Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Inget ljud via HDMI

  1. #1

    Inget ljud via HDMI

    Har köpt en laptop Acer,tänkte köra film från den till tv, problemet är att jag inte får något ljud i tv'n. Dator och tv är kopplad via HDMI :errf:

  2. #2
    På de flesta datorer måste man ställa in att den ska skicka ljudet via hdmi, har du gjort det?

  3. #3
    Det står aktiverad på HDMI utgången, har kollat runt lite på andra forum, en del påstår att hdmi på en laptop inte klarar ljud, att det skulle vara "dvi" men med hdmi kontakt p.g.a utrymmes brist, låter skumt. Någon som hört talas om något liknande :errf:

  4. #4
    Kan TVn tolka det som skickas via HDMI då?
    Om du skickar tex DTS så kan den förmodligen inte göra om det till 2 kanals stereo, då blir det tyst istället.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag har köpt en analog (kompositbild + stereo-ljud) till HDMI-omvandlare. Min tanke är att använda den för min skivspelare (LP-skivor alltså) då jag har en HDMI-ingång över, men har fyllt upp de vanliga ingångarna (CD, SATELLIT,BLU-RAY, Mediaspelare och liknande) med digitala signaler.

    Jag har hittills aldrig sett en HDMI-utgång från CD-spelare. Är det bara en kostnadsfråga och de ofta ansluts till stereoförstärkare som inte har HDMI-ingång att de inte finns HDMI på utrustningar för enbart ljud?

    Eller kommer min hemmabio-förstärkare att söka efter en bildsignal och bottna signalen och störa ljudsignalen?

    Kommer att prova, vill bara ha lite åsikter från någon som kanske redan har provat.

    Hoppas på svar

  6. #6
    Kanske är en död tråd men jag tänkte bara flika in ett svar om någon annan har samma problem.
    Jag har en acer aspire 5553G och med acers "egna" windows7 som dom lägger på HD'n får jag ljud via HDMI kabeln. Inga problem.
    Dock formaterade jag HDn och lade en ren W7 (gillar inte acers bloated W7) och efter detta - inget ljud. Efter lite Googlandes såg jag nån tråd om att man måste ha acers egna W7 för att ljudet skall funka. Det borde verkligen finnas en work-around men jag har ej funnit någon.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mrBlonde Visa inlägg
    Kanske är en död tråd men jag tänkte bara flika in ett svar om någon annan har samma problem.
    Jag har en acer aspire 5553G och med acers "egna" windows7 som dom lägger på HD'n får jag ljud via HDMI kabeln. Inga problem.
    Dock formaterade jag HDn och lade en ren W7 (gillar inte acers bloated W7) och efter detta - inget ljud. Efter lite Googlandes såg jag nån tråd om att man måste ha acers egna W7 för att ljudet skall funka. Det borde verkligen finnas en work-around men jag har ej funnit någon.
    Låter som en drivrutinsgrej.
    Om du installerar om med en "vanilla" W7 så gör du klokt i att lägga på Acers drivrutiner för hårdvaran efteråt. I detta fallet finns bl.a. en chipset och en audio driver som kan tänkas göra skillnad:
    http://global-download.acer.com/GDHo...Aspire%205553G
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    dur har bild men inget ljud hur gammal är datorn och vilken model är det
    har du konfat rätt även via graffekortet och ljudkortet
    testa att hitta nya drivisar till ljudkort

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    dur har bild men inget ljud hur gammal är datorn och vilken model är det
    har du konfat rätt även via graffekortet och ljudkortet
    testa att hitta nya drivisar till ljudkort
    vad vill du säga med detta inlägg som inte redan är sagt av andra?

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    jajko nu har ju inte kjellke svarat så hur vet du det alla svar är till andra som har skrivit
    i tråden
    atomized svarade till mrBlonde
    så vem mer har svarat till honom då förutom T-bird
    men inget svar där
    jebi se braso

Liknande ämnen

  1. Inget ljud efter HDMI splitter
    Av ovikpen i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 21:02
  2. HDMI ljud DM 500 hd
    Av jxp i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 16:31
  3. Inget ljud från DVI-HDMI men från Scart
    Av jhunden i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 00:56
  4. DM800 inget AC3-ljud via DVI/HDMI?
    Av Mal E Volent i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 11:27
  5. Ljud med HDMI
    Av Skarre13 i forum TV
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 14:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss