Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Kinesiska originalboxar :-)

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Problemet är med alla nya images eftersom dom kräver secondstage loader 74 som inte funkar på dom flesta kloner utan att köpa ett nytt sim kort...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Peter_x Visa inlägg

    bla, bla, bla

    Det snackas mycket om felen på de klonade - så jag gick och köpte originala boxar i tron av att dom är 100% felfria.
    bl.a dm500 under tillverkning (åtminstone äldre revisioner) hade helt fel kondensatorer i nätverksdelen om man kollade deras lödschema, därför kan man hitta ritningar på vilka kondingar som man kan byta till. fast jag undrar om de ändå funkar felfritt efter det om man kör gemini som image..

    men just dm500 är en av de mest drabbade boxarna. de nyare revisionerna funkar bättre och då helst med pli och/eller med Ridax Streamts filer(vilket restreamar en korupt stream till 99%). dessutom påstås det att om man sätter ner boxen till 10Mbit så funkar det mycket bättre. sen kanske den har sina flaskhalsar. de är ju bl.a. den modellen som har minst flash/ram minne o.s.v..
    ...

    är ju mycket svårt att ha ett 100% nätverk hemma iaf för en vanlig svensson. för hur många drar TP kablar på rätt sätt. när du inte får ligga nära starkström och ej böjja kabeln runt ett hörn, kontaktera rätt o.s.v..

    herregud, när jag bodde i lägenhet fick man ut 1-10 mbit ur de flesta kablar just för att dom kontakterat helt galet. man var tvunget sätta ner nätverkskorten till 10Mbit och då möjligen halv duplex för att ö.h.t få nät i burkarna. efter att jag kontakteret om dessa kablar kunde man köra 100mbit full duplex direkt.

    de jag menar är ju att de oftast funkar klanderfritt att streama till datorer och annat, till och från andra dreambox modeller eller varför inte andra fabrikat som fixxar streaming o.s.v. youtube funkar på wlanet...

    och tycker därför själv att dm500 är katastrof.. så man kan ju bara hoppas att detta är en ända stor mjukvarubug som lever kvar. PLI har iaf för min del ljusår bättre steaming på samma nätverk.

    oavsett operativ, så ska de ju fungera även om nätveket missar några "pieces" här och där.

    dock ska man ju se till att ha bra nätverksutrustning. men tycker inte det är nätverkets fel att en stream pajjar på en dm500,
    iaf om det nätverket tillåter 100mbit full duplex mellan enheterna när man inte ens är i närheten av 10 mbit när man streamar en tv-kanal.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlägg
    86
    Tackad
    1 gånger
    Ooopppps
    Skrev just en liten notis gällande clone.......Kina gör de äkta dreamboaxar förutom Clone av allt annat,,,,,,,tror inte det.
    Får nog skicka frågan vidare till våra tyska vänner.

  4. #24
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    217
    Tackad
    7 gånger
    Det jag upptäckt genom alla åren med divesa "cloner" contra "originalboxar" från Tyskland är egentligen det samma. Tyskarna har ju ensamrätt på namnet.. Dreambox.... Inget annat. Redan i början tillverkades dessa i Kina. Så glöm allt om originalboxar samt dessa förståsigpåare som finn i olika forum... DET är samma ska.. Men men finns ju alltid de som har motsatt mening eller hur???? Har kört "kopior sedan starten och inga problem. Tvärtom har sparat en bra slant... Kolla innehållet i boxarna bit för bit... Kan finnas olika namn på dom men kolla med tillverkarna och de som köpar hem grejorna... För min del är all snack om Original och kopia endast för lura kunden... Altså DIG.

    Kommer fortfarande köra mina clones...

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Det är ju egentligen inte elektroniken som är dyr kostar säkert nån 100 lapp eller ett par 100 lappar beroende på modell.
    Det som kostar är ju arbete, licenser och utveckling av mjukvaran och sen har vi svensk moms på det och sen att företagen vill göra lite vinst och då är dom där 100:- uppe i 2000:- helt plötsligt. Bara en liten del av den summan är alltså för elektroniken och det är förklaringen till varför det är dom priser det är på orginal.
    Sen att konkirerande boxar som använder sig av Enigma2 kan hålla lägre priser är ju just att dom inte har nån egen utveckling utan snor allt jobb från andra.
    Sen visst kan man väl ha tur att få bra fungerande kloner från rätt ställe men vad jag sett är det bara mest krångel.
    Lägg pengarna hellre på en annan box som Gigablue då istället som tom är billigare än Dreambox HD klonerna. Åtminstone om man beställer från Tyskland.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #26
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Att kloner skulle vara detsamma som original är en myt!

    Kloner finns av varierande kvalitet, beroende på att kloner tillverkas på olika fabriker. I allra bästa fall kan man få en klon som tillverkas på samma fabrik som originalet och då är kopian näst intill identisk, men genomgår kanske inte samma kvalitetskontroller m.m. Allt för att pressa priset.

    Men sedan finns det också kloner som tillverkas på andra fabriker med andra komponenter och kanske sämre tillverkningsmetoder. Som kund är det väldigt svårt att på förhand veta vilken "nivå" en klonprodukt ligger på.

    Jag har personligen köpt mycket grejor från Kina (dock inte Dreambox kloner) och kan konstatera att kvaliteten kan skilja rejält mellan olika fabriker. I bästa fall får man mycket bra grejor, men det finns också en hel del ren skit därute.

    Skulle jag köpa en klon skulle jag köpa från ett ställe som andra har provat och tyckt att kvaliteten är OK. Jag skulle inte köpa första bästa klon bara baserat på billigaste pris.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Kinesiska dreambox?
    Av yougart i forum Dreambox
    Svar: 1680
    Senaste inlägg: 2016-03-20, 19:27
  2. DM800 Kinesiska kopior hänger sig
    Av Stenzolid i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 19:25
  3. Kinesiska kopior av Iphone, HJÄLP
    Av CharlieX77 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 05:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss