Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Dra TV/Nätverk/Telefon i bostad

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ElFeo, nja.

    Det är nog en TV-antenn på taket. Det brukar inte vara så att man har en parabol där man delar på. Iofs finns det inget som hindrar att hyreshus eller liknande har en gemensam parabol på taket och ett MF nät. Men det är ganska ovanligt. Oftast är det en gemensam TV-antenn som går ut till alla lägenheter om man inte har kabel-tv.

    Det är iofs bra för oftast får man grymt bra signal från boxer via den, så det skadar ju inte att koppla på till den eller förbereda så man kan "bygla över" från det uttaget till centralen. Så får man kabel-tv där kan man plocka över kabel-tv till alla nya uttag man har i lyan.

    Mitt förslag är följande, mest ekonomiskt också:

    Skippa MF-nät och lös problemet med DiSEqC switcha. Antag att du har 8st TV-uttag, nätverksuttag och telefonuttag.

    1. Dra rör ut till alla punkter där du ska ha dessa tre uttag bredvid varandra, blir tre kablar, kör med CAT6 på nätverkskabel och 1.0 kabel för koaxen.

    2. Till den centrala punkten (patchskåpet) drar du ett rör från nuvarande TV-uttag (om ett sådant finns i huset) för att vara förberedd ifall det blir kabel-tv eller om man kan nyttja TV-antenn på taket (beror på om man det är villa eller brf). Det räcker med ett rör, det går att köra med combiner för TV-antenn och radio för t.ex. villor.

    3. Dra ett rör eller dra in nuvarande teleledning till patchskåpet och riv bort alla andra gamla uttag, så du har första uttaget där du enkelt kan koppla över till de andra uttagen. Vet inte hur man kopplar men det ska gå att lösa på något sätt där.

    4. Om det är villa och man har TV-antenn + radio på taket samt en parabol. Behöver man dra ytterligare ett rör för parabolen. Samma sak gäller för BRF (lägenhet) om man har t.ex. en balkong där parabolen sitter. Då ska man räkna med att man ska kunna dra in lika många kablar som det finns TV-uttag (t.ex 8st) i huset. Därefter ska man räkna med att kunna montera t.ex. (8 st) DiSEqC vid parabolen. Då kan man få t.ex. hela utbudet från en Europaparabol till alla uttag oberoende av varandra.

    Nu är det såklart inte så att man köper så många DiSEqC switchar och håller på med det men det är lika bra att dra ett ordentligt rör den biten eftersom det inte är dyrt och när man ändå gör jobbet så att säga. Om man därefter bara har en kabel i röret, samt en DiSEqC switch vid parabolen och kopplar den till "aktuellt" uttag i lyan för att man bara har en satellitbox och en TV så kan man alltid dra in flera kablar i efterhand. Det är ju beroende av hur många TV-apparater man har och vill utnyttja parallellt.

    Bor man i brf (lägenhet) bör man också ha ytterligare ett rör för kabel till digital-TV antenn och radio OM det finns mottagning på balkongen. För i många fall finns det kabel-tv i huset och då kan man t.ex. inte välja köra boxer. Villor har oftast inte kabel-TV om det inte är eget TV-nät. Kan vara bra att tänka på detta så man inte kommer på i efterhand att man glömt drar rör.

    På det sätter löser man alla kabel-problem. Sedan tillkommer ju kanske lite annat men åtminstone ska man inte behöva göra om installationen i efterhand.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    ElFeo, nja.

    Det är nog en TV-antenn på taket. Det brukar inte vara så att man har en parabol där man delar på. Iofs finns det inget som hindrar att hyreshus eller liknande har en gemensam parabol på taket och ett MF nät. Men det är ganska ovanligt. Oftast är det en gemensam TV-antenn som går ut till alla lägenheter om man inte har kabel-tv.

    Det är iofs bra för oftast får man grymt bra signal från boxer via den, så det skadar ju inte att koppla på till den eller förbereda så man kan "bygla över" från det uttaget till centralen. Så får man kabel-tv där kan man plocka över kabel-tv till alla nya uttag man har i lyan.

    Mitt förslag är följande, mest ekonomiskt också:

    Skippa MF-nät och lös problemet med DiSEqC switcha. Antag att du har 8st TV-uttag, nätverksuttag och telefonuttag.

    1. Dra rör ut till alla punkter där du ska ha dessa tre uttag bredvid varandra, blir tre kablar, kör med CAT6 på nätverkskabel och 1.0 kabel för koaxen.

    2. Till den centrala punkten (patchskåpet) drar du ett rör från nuvarande TV-uttag (om ett sådant finns i huset) för att vara förberedd ifall det blir kabel-tv eller om man kan nyttja TV-antenn på taket (beror på om man det är villa eller brf). Det räcker med ett rör, det går att köra med combiner för TV-antenn och radio för t.ex. villor.

    3. Dra ett rör eller dra in nuvarande teleledning till patchskåpet och riv bort alla andra gamla uttag, så du har första uttaget där du enkelt kan koppla över till de andra uttagen. Vet inte hur man kopplar men det ska gå att lösa på något sätt där.

    4. Om det är villa och man har TV-antenn + radio på taket samt en parabol. Behöver man dra ytterligare ett rör för parabolen. Samma sak gäller för BRF (lägenhet) om man har t.ex. en balkong där parabolen sitter. Då ska man räkna med att man ska kunna dra in lika många kablar som det finns TV-uttag (t.ex 8st) i huset. Därefter ska man räkna med att kunna montera t.ex. (8 st) DiSEqC vid parabolen. Då kan man få t.ex. hela utbudet från en Europaparabol till alla uttag oberoende av varandra.

    Nu är det såklart inte så att man köper så många DiSEqC switchar och håller på med det men det är lika bra att dra ett ordentligt rör den biten eftersom det inte är dyrt och när man ändå gör jobbet så att säga. Om man därefter bara har en kabel i röret, samt en DiSEqC switch vid parabolen och kopplar den till "aktuellt" uttag i lyan för att man bara har en satellitbox och en TV så kan man alltid dra in flera kablar i efterhand. Det är ju beroende av hur många TV-apparater man har och vill utnyttja parallellt.

    Bor man i brf (lägenhet) bör man också ha ytterligare ett rör för kabel till digital-TV antenn och radio OM det finns mottagning på balkongen. För i många fall finns det kabel-tv i huset och då kan man t.ex. inte välja köra boxer. Villor har oftast inte kabel-TV om det inte är eget TV-nät. Kan vara bra att tänka på detta så man inte kommer på i efterhand att man glömt drar rör.

    På det sätter löser man alla kabel-problem. Sedan tillkommer ju kanske lite annat men åtminstone ska man inte behöva göra om installationen i efterhand.
    Tack för input!

    Det är en parabol - eller något annat som levererar DVB-S-signaler (eftersom jag kör en DB500s) - jag kan också se marksänd digital-TV. Det går bara en (1) koax-kabel för TV/Satelit/Radio in i lägenheten.

    Följdfråga på punkt 4 blir då:
    Är du riktigt säker på att jag behöver 2 koaxkablar för TV/Radio/Satellit? Jag har ju en gammal hederlig TV-antenn på taket som jag tänkte koppla fram. Parabolen ska införskaffas så småningom. Parabolen ska dock precis som du säger bara vara aktiv i ett uttag i huset (till en början kommer vi bara ha en TV i huset i varje fall) men det ska gärna gå kabel till alla rum så man blir lite mer framtidssäker. Jag har satt in 2 väggdosor för allt detta i varje rum - med ett 20mm-rör till varje. Telefon + ethernet i en dosa (finns ju sådana apparater med uttag för dessa bägge) samt en dosa till TV/Radio/Satellit med ett 20mm-rör (som kanske blir lite trångt om man ska dra 2 koax - vet inte hur tjock en sådan verkligen är)

  3. #13
    Det räcker med en kabel till uttaget för TV/Radio/Satellit, du kör med en kombiner i centralen och använder ett uttag som har TV/Radio/Satellit inbyggt.

    //Typhoon

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av typhoon Visa inlägg
    Det räcker med en kabel till uttaget för TV/Radio/Satellit, du kör med en kombiner i centralen och använder ett uttag som har TV/Radio/Satellit inbyggt.

    //Typhoon
    Hur ser en kombiner ut? När jag sökte så var combiner själva uttaget (det kanske finns en sådan variant också).

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    TV-antennen löser man med någon balun (i princip en transformator) som gör om koaxens obalanserade signal till en balanserad signal som man kan köra på parkabel. Nere vid TV:n har man en balun igen för att koppla antennsignalen till TV:n.
    intressant. dels för att brorsan bygger hus. men kanske även för mig. jag skulle alltså med hjälp av detta skicka signalen från mina 2 paraboler vart jag än vill i huset via en nätverksswitch i huset ? kanske t.o.m wlan ? eller kan jag bara skicka från parabol till box via en "balun kabel". alternativt en lös switch eller patch panel som inte har med själva data-LANet att göra ?

    när jag tänker efter kan jag förmodligen inte köra in detta i ett nätverk den trafiken skulle väl inte ett nätverk förstå så vida man inte kan knyta parabol signalen till macadress t.ex och något sådant finns väl enbart bara i fantasin, eller ?
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  6. #16
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av gump Visa inlägg
    intressant. dels för att brorsan bygger hus. men kanske även för mig. jag skulle alltså med hjälp av detta skicka signalen från mina 2 paraboler vart jag än vill i huset via en nätverksswitch i huset ? kanske t.o.m wlan ? eller kan jag bara skicka från parabol till box via en "balun kabel". alternativt en lös switch eller patch panel som inte har med själva data-LANet att göra ?

    när jag tänker efter kan jag förmodligen inte köra in detta i ett nätverk den trafiken skulle väl inte ett nätverk förstå så vida man inte kan knyta parabol signalen till macadress t.ex och något sådant finns väl enbart bara i fantasin, eller ?
    Du kan inte köra via några switchar eller annan nätverksutrustning. Vad balunen gör är bara att anpassa antennsignalen till den impedans som råder på Cat. 6 kabeln. Du utnyttjar alltså bara själva koppartråden i nätverkskabeln för att överföra antennsignalen. Man kör inget nätverksprotokoll eller liknande.

    Det kan nog fungera för vanlig TV-antenn om man hittar baluner som har tillräcklig bandbredd. Det är nog svårare att få till nedledning från parabol som dels innehåller högre frekvenser och dessutom skall vidarebefordra 14/18V spänning och 22kHz signaler upp till LNB.

  7. #17
    Ett exempel på kombiner och ett på ett uttag

    //typhoon

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ElFeo, det räcker med EN kabel som du säger.

    Det går att kombinera sat/tv/radio i samma kabel. Ett problem man inte kan undkomma är just att mellan själva patchskåpet och parabolen behöver man "en kabel per TV-uttag man har i huset", annars kommer dom inte bli oberoende av varandra.

    När det gäller TV och radio går det bra med en kabel och sedan splittar man bara ut signalen till resten av tv-uttagen så får man samma utbud i alla uttag. Precis som när det var analog-TV. Då räcker det förmodligen med en antennförstärkare så man får rätt nivåer på alla uttag, och den monteras såklart lämpligen i patchskåpet.

    Problemet med satellit är att måste kunna växla mellan olika lägen för varje satellit man tar emot, t.ex. Canal Digital. Det finns hög frekvens, låg frekvens, horisontal och vertikal.

    Det som händer om man bara har en kabel från en universal LNB är att man "kan" köra med en splitter och få utbudet till alla uttag men det blir begränsat. Som t.ex. med Viasat kan man då bara ta emot ett begränsat antal transponders som finns t.ex. inom "horisontal och lågfrekvens". Annars börjar dekodrarna tjaffsa om vem som ska styra osv. Det funkar helt enkelt inte.

    Om du tittar på t.ex. http://www.satpro.se

    Kan du titta på multiswitchar så kanske du förstår problematiken, dessa switchar är t.ex. tänkte för hus där man kanske har 20-40st TV-uttag och vill kunna få ut t.ex. viasat + CD till alla uttag samt även digital-tv å radio. Finns många olika kombinationer. Men då måste man köra med LNBs som har fyra stycken spikade utgångar. Annars skulle det blir sjukt många kablar till flertalet paraboler, inte en hållbar lösning, därav multiswitch

    Dom är dyrare och i små TV-nät som dom flesta har hemma är det bättre och billigare att välja en lösning där man t.ex. har 4st TV-uttag. Från dessa uttag dras var sin kabel upp till parabolen (eller i ditt fall, patchskåpet) och så kopplar man in dem på en QUAD-lnb som pekar på visat. Då får man hela viasat utbudet på alla 4st dekodrarna oberoende av vilka kanaler man tittar på parallellt. Sedan tillkommer smartcards och hela den biten.

    Vill man ha flera satelliter kör man på samma sätt, bara det att man t.ex. har en europaparabol, 4st quad-LNBs och så monterar man 4st DiSEqC-switchar. Det innebär att det blir 16st korta kablar uppe vid parabolen (4st från var sin LNB till varje DiSEqC-switchar) och från detta 4st DiSEqC-switchar går var sin kabel ner till de TV-uttag man har. Här kan man också smidigt koppla in digital-tv samt radio till de flesta DiSEqC-switchar.

    Såklart behöver man inte överdriva och montera upp allt på en gång och dom flesta har ju inte 4-6 dekodrar och personer som tittar parallellt på TV. Det är dock smart att montera ett tillräckligt stort rör eller så man har plats för att dra flera kablar om det behövs mellan patchskåpet och parabolen så det blir "framtidssäkert".

    Observera att ovanstående INTE gäller motorstyrd parabol. Men dom flesta kör inte med det och dom som gör det, har oftast bara en dekoder och en enkel kabel till parabolen på balkongen eller liknande. Som komplement till en installation som liknar det jag skrev ovan.

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av ElFeo Visa inlägg
    Hur menar ni att man drar TP-kabel till nätverk och telefon? Alltså i samma kabel eller? Tänkte om det blir några trådar över på nätverkskabeln så är ju det trevligt.
    Du drar en Siames(2st i hop, Par!) TP-kabel. Då får du 2st RJ45 kontakter/uttag. Då kan du kör Data/telefon, data/data eller telefon/telefon. Det finns RJ45-RJ11 kablar som du använder mellan uttaget och din telefon.

    Dator --> uttag1 (1/2) --> centralen --> switch
    Telefon --> uttag1 (2/2) --> centalen --> krone (531 025)

    Edit:
    Kanske kolla in: http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html

    /Mami
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av mami Visa inlägg
    Brilliant sida! Då ser det ut som att jag ska lyckas med detta så småningom!

Liknande ämnen

  1. Telefon på datorn
    Av magnus i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 17:08
  2. Trådlös Telefon
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 20:10
  3. CD telefon svarer
    Av blues i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-11, 06:41
  4. nec 3g telefon
    Av Samoth i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-04-22, 12:43
  5. OT/ Nokia telefon
    Av Freelock i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss