Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ingen kontakt med nätverket

  1. #1

    Ingen kontakt med nätverket

    Hejsan
    Jag köpte en beg DM500 häromdan och nu i helgen skulle den köras igång som sovrumsbox. Parabolinstallation och dragning av nätverkskabel gick bra men när boxen skulle köras igång fick den ingen kontakt med nätverket, den kan få kontakt en kort stund så att den får en adress från DHCP:n men sen tappar den bort sig. Det hjälpte inte att köra med andra kablar så jag testade att flashaom den med GP 4.31 den jag köpte den av hade lagt in GP 4.5, Jag fick ingen kontakt med boxen genom rs232 men det berodde på att nollmodemkabeln jag köpt på kjell och co var en rak seriekabel med två honor men det löste sig med lite ombyggnad men inget nätverk trots omflashning.
    Några tips? Boxen trasig?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Ge boxen en statisk adress istället.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Ge boxen en statisk adress istället.
    Testat det med och det funkar inte.
    den tänder inte ens upp nätindikationslampan på switchen så jag är rätt inne på ett hårdvarufel.

  4. #4
    Hittade lite intressanta saker här. Nätdelen är ganska misstänkt som i så många andra fall. Men det kan även vara lite kondingar på mainboard.
    Lite info om hur man bl.a. kan fixa nätdelen:
    http://fredes.net/index.php?name=UpD...q=getit&lid=42

  5. #5
    Jag fortsätter väl att svara på mina egna frågor då. :-)
    Problemet verkar inte ligga i nätdelen (bytt) utan i nätverkskortet, den fick kontakt med nätverket om jag startade utan scart och lbn-kabel. nu har jag kört igång den med en switch 3 dm från boxen, switchen funkar som en repeter och då orkar dreamboxens nätverkskort med. Sen har jag lyckats få det att funka med newcamd ochså men det verkar inte helt stabilt så fortsättning följer med mg-camd så räkna med frågor... :-)

  6. #6
    Hej


    500 boxen har en lite egenhet i sig när man bootar upp den kan det hända att nätverkskortet inte kommer direkt. Det jag får göra är att boota om den (dra sladden ur väggen) Sen kan man under uppstarten snegla ner mellan kylspringorna och se om det tänds upp 2 gröna LEDar alldeles invid nätverkskortet på dreamboxen.

Liknande ämnen

  1. Ingen kontakt med nätverk
    Av ehrlin i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 03:00
  2. Kontakt med nätverket
    Av btj i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 16:39
  3. Ingen kontakt med server
    Av Buuzzz i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 12:52
  4. ingen kontakt med DCC - Direct Crossover
    Av CharlieX77 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 07:55
  5. Ingen kontakt med internet?
    Av eddy79 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 16:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss