Sidan 4 av 13 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 129

Ämne: Nätdel 7025

  1. #31
    Jag ställde frågan till DMM i samband med att mitt "gamla" PS till min 7025 strulade. Enligt DMM så är de INTE kompatibla

    MEN, det kanske är så att det enbart är "anslutningarna" som inte stämmer. Jag tycker att mitt nätagg verkar ha annorlunda kablar ut än det som är på bilden. Då kanske man skulle kunna göra någon slags "adapter" för att fixa det. Dock, för att verifiera detta behöver man nog specarna & schemat på enheterna

    Men, eftersom det verkar vara värme som "dödar" min enhet så kör jag numera med HD i extern NAS (med CIFS montering). Så förhoppningsvis så lever nätagget lite längre denna gången..

  2. #32
    Jag hade samma problem med värme när jag köpte boxen. Det tog en vecka innan jag insåg att den dog p.g.a. att man kunde steka ägg på den. Kör också sedan dess via CIFS.

    Dom kan ju inte ha gjort några större förändringar mellan 7025 och 7025+ och jag kan tänka mig att den största förändringen är just PS bytet och då fick man kanske byta anslutning. Någon som vet hur många tåtar är det på den nya PS till 7025+?

  3. #33
    Problemet är inte bara anslutningarna. Det kan ju faktiskt vara så att en 7025+ inte kräver lika mycket ström på någon spänning som en 7025. Då är det oxå tji ..

    Så för att verifiera behövs nog oxå specarna på enheten.

  4. #34
    Ja, du har rätt. Mycket som kan skilja dem åt via PS.

    Om inte Dream vill skicka en ny PS även att garantin löpt ut så får jag mäta upp spänningen och byta kondarna. Kan ju inte kosta så många pengar. Funkar inte det så får man väl krypa till korset och köpa en svindyr PS.

  5. #35
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Var inne hos min lokala komponentaffär idag, han erbjöd sig att byta den misstänkt trasiga kondisen om jag bara kom in med nätdelen.
    Hem, skruva ur, kontrollera. Jag HAR redan den nya kondisen, och den ser jättefin ut. Däremot ser en av de bruna kondisarna ut som en exploderad ölburk. Antar att det bara är att invänta mail från DMM, boxen fungerar ju efter att man låtit det gå ström igenom den ett tag.
    Den kondis som har gått för mig är alltså 3300µF 6,3V.
    Dessutom ser det ut att ligga högar med gult damm runt i stort sett samtliga kondisar, verkar vara någon form av lim eller tätmassa, antar att det är för att ta bort vibrationer.

  6. #36
    överdimmensionera ska man göra när man byter.. hitta en konding som tål hög/högre temperaturer än orginal kondingen samt volten på dom spelar ingen roll ta en som är högre än 6,3volt. 6,3 betyder att den är dimensionerad att klara den spänningen bara. med jämna mellanrum kan man ju skruva upp boxen å damma av dom invändigt. är väldigt vanligt att jag själv dammar av min dator invändigt. dom verkar fungera som dammsugare tydligen. 3300µF bör det nog säkert vara om ingen annan här tycker att den bör ha ett annat värde.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  7. #37
    Bruna kondingar? Jag har bara svarta. Om du kollar på kortet så står det vad det är typ C8, C32 osv. Vilken är det som har pajat för dig? Gult damm blir det av en konde som exploderat. Jag kan inte se på mitt kort att det skulle vara någon konde som är trasig så jag får väl löda bort och mäta C8 till att börja med.

    Min 7025 funkar också efter ett tag om man låter det gå ström igenom och sedan trycker av och på via front knappen några gånger.

    Det verkar som om jag har en tidig variant då jag bara har 6,3V 2200µF på mina största kondingar

  8. #38
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Det gula är stenhårt, och sitter inte bara runt fästpunkterna för kondingarna, utan runt en del andra komponenter också. Bara en konding som är synligt skadad, den har spruckit från benet upp till locket, syns klart och tydligt.
    Känns som om man får byta precis alla komponenter på hela nätdelen om det är som du säger, att det gula indikerar trasig konding.

  9. #39
    Nej, en konding som sprängs blir gult damm och kan blåsas bort. Det är nog lim du har.

    Jag har mätt min PS nu och när den startas första gången så ligger den på 9,7v på 12v utgången. Efter 2 minuter ligger den på 11,4v. Sedan går den ner till 10v. Nu ligger den stadigt på 9,96v och boxen vägrar starta :-(

  10. #40
    GUMP: Om jag bara har 2200µF på mina kondingar, betyder det att jag måste byta alla mina kondingar till 3300µF eller kan jag bara byta den som inte funkar eller ska jag behålla 2200µF och gå upp till 10V på konden istället?

Liknande ämnen

  1. Anslutning för nätdel på 7020
    Av alexn72 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 18:12
  2. Nätdel till bärbar
    Av magnus i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 12:23
  3. Behöver ny nätdel till humax 5350
    Av mollanbollan i forum Övriga mottagare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 14:42
  4. humax nätdel snälla hjälp om du vet något
    Av tonysat i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 20:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss