Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: MediaPortal Tv Server, flera kanaler samtidigt, HD kanaler

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2005
    Inlägg
    30
    Tackad
    3 gånger

    MediaPortal Tv Server, flera kanaler samtidigt, HD kanaler

    Jag vet inte om jag postar tråden i rätt forum, min leverantör är ComHem, men frågorna rör kanske vidare begrepp än så?
    Om så är fallet flytta tråden!


    Vad jag har och vad jag vill ha är två olika saker… hur kan jag få det som jag vill ha det? Går det?


    Det jag har.
    En Windows Server 2003 Standard Edition SP2 med Media Portal TV Server RC3 installerat. Jo jag vet MP inte är supporterat eller rekommenderat men det fungerar fin fint. Som digital mottagare har jag en FireDTV med CA modul och ett Hauppauge PVR-150 för de analoga kanalerna. Min leverantör är ComHem och mitt abonnemang är 8 favoriter HD. Som klienter har jag tre datorer, en dator i ”kontoret”, en dator i sovrummet och en HTPC i vardagsrummet. Klienterna är Vista SP1 eller XP SP3.


    Vad irriterar mig?
    Kan inte se på en kanal samtidigt som jag spelar in en annan, såvida jag inte spelar in eller tittar på analog/digital. Kan inte titta på olika program i olika rum samtidigt.
    För att se HD kanalerna måste jag flytta mitt abonnemangskort från min FireDTV till den usla HD boxen som är direkt kopplad till min TV, boxen är levererad av ComHem och heter Humax CXHD-1000 C. Efter att mitt abonnemangskort varit i HD boxen fungerar HD kanalerna i några timmar, men slutar ganska snart att fungera, förutom SVTHD.


    Vad vill jag ha?
    En lösning som gör att jag kan spela in en digital kanal och se en annan samtidigt, eller se på två (eller tre) kanaler samtidigt. Kunna se HD kanalerna utan att behöva använda Humax boxen.


    För några år sedan kollade jag på olika lösningar för detta men fick hjärnblödning och la ner… idag är det kanske mycket enklare än det var då? Tar tacksamt emot information och länkar till lösningar för att göra livet lättare för mig – tack!

  2. #2
    Donator trugs avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    173
    Tackad
    6 gånger
    Jag känner inte till FireDTVs CAM men jag vet att du kan se flera kanaler samtidigt om du kör en server med t.ex. NewCS, kortläsare och programkort + klient med MDAPI och en CS-klient, t.ex. NCSClient. Men då endast kanaler som ligger på samma transponder/frekvens.

    "Efter att mitt abonnemangskort varit i HD boxen fungerar HD kanalerna i några timmar" Mycket intressant, menar du att HD-kanalerna fungerar i FireDTVn? Om så är fallet betyder det att kortet inte är pairat med Humax-boxen utan Com Hem har en annan lösning. Någon som är insatt kanske vet? EMM?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2005
    Inlägg
    30
    Tackad
    3 gånger
    Jag kan se flera kanaler på samma transponder redan nu, det är bara sätta CAM limit i MP TV Server så fungerar det rakt av, men som sagt, bara inom samma transponder. Det jag vill ha är ju att kunna se två kanaler på olika transponders, men de verkar omöjligt utan att ha två mottagare. Jag tror inte det där har nånting att göra med FireDTV, jag tror det är CAM som är det viktiga i detta fallet, hur många kanaler den pallar att koda av eller nåt sånt.

    HD kanalerna fungerar hur bra som helst i MP TV Server med FireDTV, SVT HD är klockren och strular aldrig, problemet är de andra kanalerna. Jag tror att ComHem pairing fungerar enligt följande, men det är bara en upplevd känsla, jag har ingen aning om hur det rent tekniskt fungerar.

    När nycklarna uppdateras på kortet så görs det på icke pairade kanaler utan koll på CAM/BOX-ID, när nycklar för HD kanaler ska uppdateras kollar den först CAM/BOX-ID och om det stämmer uppdaterar nycklarna. Nycklarna har en viss tidsbestämd giltighetstid. Därför fungerar HD kanalerna en stund efter man flyttar abonnemangskortet från Humax boxen till min FireDTV.

  4. #4
    Donator trugs avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    173
    Tackad
    6 gånger
    Nej, det är en begränsning i tekniken. TV-tunern kan bara låsa mot en frekvens i taget. Därför krävs två tuners om du vill ta emot kanaler på olika frekvenser.

    Du har förmodligen rätt när det gäller HD-kanalerna och box-ID.

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    tinni, jag är intresserad av samma lösning som du använder dig av idag, har testat MP men inte fått det att funka bra.

    Du streamar allså allt från din Windows Server 2003 till dina olika burkar? Och kan kolla på tv på samtliga? Och på du kan även spela in en kanal och titta på en annan?

    Vad har du för frekvenser för CH inställda i MP?

    Jag använder Windows Media Server men då funkar bara 1 kanal per mottagare.. :/

Liknande ämnen

  1. mediaportal och kodade kanaler
    Av maxeman i forum Boxer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 07:30
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 13:04
  3. spela in flera kanaler i mediaportal
    Av joxen i forum HTPC
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 19:38
  4. Motagare som klarar av att koda av fler kanaler samtidigt.
    Av dabjork i forum Övriga mottagare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 15:01
  5. [LÖST] Alla kanaler funkar inte samtidigt
    Av Petrin i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-11-16, 10:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss