Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 37 av 37

Ämne: Dra TV/Nätverk/Telefon i bostad

  1. #31
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ElFeo, ok, lite överdrivet kanske.

    Men ändå, slang kan vara bra men jag har upplevt att det mest ställer till besvär.

  2. #32
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Jag HATAR VP-slang, suger enormt, fattar inte varför det används
    Håller med använd ALDRIG slang om du inte kommer åt slangen, dvs dra innan du bygger in den och räkna inte med att det går att byta kabel sedan...

    När det gäller TP kabel så ska det vara rätt sort, sånt som man använder till patchkablar drar man helt enkelt sönder genom det räcker att man sträcker kabeln lite så blir den kass...

    Kabeln ska vara nästan lika hård som en antennkabel, kan du platta den lätt mellan tummenpekfingret så duger den inte att dra i alls..Det finns även kabel med en plastkärna men den är mycket tjockare.

    Deltaco.se har en vit som heter tp-39, men den här från draka är ännu bättre.


    Kategorikablar (Draka Comteq)


    U/UTP 4 par Cat.5 790841 mtr 10 892 30 500 08N J
    U/UTP 2 x 4 par Cat.5 790881 mtr 10 892 37 500 08N J

  3. #33
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Direktronik.

    Cat6 LZH UTP. 1330spänn plus moms för en rulle.

    http://www.direktronik.se/index.asp?....asp?ProdId=56

  4. #34
    TP-39 kostar 782,50 för en rulle på Deltaco om du känner nån som kan handla där.
    men det är ju CAT5E iofs.
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  5. #35
    Citat Ursprungligen postat av Johan Visa inlägg
    TP-39 kostar 782,50 för en rulle på Deltaco om du känner nån som kan handla där.
    men det är ju CAT5E iofs.
    CAT5e eller 6 spelar ingen roll för överföringshastigheten däremot kanske nån sover lugnare med LSZH = Low Smoke Zero Halogen vad vet jag..

    Sen finns det Cat7 där varje tråd är skärmad och i teorin skulle man kunna köra alla möjliga signaler på dem men de är ovanliga och därmed svindyra..

    De med plastkors är de som tål mest stryk enligt min erfarenhet men de är tjockare och styvare, svårt att få på skyddet om man ska använda vanliga kontakter, krävs glidmedel (YES disk tex) samma kan användas när man drar dem.. Fast numera brukar jag struna i kabelskyddet och fylla med smältlim istället det håller bättre tycker jag..

    .

  6. #36
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jag tycker man ska köra på CAT6 även om det kostar mer, då är det redan klart för gigabit, visst klarar 5E det också men skillnader i pris är så små anser jag att när man ändå utför "jobbet" bör man väja CAT6.

    Däremot om det är mycket stora installationer eller där man börjar titta på pris per meter för man ska köpa 3km kabel då är det ju frågan om vad man ska välja, men inte när det gäller små heminstallationer. Då har man även kanske nytta av CAT6 om man ska skyffla data osv.

    Det är ju inte lika viktigt i stora nätverk där man har andra problem.

    islander, precis. Måste vara en fördel att köpa en styv (hård) och inte så "sladdrig" TP kabel när man drar den i vp rör, för koaxialkabel är ju busenkel att dra i VP rör bara det är tillräckligt bra, t.ex. 1.0 kvalite eller 0.8 går nog bra.

  7. #37
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Cat6 är specad för högre frekvenser, alltså mer överföringskapacitet per par i ledaren.

    överhöring är större i Cat5e

    Deltaco har jag köpt lite kabel från förut.
    Blaqnd annat tre fyra lådor fiber och ungefär lika många lådor pathckabel.
    Sämsta kvalité jag sett. Oavsett priset så var de inte värda det.

    25% av fibrernna var trasiga och kontakteringen av undermålig kvalité.
    Kopparkablarna var onödigt stela och tjocka, känndes allmänt oproffsigt.

Liknande ämnen

  1. Telefon på datorn
    Av magnus i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 17:08
  2. Trådlös Telefon
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 20:10
  3. CD telefon svarer
    Av blues i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-11, 06:41
  4. nec 3g telefon
    Av Samoth i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-04-22, 12:43
  5. OT/ Nokia telefon
    Av Freelock i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss