Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: Dra TV/Nätverk/Telefon i bostad

  1. #21
    Har nu kommit så långt att det börjar bli dags att dra kabel i rören. Det där med siameskabel verkar intressant - vad jag förstår av mitt letande så är det två kablar som är "ihoplimmade" för att underlätta vid dragning. Frågan är bara - vart fan köper man den? Nu har jag googlat ett tag och inte lyckats hitta något. Har den något riktigt namn? Siames låter som ett smeknamn... det är RJ45 Cat 6 jag är ute efter.

  2. #22
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Kolla med närmaste elfirma, med lite tur kan du få låna med dig en hel rulle och betala för vad du förbrukar.
    Jag har en sån dubbelkabel liggandes här hemma som jag just fick från en elfirma, men det är nog bara cat5 och dessutom bara en 15-20 meter kvar.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Cat6 i VPrör var en mardröm (i alla fall om du ska dra halogenfritt).
    Gav upp det fort och fräste ur en cm längst ner på gipsskivorna, kastade in kabeln och spikade på listen ovanpå.

    Kanske finns mjukare CAT6 nu men tror inte den kan bli riktigt mjuk någonsin pga av att den tvinnas så hårt.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Kolla med närmaste elfirma, med lite tur kan du få låna med dig en hel rulle och betala för vad du förbrukar.
    Jag har en sån dubbelkabel liggandes här hemma som jag just fick från en elfirma, men det är nog bara cat5 och dessutom bara en 15-20 meter kvar.
    Jo förmodligen så kan elektrikern plocka ut en rulle. Tänkte bara prisjämföra lite. Det brukar vara lite svårt (jag plockar ut från Solar) eftersom de tar på faktura och inte direkt sätter prislappar på allt...

    Citat Ursprungligen postat av eviln Visa inlägg
    Cat6 i VPrör var en mardröm (i alla fall om du ska dra halogenfritt).
    Gav upp det fort och fräste ur en cm längst ner på gipsskivorna, kastade in kabeln och spikade på listen ovanpå.

    Kanske finns mjukare CAT6 nu men tror inte den kan bli riktigt mjuk någonsin pga av att den tvinnas så hårt.
    Det låter inge vidare. Nu har jag iofs 20mm-slang, körde du 16mm?

    På tal om halogenfritt. Vad jag förstår så är den stora förtjänsten vid brand? Om man ändå drar den i rör som förmodligen innehåller massa skit - spelar det någon roll? Om man nu inte ska fylla ett serverrum förståss. Noterbart kan vara att vi har valt bort allt vad plaster heter i övrigt i kåken så hälsoaspekten / det ekologiska är något vi sätter högt på priolistan (ja jag vet, det rimmar inte med mina 25st 20mm-slangar som går över hela huset, överallt!)

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Halgoenfritt ska alltid användas i bostäder.
    Betydligt mindre livsfarlig rök vid brand.

    Jag har 166rör (inte slang, slang är totalt hopplöst att få in dragfjädern i...man blir ju gråtfärdig).

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av eviln Visa inlägg
    Halgoenfritt ska alltid användas i bostäder.
    Betydligt mindre livsfarlig rök vid brand.

    Jag har 166rör (inte slang, slang är totalt hopplöst att få in dragfjädern i...man blir ju gråtfärdig).
    Hur mycket halogen är det i rören/slangarna då om man jämför? Eller är det bara i kabeln som detta finns? Fattade det som att det var PVC vilket ju är en ganska vanlig plast...

    Haha, ja jag har ju inte börjat dra kabel ännu - men jag lovar att jag skulle vara ännu mer knäckt om jag dragit rör i hela huset. Drog ett rör igår kväll och det tar verkligen sjukt lång tid om man jämför med slang. Vi får se, det kanske slutar i gråt och tandagnisslan...

    Föresten 166-rör, det är rejäla doningar det. Då kan du ta dragfjädern med dig och krypa fram

  7. #27
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ElFeo Visa inlägg
    Föresten 166-rör, det är rejäla doningar det. Då kan du ta dragfjädern med dig och krypa fram
    Typo, naturligtvis VP16

    Men testa. Får du igenom dragfjädern så borde det inte vara några problem att få igenom minst en CAT6a och en partvinnad teleledning.

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av eviln Visa inlägg
    Gav upp det fort och fräste ur en cm längst ner på gipsskivorna, kastade in kabeln och spikade på listen ovanpå.
    Har dragit 2st cat6 och en koax till varje rum, nu har jag 1 plansvilla så det "bara" att komma upp på vinden och ner i trapphuset till källaren där centralen sitter, prövade med rör först, det gick men krävdes för mycket våld, har använt kabelkanal om man placerar den i ett hörn eller vid ett fönster och målar över den så märks den knappt. Hittade inga färdiga vägguttag med dubbelt nätverk + f-kontakt (I sverige, fanns i USA) så jag gjorde egna av kulodosa + f-skarv.

  9. #29
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    islander, kabel-kanaler kan man absolut använda. Det är en lösnig för dem som inte kan dra i rör eller ändra på väggarna osv. Det blir ganska snyggt om man använder rätt prylar och inte så svårt.

    Jag HATAR VP-slang, suger enormt, fattar inte varför det används, finns inga fördelar med det när man ska dra kabel. Det enda som är vettigt är om det är färdig kabel i slangen och det skall användas för t.ex. brandlarm eller något där man inte kommer förändra installationen.

    Annars är det helt hopplöst.

    Tack vet jag de hederliga äldre grova VP rören man använde en gång i tiden, tålde hårda tag och satt fast på plats när man fått dit dem

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Jag HATAR VP-slang, suger enormt, fattar inte varför det används, finns inga fördelar med det när man ska dra kabel. Det enda som är vettigt är om det är färdig kabel i slangen och det skall användas för t.ex. brandlarm eller något där man inte kommer förändra installationen.

    Annars är det helt hopplöst.

    Tack vet jag de hederliga äldre grova VP rören man använde en gång i tiden, tålde hårda tag och satt fast på plats när man fått dit dem
    Nej, inte prata på det viset....

    Klart att slang är det bästa! Annars har jag dragit allt förgäves...

    Hoppas hur som helst att det går att få igenom. Ska köpa en dragfjäder i veckan och dra i en dragtråd i varje fall....

Liknande ämnen

  1. Telefon på datorn
    Av magnus i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 17:08
  2. Trådlös Telefon
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 20:10
  3. CD telefon svarer
    Av blues i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-11, 06:41
  4. nec 3g telefon
    Av Samoth i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-04-22, 12:43
  5. OT/ Nokia telefon
    Av Freelock i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss