Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: DM800 problem vid byta av kanal

  1. #11
    Switch på expert heter "Digiality 2-1 22khz Switch". 199 SEK gick den på ser jag på kvittot. Enl säljaren på expert så är diseq ett standardiserat kommunikationsprotokoll, men där olika leverantörer av swtchar / satelitboxar inte implementerar protokollet på samma sätt. Jag vet inte om detta är sant eller inte.

  2. #12
    Digiality fungerar fint, se till att du får en som det står Hi-ISO på. Hög isolerade. De andra fungerade sämre har jag märkt

    //snake

  3. #13

    Förlåtande teknik

    Efter att fått antydningar ovan i tråden och letat på DM:s eget forum om detta så hittade jag en del intressant. Med reservation för att tyskan kanske inte är vad den borde så...
    Det verkar som om det är en kombination av:

    • Mjukvara (Drivis + ngt mer)
    • Tuner
      Ngn anger t.ex att styrspänningen ut legat väl långt under vad som är lämpligt
    • Default konfig för DiSeq
      Mer än en menar att problemet försvunnit eller blivit bättre efter att justerat inställningarna. T.ex. tider.
    • För bra hårdvara vid parabolen (switchar å sånt)

    Märkligt nog verkar det finnas en omvänd koppling mellan "kvalitet på switch" och mängd/storlek på problem. Precis som några här beskrivit ovan så "försvinner" problemen med t.ex. Biltemas billiga switch o.s.v. Ungefär samma beskriver en del tyskar. Många av de som har problem sitter med rätt dyr eller iaf mindre vanlig utrustning som t.ex multiswitchar. Billigare prylar verkar helt enkelt vara mindre kinkiga med spänningar, tider med mera från tunern.
    Så att byta till Biltemas switch kanske tar bort symptomen vilket för de flesta är bra nog men gör inget åt det egentliga problemet som förefaller vara att DM800:s kommunikation med DiSeq m.m inte riktigt är vad den borde vara.

    Se vidare bl.a i denna tråd: DM:s forum om justeringar...
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

  4. #14
    Har samma problem med Dm800 och senaste Gemini. Enda sättet för mig
    att få igång tuningen är omstart. Trist. Tar en jävla tid

Liknande ämnen

  1. byta webif dm800
    Av mongot i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 16:44
  2. Byta kanal i Gemini med kommando
    Av Ollan i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 10:13
  3. Kan inte byta kanal
    Av Spidde i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 18:56
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-05-05, 21:22
  5. Långsamt att byta kanal på boxen!
    Av Reddevil i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-13, 10:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss