Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Dra TV/Nätverk/Telefon i bostad

  1. #1

    Dra TV/Nätverk/Telefon i bostad

    Hej!

    Jag är övertygad att det sitter några rävar där ute som kan svara på min fråga.

    Köpte hus för ett par veckor sedan, och håller just nu på att dra slangar/rör för el och andra sladdar. Har hört att det ska finnas kabel för TV-antenn/nätverk och telefon i samma slang som sedan kopplas i ett uttag som kan sitta i en vanlig väggdosa. Vad rekomenderas? Min telefon samt (såklart?) antenn kommer ner i vinden. Sedan kommer det bli ADSL-modem på övervåningen i ett rum där jag alltså drar fram första uttaget för tele. Tänkte sedan utgå därifrån med en sådan kabel till alla rum (en separat till alla för att nätverket ska lira). Vart ska jag leta? Hur tjock är kabeln/slangen? Hur ser uttagen ut? Kan man köra optiskt eller blir det bara dyrt/bökigt? Är det dyra prylar?

    Många frågor!

  2. #2
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  3. #3
    Tycker du ska fråga på sweclockers.com där kan få bra svar

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av CharlieX77 Visa inlägg
    Tack, det kickade mig i rätt riktning!

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det jag har sett av sådan här system så använder de i princip Cat. 6 nätverkskablar och vanliga RJ45 uttag. I sådana kablar kan man ju köra datanät och telefon utan vidare. TV-antennen löser man med någon balun (i princip en transformator) som gör om koaxens obalanserade signal till en balanserad signal som man kan köra på parkabel. Nere vid TV:n har man en balun igen för att koppla antennsignalen till TV:n.

    Vill man göra något liknande själv utan att köpa svindyra system så är det bara att dra nätverkskablar, helst Cat. 6 men även Cat. 5e duger nog, till varje rum. Dra från ett centralt stativ till ett eller flera uttag i varje rum. Vill man sedan köra TV-antennen över dessa kablar borde det gå att hitta eller bygga ett par baluner som kan göra om mellan obalanserat till balanserat gränssnitt.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det bästa är att välja en central punkt i huset, nedervåningen där du samlar allt. Så kan du köra ett 19tums rack skåp eller liknande med hela klabbet i.

    Då slipper man framtida problem med nya kabeldragningar och annat.
    Då är det bara dra ut stjärn-nät av allt, tele, TV-kabel, nätverkskabel osv. Blir en del kabel men helt klart värt besväret. Sedan kopplar man det som man önskar i centralen, där kan man sedan enkelt koppla om i efterhand om man vill ändra.

    Då drar man in första telejacket till centralen och river bort de gamla teleledningarna. Dra in t.ex. 8st koaxialkablar från ett octo-LNB eller hur man nu vill ha det. Plus en kabel från TV-antenn på taket. Eller så kan man köra med en MF-switch på parabolen vilket är lämpligt om man har t.ex en Europa-parabol och vill ha hela utbudet på t.ex. 8st TV-uttag i lyan. Annars kan det blir sjukt mycket koaxialkablar.

    Det viktiga är bara att se till att det finns extra rör så att maximalt antal kablar får plats om man vill dra flera kablar till parabolen från centralen. För till TV-antennen räcker det ju med en kabel, kanske bra att dra en till radio antennen också.

    Därefter kan du koppla på alla tänkbara sätt, smidigt i efterhand om man t.ex. vill titta på satellit TV i ett annat rum om man t.ex. möblerat om osv.

    Och som någon annan skrev, dra CAT6 kabel, ingen vits köra på annat än det numera när man fixar ny kabel. För TV är det 1.0 kabel.

  7. #7
    Fasiken vad mycket bra info! Tackar!
    Kollade lite på de där "färdiga" systemen och det skulle precis som ni skriver bli ganska dyrt (ca 8000:- för min lilla villa).

    Har nu börjat dra tomma rör, 2st 20mm till alla rum (plus en extra uppsättning i vardagsrum). Gör jag bort mig då eller räcker det till? Sedan tänkte jag dra en vanlig nätverkskabel, en telekabel samt en antennkabel för marksända. Till vardagsrummet tänkte jag försöka få plats med parabolkabel också.

    På tal om parabolen - bor idag i en lägenhet som är kopplad till en gemensam parabol på taket. Sedan har jag bara en koax-kabel till mitt TV-uttag som då klarar av parabol, TV samt radio. Hur fungerar det och vad är i så fall begränsningarna?

  8. #8
    Håller med föregående talare.
    Nätverkskabel till alla rum som du kör Data/Telefon över. Sen en skilld TV kabel som du bra kan köra både DVB-S + DVB-C/T över (olika frekvenser så, Combiner-Terrest+Satellit (i skåpet) + Antennuttag TV/Radio/Sat (i rummen)).

    /Mami
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

  9. #9
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Har hört att det är stor risk att man tappar signalstyrka / kavlitet i en combinder? stämmer det? har fått frågan av arbetskamrat om han kan koppla DVB-T antenn och DVB-S parabol i samma kabel med combinder.

    I övrigt är det väl ett tips att dra överdrivet med kabel till varenda rum, har själv tvingats flytta nätverk allt får många gånger i min kåk. inte roligt i hus byggt -57 då kabelrör och dolda ledningar var sience fiction :=), mestadels utanpåliggande dragningar med andra ord, det tar sin tid att få saker att se bra ut kan jag lova.

    Hade jag haft möjlighet skulle jag dragit ALLT i väggarna, högtalar kablar m.m. också, kablage är allt för fult, kabelkanaler funkar väl visst, men ändå fult
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av CharlieX77 Visa inlägg
    Har hört att det är stor risk att man tappar signalstyrka / kavlitet i en combinder? stämmer det? har fått frågan av arbetskamrat om han kan koppla DVB-T antenn och DVB-S parabol i samma kabel med combinder.

    I övrigt är det väl ett tips att dra överdrivet med kabel till varenda rum, har själv tvingats flytta nätverk allt får många gånger i min kåk. inte roligt i hus byggt -57 då kabelrör och dolda ledningar var sience fiction :=), mestadels utanpåliggande dragningar med andra ord, det tar sin tid att få saker att se bra ut kan jag lova.

    Hade jag haft möjlighet skulle jag dragit ALLT i väggarna, högtalar kablar m.m. också, kablage är allt för fult, kabelkanaler funkar väl visst, men ändå fult
    Intressant det där med störningar. Troligtvis så har jag en sådan i lägenheten nu och det fungerar bra, men det kanske är beroende på andra faktorer också.

    Hur menar ni att man drar TP-kabel till nätverk och telefon? Alltså i samma kabel eller? Tänkte om det blir några trådar över på nätverkskabeln så är ju det trevligt.

    Jag är helt med dig på att dra allt i väggarna - det är en av anledningarna till att allt just nu är utrivet i kåken anno 1913. Inte en smal sak att fälla in i 25cm massiva träväggar....får se om jag orkar dra lite mer tomrör "inom" rummen just för högtalare. Jag vet att jag kommer ångra mig bittert om jag inte gör det, men tiden börjar bli en faktor nu - flyttar in om 4 veckor...

Liknande ämnen

  1. Telefon på datorn
    Av magnus i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 17:08
  2. Trådlös Telefon
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 20:10
  3. CD telefon svarer
    Av blues i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-11, 06:41
  4. nec 3g telefon
    Av Samoth i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-04-22, 12:43
  5. OT/ Nokia telefon
    Av Freelock i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss