svårt att avgöra eller säga varför det inte funkar. Jag har haft felet själv, men det löste sig genom diverse byten.
Lycka till !