Sidan 3 av 14 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 132

Ämne: Så här räddar du din brickade dreambox klon

  1. #21
    Jag köppte en DM500-s från blocket.. kunde använda den ett tag men nu har den dött helt.. lysdioden som ska lysa när man anslutit nätadapten är helt död.. MAC adressen värkar vara en "riktig" dreambox adress. Kan det ändå vara en klon? eller kan det va så att den bara gått sönder? vet inte riktigt hur en box beter sig när "Timebomb" slagit till

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    133
    Tackad
    1 gånger
    Jag bara undrade om det gick att byta MAC adr och försökte göra det eftersom Eklundh hade lyckats göra det på sin box.

  3. #23
    Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    560
    Tackad
    9 gånger
    testade det på en box den dog efter ett tag trots att man ändrat i init filen, så jag antar att den kollar mac adressen innan den läser in init filen,
    denna lösning fungerar dock på äldre gemeni 4.3x eller vad den hette, då enda som händer är att blå menyn slutar fungera.

    Men kan ävan användas till nyare gemeni versioner om man vill vara säker att få den brickad efter nån månad

  4. #24
    Nu vet jag inte hur det är med den nya versionen av gemini men det gick med den förra. "init.fil" gör att boxen startar upp med den macadress som du angivit... (om du gjort allt rätt)

    Jag kan skicka en kopia på den filen via pm retep_s om du vill prova.

    Som letherface skrev är det inte routern som ger macadressen men åtminstonde min router från BB kom ihåg macadressen från boxen tills jag startade om modemet.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    133
    Tackad
    1 gånger
    Jag har provat på både äldre version av Gemini och det nya ver.
    Skicka gärna init filen till mig så ska jag testa med det också.
    Det är väl bara att kopiera den över till var/etc/ och köra chmod 755 init ?

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av forhike Visa inlägg
    i värsta fall kan man dock göra denna årgärd ifall det skiter sig, snabbt och enkelt =)
    http://www.dreamboxx.se/forhike/sat/JTAG.pdf

    Dock är jag 99% säker att med org mac kommer inte boxen ha problem, dock om man kör med metoden att ändra mac i init filen dör boxen efter ett tag. men vid jtagningen och uppdatering av nyare firmware av gemini. har jag inte märt av några problem efter ca 5-6 månaders testning

    :thumbup:

    Nån som tänkt vidare, JTAG V2
    Har en pinheader, där rs232 kontakten sätts på och sitter i hela tiden, dör boxen behöver man inte ens ta isär mottagaren, utan har en spec kabel som medföljer,som man kopplar bak på dreamboxen till rs232 andra sidan sätter man i datorns LPT port.
    Då Jtagar man den lika enkelt som man skulle köra DREMUP
    Dock behövs en flerpolig brytare kopplas in eftersom det inte finns tillräckligt många oanvända lederade i rs232 kontakten, för jtagning krävs 6st. Vid en snabb kolla finns det iaf 2 lediga + GND, då fattas 3 ledare. med en switch kan man då komma runt detta, och ställer man den i dreamup läge så funnkar den med dreamup, ställer man den i jtag så kan man skriva bootloader.
    Detta kan man göra med nuvarande jtagar om man har lite lödvana
    [media]http://dreamboxx.nu/e107_files/public/1208972372_5354_FT91884_dm500_jtag_dreamboxx.se.jp g[/media]

    Kan man inte låta kabeln sitta kvar här? Bända upp höljet någon mm o låta en flatkabel med kontakten hänga ut på baksidan?

  7. #27
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Dizzy_dan Visa inlägg
    Jag köppte en DM500-s från blocket.. kunde använda den ett tag men nu har den dött helt.. lysdioden som ska lysa när man anslutit nätadapten är helt död.. MAC adressen värkar vara en "riktig" dreambox adress. Kan det ändå vara en klon? eller kan det va så att den bara gått sönder? vet inte riktigt hur en box beter sig när "Timebomb" slagit till
    Den beter sig precis som din, helt död.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  8. #28
    Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    560
    Tackad
    9 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Storsnusaren Visa inlägg
    http://dreamboxx.nu/e107_files/publi...eamboxx.se.jpg

    Kan man inte låta kabeln sitta kvar här? Bända upp höljet någon mm o låta en flatkabel med kontakten hänga ut på baksidan?
    inga problem, kommer fungera, rek. dock lite smält limm, som håller fast flat kabeln ifall man skulle råka rycka i den och förstöra löspunkterna.

    dock behövs i regel boxen bara jtagas en gång, och när man väl gör det passar man på att byta mac, då kommer den fungera som en orginal box.
    dock kan saker inträffa som en väldigt olycklig flashning så boxen dör då kan det vara bra att kunna jtaga den igen. dock är detta väldigt ovanligt

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av forhike Visa inlägg
    inga problem, kommer fungera, rek. dock lite smält limm, som håller fast flat kabeln ifall man skulle råka rycka i den och förstöra löspunkterna.

    dock behövs i regel boxen bara jtagas en gång, och när man väl gör det passar man på att byta mac, då kommer den fungera som en orginal box.
    dock kan saker inträffa som en väldigt olycklig flashning så boxen dör då kan det vara bra att kunna jtaga den igen. dock är detta väldigt ovanligt
    Tackar, då vet man om det skulle behövas.

    Betydligt större lödpunkter iaf än när man ska voltmodda grafikkort.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Den beter sig precis som din, helt död.
    Ok.. då får jag väll JTAGa min nu då..

    Tack för svaret

Liknande ämnen

  1. dm600 klon
    Av razorx i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 11:40
  2. Dm500s klon
    Av Lucky64 i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 07:54
  3. Pli på 500 Klon ?
    Av nakti i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 00:52
  4. 600 s klon?
    Av fujifilm i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 21:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss