Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: En packe nybörjarfrågor

  1. #1
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger

    En packe nybörjarfrågor

    Hej, ny på det här som sagt och skulle behöva lite vägledning. Har läst guiderna men då flera är ett par år gamla så skulle jag vilja ha lite uppdaterade åsikter.

    Har en DM 600 som jag ska stoppa hårddisk i och tänkte köpa en billigare variant också, DM 100? Andra förslag?

    1: Image. Vad skiljer sig på dom olika imagerna och vilken rekommenderas?
    Det jag är ute efter är i första hand en stabil och lättanvänd box då DM 100:n enbart kommer att användas till att se på TV med.
    Till 600:n vill jag också kunna spela in på och kunna föra över inspelningarna till datorn för att ha möjlighet att bränna ut filerna.
    Finns det någon möjlighet att kunna streama t.ex webtv från datorn till boxen? Spela upp avi, mkv etc?

    2: Cam Samma här, vad skiljer och vilken rekommenderas?

    3: Serverlösning Kommer att köra en separat PC som server, vad rekommenderas till den? Passar vissa CS program bättre med speciella Cams? Vilken Linuxdistro? Började lite med Debian men då jag inte ens lyckades fixa drivrutinerna till grafikkortet så gav jag mig på Mandriva istället. Finns det bättre eller enklare alternativ? Har en AMD 2400+ med 512 i ram.
    Tips på vad man kan läsa för någon som är helt nollställd vad gäller Linux?

    Fler frågor kommer senare.

  2. #2
    dm100 är väl ingen open source box. inte samma image som övriga boxar iaf.de finns tweakad mjukvara med inbyggd cccam stöd bl.a. troligen måste du köra den imagen för att kunna nyttja den till ditt abbonemang. och då är de kanske CCcam server eller newcs du ska köra. är inte insatt i vad CCcamd stödjer därav e jag osäker.
    din amd kommer fungera med valfritt linux. är väl ubuntu disten många kör idag antar jag. vad jag har läst om dm100 verkar dom nöjda med köpet men var medveten om att de inte är alls samma typ av box. men den funkar gott och väl som en klient i ditt nätverk. allt funkar som de är tänkt med textning o.s.v..

    du kan inte streama rena avi/mkv filer till boxen. däremot streama dom konverterade till mpeg via t.ex vlc streamserver och vlc frontend pluginet.

    webtv dina tvkanaler från din dm600 till valfri dator ska den klara av.

    min favorit image är PLI images. i grunden kan dom olika images samma saker. men man för prova sig fram vad man gillar och vilken image som man själbv upplever stabilast.

    en dm600 stöjder i mjukvaran "dvd/TS"/mpeg2/mp3/img/iso.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Kan en DGStation Mutant 200S vara ett bättre alternativ som budgetbox?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ab12cd34 Visa inlägg
    Kan en DGStation Mutant 200S vara ett bättre alternativ som budgetbox?
    Mutant 200S börjar bli väldigt gammal nu och går väl nästan inte att få tag i längre. Det är ingen box jag skulle välja i dagsläget.

  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Någon annan modell som kan rekommenderas under 2000:-?

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ab12cd34 Visa inlägg
    Någon annan modell som kan rekommenderas under 2000:-?
    I den prisklassen har du nog bara DM-100 som du redan tittat på och billiga Dreambox-kloner att välja på.

    Jag skulle gissa att DM-100 är OK att ha som "titt-box", jag har inte sett den själv.
    Vill du ha lite mer möjligheter finns det ju kloner av DM-500 & DM-600 att välja på. Kolla t.ex "Kamikazebox" hos Teknikkedjan. Där kan man få en DM-600 klon för 1899:- Kvaliten vet jag dock inget om.

    Tänk bara på att inte installera Gemini-images på kloner.

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Citat Ursprungligen postat av gump Visa inlägg
    webtv dina tvkanaler från din dm600 till valfri dator ska den klara av.
    Jag undrade mer om det går att streama till dreamboxen t.ex sopcast-vlc-dreambox bara för att få bild & ljud på tv:n. Kvaliteten blir naturligtvis inte på topp men ändå.

  8. #8
    om du har råd med 2000 lägg till 49kr till så har du en dm500Plus. den borde räcka.

    kör boxen på prisjakt annars. så kanske du hamnar en bit under 2000kr..

    du borde kunna streama allt via vlc på datorn och vlc pluginet på dreamboxen.vlc servern på datorn ser till att de blir rätt format. så länge datorn orkar konvertera allt.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfrågor
    Av Man United i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 10:23
  2. Nybörjarfrågor
    Av dolby i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 22:43
  3. Nybörjarfrågor
    Av pelle_swe i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 07:57
  4. Nybörjarfrågor.
    Av carina.j i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-09-21, 19:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss