Sidan 3 av 14 FrstaFrsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 132

mne: S hr rddar du din brickade dreambox klon

Jag kppte en DM500-s frn blocket.. kunde anvnda den ett tag men nu har den dtt helt.. lysdioden som ska lysa nr man anslutit ntadapten r helt dd.. MAC adressen vrkar vara en "riktig" dreambox adress. Kan det nd vara en klon? eller kan det va s att den bara gtt snder? vet inte riktigt hur en box beter sig nr "Timebomb" slagit till

Medlem
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    133
    Tackad
    1 gnger
    Jag bara undrade om det gick att byta MAC adr och frskte gra det eftersom Eklundh hade lyckats gra det p sin box.

Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlgg
    561
    Tackad
    9 gnger
    testade det p en box den dog efter ett tag trots att man ndrat i init filen, s jag antar att den kollar mac adressen innan den lser in init filen,
    denna lsning fungerar dock p ldre gemeni 4.3x eller vad den hette, d enda som hnder r att bl menyn slutar fungera.

Men kan van anvndas till nyare gemeni versioner om man vill vara sker att f den brickad efter nn mnad

Nu vet jag inte hur det r med den nya versionen av gemini men det gick med den frra. "init.fil" gr att boxen startar upp med den macadress som du angivit... (om du gjort allt rtt)

Jag kan skicka en kopia p den filen via pm retep_s om du vill prova.

Som letherface skrev r det inte routern som ger macadressen men tminstonde min router frn BB kom ihg macadressen frn boxen tills jag startade om modemet.

Medlem
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    133
    Tackad
    1 gnger
    Jag har provat p bde ldre version av Gemini och det nya ver.
    Skicka grna init filen till mig s ska jag testa med det ocks.
    Det r vl bara att kopiera den ver till var/etc/ och kra chmod 755 init ?

Citat Ursprungligen postat av forhike Visa inlgg
    i vrsta fall kan man dock gra denna rgrd ifall det skiter sig, snabbt och enkelt =)
    http://www.dreamboxx.se/forhike/sat/JTAG.pdf

Dock r jag 99% sker att med org mac kommer inte boxen ha problem, dock om man kr med metoden att ndra mac i init filen dr boxen efter ett tag. men vid jtagningen och uppdatering av nyare firmware av gemini. har jag inte mrt av ngra problem efter ca 5-6 mnaders testning

:thumbup:

Nn som tnkt vidare, JTAG V2
    Har en pinheader, dr rs232 kontakten stts p och sitter i hela tiden, dr boxen behver man inte ens ta isr mottagaren, utan har en spec kabel som medfljer,som man kopplar bak p dreamboxen till rs232 andra sidan stter man i datorns LPT port.
    D Jtagar man den lika enkelt som man skulle kra DREMUP
    Dock behvs en flerpolig brytare kopplas in eftersom det inte finns tillrckligt mnga oanvnda lederade i rs232 kontakten, fr jtagning krvs 6st. Vid en snabb kolla finns det iaf 2 lediga + GND, d fattas 3 ledare. med en switch kan man d komma runt detta, och stller man den i dreamup lge s funnkar den med dreamup, stller man den i jtag s kan man skriva bootloader.
    Detta kan man gra med nuvarande jtagar om man har lite ldvana
    [media]http://dreamboxx.nu/e107_files/public/1208972372_5354_FT91884_dm500_jtag_dreamboxx.se.jp g[/media]

Kan man inte lta kabeln sitta kvar hr? Bnda upp hljet ngon mm o lta en flatkabel med kontakten hnga ut p baksidan?

ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlgg
    1 486
    Tackad
    62 gnger
    Citat Ursprungligen postat av Dizzy_dan Visa inlgg
    Jag kppte en DM500-s frn blocket.. kunde anvnda den ett tag men nu har den dtt helt.. lysdioden som ska lysa nr man anslutit ntadapten r helt dd.. MAC adressen vrkar vara en "riktig" dreambox adress. Kan det nd vara en klon? eller kan det va s att den bara gtt snder? vet inte riktigt hur en box beter sig nr "Timebomb" slagit till
    Den beter sig precis som din, helt dd.
    Multitasking means screwing up several things at once.

Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlgg
    561
    Tackad
    9 gnger
    Citat Ursprungligen postat av Storsnusaren Visa inlgg
    http://dreamboxx.nu/e107_files/publi...eamboxx.se.jpg

Kan man inte lta kabeln sitta kvar hr? Bnda upp hljet ngon mm o lta en flatkabel med kontakten hnga ut p baksidan?
    inga problem, kommer fungera, rek. dock lite smlt limm, som hller fast flat kabeln ifall man skulle rka rycka i den och frstra lspunkterna.

dock behvs i regel boxen bara jtagas en gng, och nr man vl gr det passar man p att byta mac, d kommer den fungera som en orginal box.
    dock kan saker intrffa som en vldigt olycklig flashning s boxen dr d kan det vara bra att kunna jtaga den igen. dock r detta vldigt ovanligt

Citat Ursprungligen postat av forhike Visa inlgg
    inga problem, kommer fungera, rek. dock lite smlt limm, som hller fast flat kabeln ifall man skulle rka rycka i den och frstra lspunkterna.

dock behvs i regel boxen bara jtagas en gng, och nr man vl gr det passar man p att byta mac, d kommer den fungera som en orginal box.
    dock kan saker intrffa som en vldigt olycklig flashning s boxen dr d kan det vara bra att kunna jtaga den igen. dock r detta vldigt ovanligt
    Tackar, d vet man om det skulle behvas.

Betydligt strre ldpunkter iaf n nr man ska voltmodda grafikkort.

Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlgg
    Den beter sig precis som din, helt dd.
    Ok.. d fr jag vll JTAGa min nu d..

Tack fr svaret

Liknande mnen

1. dm600 klon
    Av razorx i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2009-10-05, 11:40
  2. Dm500s klon
    Av Lucky64 i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2009-06-18, 07:54
  3. Pli p 500 Klon ?
    Av nakti i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2009-03-19, 00:52
  4. 600 s klon?
    Av fujifilm i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2008-11-06, 21:52

Taggar fr det hr mnet

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •  
std oss
ComHit.net r en ideell sidan som drivs helt utan reklamintkter, detta fr att du som anvndare ska slippa all strande reklam och diskutera de saker du r intresserad av.
Skulle man dremot knna att man vill donera en slant fr att hjlpa ComHit.net att bli bttre r ni vlkomna att donera via lnken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Flj oss